Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Ja åklagaren är huvudledaren och hen fattar alla beslut, sätter sig in i juridiska aspekter som gäller i detta fall och förbereder sig till förhandlingar (häktning) och senare åtal. Hon kanske har något annat fall igång samtidigt, fast jag tror inte det är så i detta fall eftersom det är mord och det är mycket jobb med det.
Som du sade ska spaningsledare klara av att veta vilka människor som är intressanta att plocka in till förhör. Och rapporterar kontinuerligt till åklagaren med resultat av arbetet i synnerhet när spaningsledaren känner att en del saker pekar mot en misstänkt. Då vet jag att åklagare får reda på allt och beslutar om det räcker för anhållan, och på vilken grad - skälig eller sannolika.
Detta är enkelt förklarat och så är det i vanliga fall. Ibland blir det annorlunda, som denna gång verkar det som att åklagaren fick för mycket jobb och jag misstänker att det är därför hon inte klarade sitt eget jobb: förberedelse till häktningsförhandling och värdering av bevisen. Hon värderade dem helt fel ju men nu kan jag förstå om hon hade hög arbetsbörda.
Nja, är skeptisk: i en fu som leds av en åkl så bör det väl ändå vara åkl som bestämmer vem som skall tas in på förhör?
Det 'måste' rimligtvis vara utgångspunkten/den normala gången. Sedan kan det säkert göras avsteg från detta; om det föreligger fara i dröjsmål, bevisning riskerar att förstöras, nya brott är på gång att ske etc etc. Då kan polisen göra sitt grip akut utan att först okeja med åkl.
Det kan ju av en massa självklara skäl ställa till det att i ett för tidigt/olämpligt läge suga in nån på förhör/delge brottsmisstankar osv.
Det är ju åkl som skall ha den övergripande och aktuella utredningsbilden på sitt bord och utifrån det ta besluten. Självklart kanske inte i varje liten detalj men nog vill åkl bestämma vem som grips/hämtas in. Det är ju inte småpotatis i ett mordfall.
Som jag tror/tänker, ej insatt.