Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-19, 21:16
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag skulle vara intresserad av en utvecklad svensk arkitektur som bygger på traditionen men som söker en utveckling framåt. Vi tillhörde de ledande en gång i världen och det vore spännande om vi kunde hitta en egen unik väg framåt igen.

Ny tid, ny politik, nya kulturella uttryck!
Det sparsamt eleganta, det varsamma förhållningssättet till naturen, alltid det praktiska framför det pråliga, så ser jag vår kulturtradition. Jag drömmer om en ny träarkitektur med expertis i världsklass, en ny exportvara för vår skogsindustri. Nya offentliga byggnader, klara och rena som en koltrasts sång, istället för den asymmetri och disharmoni som präglar prestigebyggen av idag.
Citera
2018-06-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Ny tid, ny politik, nya kulturella uttryck!
Det sparsamt eleganta, det varsamma förhållningssättet till naturen, alltid det praktiska framför det pråliga, så ser jag vår kulturtradition. Jag drömmer om en ny träarkitektur med expertis i världsklass, en ny exportvara för vår skogsindustri. Nya offentliga byggnader, klara och rena som en koltrasts sång, istället för den asymmetri och disharmoni som präglar prestigebyggen av idag.

När Det Nya Miljonprogrammet kommit igång och en bit på väg så vore det kul om Sverige kunde finna nya egna vägar igen. Även inom arkitekturen.
Citera
2018-06-19, 21:31
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Nog är de bra sköna de ryska tunnelbanestationerna, men om de skulle ha uppförts idag hade de nog mest sett ut som arabpynt. Stockholms tunnelbanestationer skäms dock ej heller för sig, t.ex rådhuset:
https://www.google.es/search?q=stockholm+r%C3%A5dhuset+metro&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOhuLjseDbAhXDesAKHV6kDl 0Q_AUICigB&biw=1536&bih=734&dpr=1.25#imgrc=0hJaAUv F9Ho2rM:

Kul artikel om än lite väl förenklad. Men likväl så har den modernistiska linjen företrätts främst av arkitektkåren, inte ett politiskt smakkrav. Jag tycker väldigt illa om politisk styrning av kulturuttryck, som främst har skett från vänsterhåll i Sverige, men jag vill inte se samma sak från höger heller.

Förvirringen kring att klassicism skulle vara fascistisk är lustig just av de anledningarna du nämner, samt att den stalinistiska arkitekturen också anammade klassicism. Den italienska fascistarkitekturen är superintressant, då det är en modern-klassicistisk hybrid som producerade ett antal fantastiska verk, tyvärr ofta i en överdrivet pompös stadsplanering. Jag glider från ämnet, men kan inte hålla mig från att droppa detta paradexempel från fashy planering:

https://www.google.es/maps/@41.8339052,12.4709711,3a,75y,15.03h,96.71t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQYQZ7wNKSCL863a_r7-lpw!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DQY QZ7wNKSCL86 3a_r7-lpw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tac tile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D38.788425%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656

Kanske har vi tömt ämnet, jag var nyfiken på vad andra tyckte. Jag hoppas i alla fall att vi aldrig behöver se ett stilkrav på arkitektur, utan att vi med framtidstro, noggrannhet och flit kommer att bygga hus som generationer efter oss kommer att vara stolta över.

Vet inte om jag tycker bilden på tunnelbana Rådhuset ens är på samma spelplan som den ryska.

Det du säger om generationer har en inbyggd motsägelse eftersom vanliga människors uppfattning om vad som är fult och trivsamt inte ändrar sig lika snabbt som den s.k. kultureliten som är helt infiltrerad av normkritiska kulturmarxister.

De prisbelönta arkitekterna lever i sin egen lilla bubbla men det är inte folket som gett dem pris. De föraktas istället och ses som bondtölpar som inte fattar hur vacker Nobelcenter är där på Blasieholmen.

Hur har man ens kunnat godkänna förslaget? Något är riktigt ruttet inom denna sfär och jag tvekar starkt på att den arkitekt du nämner är bra, då hade han aldrig ritat som han gjort. Det troliga är istället att en självutnämnd elit tycker han är bra.

Eftersom det är folket som ska bo och arbeta i samt titta på dessa byggnadsverk är det oerhört centralt vad deras uppfattning om skönhet och trivsel är, även om det begränsar vissa stjärnarkitekters frihet.
Citera
2018-06-19, 21:31
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, jag missar ingenting. Du glömmer, att väljare överlag ofta är känslostyrda. Det är bara en liten del som tilltalas av sunt förnuft och en välartikulerad partiledare.

Nu är du ute och snurrar igen. Var glömmer jag det?

Jag håller mig bara till fakta. Men nu sa du faktiskt något som är helt sant: "sunt förnuft och en välartikulerad partiledare" räcker bara en viss bit. Men AfS som helhet jobbar på många olika sätt: flygbladskampanjer med action, och torgmötena får väl sägas vara multimediala, Kokta Grodan är full av humor och småsnack, m.m.

Men precis innan du skrev det, tänkte jag just på hur de yngre generationerna (GKs ålder och yngre) inte bara har svårt att relatera till ett allvarligt känslouttryck, utan faktiskt har genuint svårt att ta till sig ett rent verbalt budskap. ADHD-generationen har såklart svårt att sitta still och koncentrera sig i en hel kvart, om det inte är utblandat med glada tillrop och flashiga bilder som far förbi (och helst en interaktiv touch-screen någonstans).

Jag lyssnade på James Allsup och Nicolas Fuentes (amerikansk Alt-Right) som diskuterade hur svårt de hade för att läsa böcker, att de kom max en halvsida, sedan var de tvungna att kolla sin smart-phone igen (och igen och igen). Jag blev liksom förbluffad, eftersom dessa två herrar tillhör dem som jag uppfattar ha huvudet på skaft i den generationen. Ändå är deras hjärnor väsentligen förstörda i detta avseende.

Just precis därför menar jag att det var extra bra att Kasselstrand höll sitt tal på detta vis. För de äldre så inger det förtroende (och en ton man väldigt länge saknat). För de yngre, så får de något de behöver lära sig och förstå.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-06-19 kl. 21:36.
Citera
2018-06-19, 21:34
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
När Det Nya Miljonprogrammet kommit igång och en bit på väg så vore det kul om Sverige kunde finna nya egna vägar igen. Även inom arkitekturen.

Det är väl AfS återvandringsprogram som borde kallas Det nya miljonprogrammet

Fast jag tyckte i.o.f.s. att man skulle ha kallat partiet för Folkpartiet (det hade varit trumpskt)
Citera
2018-06-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är väl AfS återvandringsprogram som borde kallas Det nya miljonprogrammet

Fast jag tyckte i.o.f.s. att man skulle ha kallat partiet för Folkpartiet (det hade varit trumpskt)

Det Nya Miljonprogrammet är en sammansatt beteckning för en totalsatsning som det svenska samhället ska göra för att på ett humant men ändå effektivt sätt hjälpa ca en miljon människor att kunna återvända hem.

På samma sätt som det svenska samhället under många år varit inställt på en krigsliknande insats för att hjälpa flyktingar ska vi nu hjälpa dem ett fullborda sin flyktingresa genom att med hjälp av olika incitament få dem att ta steget till att åter bli nyttiga medborgare i sina hemländer.
Citera
2018-06-19, 22:18
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Nog är de bra sköna de ryska tunnelbanestationerna, men om de skulle ha uppförts idag hade de nog mest sett ut som arabpynt. Stockholms tunnelbanestationer skäms dock ej heller för sig, t.ex rådhuset:
https://www.google.es/search?q=stockholm+r%C3%A5dhuset+metro&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOhuLjseDbAhXDesAKHV6kDl 0Q_AUICigB&biw=1536&bih=734&dpr=1.25#imgrc=0hJaAUv F9Ho2rM:

Kul artikel om än lite väl förenklad. Men likväl så har den modernistiska linjen företrätts främst av arkitektkåren, inte ett politiskt smakkrav. Jag tycker väldigt illa om politisk styrning av kulturuttryck, som främst har skett från vänsterhåll i Sverige, men jag vill inte se samma sak från höger heller.

Förvirringen kring att klassicism skulle vara fascistisk är lustig just av de anledningarna du nämner, samt att den stalinistiska arkitekturen också anammade klassicism. Den italienska fascistarkitekturen är superintressant, då det är en modern-klassicistisk hybrid som producerade ett antal fantastiska verk, tyvärr ofta i en överdrivet pompös stadsplanering. Jag glider från ämnet, men kan inte hålla mig från att droppa detta paradexempel från fashy planering:

https://www.google.es/maps/@41.8339052,12.4709711,3a,75y,15.03h,96.71t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQYQZ7wNKSCL863a_r7-lpw!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DQY QZ7wNKSCL86 3a_r7-lpw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tac tile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D38.788425%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656

Kanske har vi tömt ämnet, jag var nyfiken på vad andra tyckte. Jag hoppas i alla fall att vi aldrig behöver se ett stilkrav på arkitektur, utan att vi med framtidstro, noggrannhet och flit kommer att bygga hus som generationer efter oss kommer att vara stolta över.

Själv skulle jag inte ha några problem med att de flesta av vänsterns missfoster till arkitektur rivs och ersätts med vackra byggnader. Gärna klassicism men det behöver inte vara begränsat till det. Det finns många offentliga byggnader och det var ju så Socialdemokratin styrde arkitekturen i modernistisk riktning. Staten är trots allt ofta trendsättare och det räcker långt utan att några pekpinnar behövs. Detsamma gäller offentlig konst.
Citera
2018-06-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Nu är du ute och snurrar igen. Var glömmer jag det?

Jag håller mig bara till fakta. Men nu sa du faktiskt något som är helt sant: "sunt förnuft och en välartikulerad partiledare" räcker bara en viss bit. Men AfS som helhet jobbar på många olika sätt: flygbladskampanjer med action, och torgmötena får väl sägas vara multimediala, Kokta Grodan är full av humor och småsnack, m.m.

Men precis innan du skrev det, tänkte jag just på hur de yngre generationerna (GKs ålder och yngre) inte bara har svårt att relatera till ett allvarligt känslouttryck, utan faktiskt har genuint svårt att ta till sig ett rent verbalt budskap. ADHD-generationen har såklart svårt att sitta still och koncentrera sig i en hel kvart, om det inte är utblandat med glada tillrop och flashiga bilder som far förbi (och helst en interaktiv touch-screen någonstans).

Jag lyssnade på James Allsup och Nicolas Fuentes (amerikansk Alt-Right) som diskuterade hur svårt de hade för att läsa böcker, att de kom max en halvsida, sedan var de tvungna att kolla sin smart-phone igen (och igen och igen). Jag blev liksom förbluffad, eftersom dessa två herrar tillhör dem som jag uppfattar ha huvudet på skaft i den generationen. Ändå är deras hjärnor väsentligen förstörda i detta avseende.

Just precis därför menar jag att det var extra bra att Kasselstrand höll sitt tal på detta vis. För de äldre så inger det förtroende (och en ton man väldigt länge saknat). För de yngre, så får de något de behöver lära sig och förstå.

Jag tillhör själv inte dagens ungdom, tack och lov. Men det är ju en intressant aspekt detta, att ungdomen behöver lära sig lyssna och tillgodogöra sig seriösa tal. Där kan säkert AfS ha en stor uppgift framför sig - att ta itu med alla unga, som blivit skadade av de sociala mediernas trams.
Citera
2018-06-19, 22:59
Medlem
Då har Youtube tagit bort Kasselstrands tal till nationen, vad konstigt, han sa inget anmärkningsvärt. Det blir nog en riktigt "ful" valrörelse i år!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=9k3Jla5yuVM
Citera
2018-06-19, 23:10
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Då har Youtube tagit bort Kasselstrands tal till nationen, vad konstigt, han sa inget anmärkningsvärt. Det blir nog en riktigt "ful" valrörelse i år!

Nu har vänsteraktivisterna jobbat sig varma och slösat tid igen. Bra publicitet, videon sprids på Twitter och de fattar inte varför de hjälpte till.
Citera
2018-06-19, 23:12
Medlem
Citat:

Hur kan det komma sig? Det verkar inkonsekvent av Youtube. Samt trist för svenska nationalister, givetvis.
Citera
2018-06-19, 23:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu har vänsteraktivisterna jobbat sig varma och slösat tid igen. Bra publicitet, videon sprids på Twitter och de fattar inte varför de hjälpte till.

Var finns en fungerande video?

Tycker att var man än går så länkar de till YouTube-videon. Men den funkar ju inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in