Citat:
Ursprungligen postat av
St-Sixtus
Du som är så bäst på allt kanske ska tala EXAKT vilka punkter MacBook Pro är bättre på än nämnda förslag.
Ja, frågan är ju lite som "vad är bäst - ett äpple eller en motor?" eller "vad är godast, en öl eller en chateubriand?" men om man nu ändå skall ge ett svar får det bli:
1. Ingen julgran (skönt att slippa blinkande lampor)
2. Lättare (bra för en bärbar man ofta reser med och använder på flyget etc)
3. Mindre format (hör ihop med punkt 2)
4. Skärm anpassad för andra ändamål än gaming (kraven på en spelskärm skiljer sig åt från de krav som ställs för bildbehandling etc - observera att jag inte säger att den ena är bättre eller sämre utan det handlar om användningsområde)
5. Längre batteritid (viktigt för en dator som används på resande fot)
6. Lägre ljudnivå (också viktigt i olika sammanhang)
Man kan säga att MBPn är en bättre laptop för resebruk samt diverse andra sammanhang som rör mobil användning och liknande.
Om vi undantar alla aspekter och enbart bedömer datorn rent prestandamässigt är det självklart att gaminglaptopen slår MBPn. Dock är det inte alltid maximal prestanda är det viktigaste i en bärbar.
Dock skall jag tillägga att jag inte är något fan av Apples senaste burkar utan detta är snarare en generell iakttagelse som gäller hela "UltraBook-segmentet" vs speldatorer.
Man kan byta ut MBPn mot en Dell XPS och nå samma slutsats, d.v.s att den sistnämnda är en mer passande dator för mobilt bruk och i företagsmiljö etc. Så fördelarna listade ovan är inte specifika MBP-fördelar utan snarare generella fördelar med UltraBooks i jämförelse med spelburkarna.
Sedan tycker jag att det nog får vara slut på dessa "över-segmentsjämförelser" då det blir lite oreda i diskussionen när man jämför helt olika produkter då en speldator och en burk riktad mot mobilt företagsbruk befinner sig i helt olika världar. Begreppet "laptop" är ju lite som "bil" eller "flygplan". Det finns många produkter här, det innebär inte att de är konkurrenter eller ens bör jämföras bara för att de är av samma grundtyp.
Annars kan jag t.ex dra in en towerburk i diskussionen och insistera på att den är ett alternativ till en laptop eftersom den är liten och smidig och jag får ner den, tangentbord, mus och skärm samt kablar i handbagaget och har en rejält batteri i andra väskan som gör att den kan köras utan tillgång till extern strömförsörjning. Naturligtvis slår den alla laptopar på fingrarna prestandamässigt. Det är lite bökigt att balansera skärm och tangentbord i knät bara, musen klarar jag med en katalog.