2018-06-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Som jag minns det, men jag kan minnas fel, gjorde SD detta som en kombination: skärpta regler mot spontanflyktingar (dvs de som själva tar sig till Sverige) men ökad flyktingkvot i samarbete med UNHCR, dvs flyktingar som dokumenterat är flyktingar.

Detta för att visa att SD inte är emot flyktingmottagande i sig, men att man vill kunna kontrollera antal och bakgrund.

Sen blev det en flopp: ingen större minskning av spontanflyktingarna men fler kvotflyktingar. Tyvärr.
Ja ingen större skada skedd (varken i OI eller realpolitiskt), det är väl knappast någon som minns det längre. Det är ju enkelt för SD att säga (när det blir dags): vi har ändrat oss, det är för många, vi förespråkar istället x första året, y andra året och zero tredje året. (kan M och S ändra sig på gigantiskt mycket större frågor än dessa, kan väl SD ändra sig i denna skitfråga).
2018-06-19, 20:45
Moderator
Strix m/94s avatar
I denna tråd diskuteras S i opinionsundersökningar - inte om och hans moster!

Det går utmärkt att starta andra trådar i syfte att diskutera andra aspekter av SD och/eller OU - eller för all del så gott som vad som helt.

Nu åker varningssvärdet fram!

Strix/Mod
2018-06-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ny mätning från Göteborg.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/svagt-st%C3%B6d-f%C3%B6r-alliansen-trots-s-kris-i-g%C3%B6teborg-1.6630521

Både Alliansen och SD går ganska dåligt där. Istället är det lokala partiet Demokraterna som lockar till sig väljare som är missnöjda med nuvarande styre. Men ändå förvånande lågt för SD.

Din analys är sannolikt riktig. Demokraterna har plockat från flera partier och fångar upp missnöjet med den lokala politiken.
2018-06-19, 21:03
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Såg ni denna?
http://stockholmian.com/news/svenska/2018/006.htm

34% SD bland iran-svenskar alltså.
2018-06-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Din analys är sannolikt riktig. Demokraterna har plockat från flera partier och fångar upp missnöjet med den lokala politiken.
Vad är dom missnöjda med lokalt? Det rimliga svaret hade varit invandringen med tanke på allt skit som varit i deras getton och nån galleria där hederligt folk knappt kan vistas längre - det problemet har man inte i Stockholms kommun (alltså ej storstockholm) - men ändå är SD-stödet i Gbg ungefär samma, runt 11% partisympati. Vad är grejen med Göteborg och att de inte verkar vilja haka på tåg som går i landet i övriga landet? Varför en egen planet just där och inte i Gävle eller Norrköping?
2018-06-19, 21:20
Medlem
Raketbosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad är dom missnöjda med lokalt? Det rimliga svaret hade varit invandringen med tanke på allt skit som varit i deras getton och nån galleria där hederligt folk knappt kan vistas längre - det problemet har man inte i Stockholms kommun (alltså ej storstockholm) - men ändå är SD-stödet i Gbg ungefär samma, runt 11% partisympati. Vad är grejen med Göteborg och att de inte verkar vilja haka på tåg som går i landet i övriga landet? Varför en egen planet just där och inte i Gävle eller Norrköping?

Västlänken och trängselskatten, det är därför Demokraterna går som tåget här i Göteborg.
2018-06-19, 21:21
Medlem
Citat:

Trafikfrågor är stora i Göteborg nu. Trafikleder mm men det har varit kaos under många år. Sen är mitt intryck att SD inte kommer fram lokalt i media i Göteborg. Staden är annars ett riktigt klassamhälle av gammalt slag.

Men har annars tyvärr inget bra svar på frågan, mer än att jag själv räknar med vad jag kallar "Putnam" effekten. Svensken upplever chockartat alla effekterna av mångkulturen men är så alienerad att den inte vet vad som orsakar vantrivsel och missnöje.

Du har säkert tagit del av Robert Putnams resultat så jag ska inte tynga tråden med det.
2018-06-19, 21:26
Medlem
Citat:
Frågar du mig hur du har tänkt? Inte fan vet jag. Romer flockas ju med eller utan skattefinansierade bidrag, men jag tänkte mer på alla skötsamma som inte lever på bidrag och inte har några incitament att återvandra. Gür ska alltså inte packa och dra till Turkiet, han kan häcka här bara han inte kallas svensk?

Vad var det du tyckte om halmgubbar igen? Jag sa att begreppet etnisk svensk inte är kontroversiellt – de enda som reagerade när Reinfeldt använde det var några överbeskyddande journalister och tyckonomer. Jag sa att det är problematiskt att göra politik av etnicitet.

Bara så att det inte glöms bort - vi diskuterar nu detta i kontexten röstmaximering, inte nån filosofisk diskussion om rätt och fel. Röstmaximering är den svåra konsten att springa hela vägen i mål med en bricka med flera miljoner ägg på, och tappa så få som möjligt. I SDs fall har de samlat så pass många ägg att de behöver lägga allt fokus på att hålla tungan rätt i mun sista sträckan. Att chansa och ta ut målvakten gör den som ligger nära 4%-spärren och måste satsa allt på ett kort i hopp om en game changer. SD behöver ingen game changer, det är KD och MP som behöver det.

Så folk slänger bara saker i papperskorgen när de är påpassade? Nej, vissa inlärda reflexer sitter i. De försvinner inte ögonblickligen för att det gått ut ett nytt memo. Ta bara Björn Söder och det här med samer och judar. Okontroversiellt numera, kan tyckas, på papperet. Men vad hände i praktiken? Jo en massa SD-sympatisörer här på Flashback kände ett sting av obehag, skruvade på sig och tänkte uhhhh, kan han inte hålla käften, det här blir nog inte bra. I andra änden av skalan har vi Annie Lööf, som inte kände så mycket ett sting som en explosion av obehag och indignation. I det fältet, mellan SDare som kände uhhhh, kan han inte hålla käften och Annie Lööf, det är där som Åkesson ska ut och röstmaximera.

Jaha, så nu gömmer du dig bakom att du inte vet hur jag tänker. Stanna då under den stenen i fortsättningen, tack. Dina antikverade associationer beskriver din psykologi, inte min politik - som är glasklar och konsekvent.

Mina råd till SD har hela tiden syftat till väljarmaximering och genvägar till tolkningsföreträde. Första steget för att parti som vill bli betraktat som rumsrent är att själva se sig som rumsrent. Nationalism, etnicitet, återvandring, Ultima Thule - allt är bara så odramatiskt som man kan få människor att acceptera att det är.

Saknar man tolkningsföreträdet är alltsammans fascism och varje försök att "tvätta fasaden" genomskådas. Har man tolkningsföreträdet är inget det minsta kontroversiellt, utan självklarheter som alla höll med om hela tiden.

Och tolkningsföreträdet, liksom makt får man inte, utan tar.
2018-06-19, 21:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Såg ni denna?
http://stockholmian.com/news/svenska/2018/006.htm

34% SD bland iran-svenskar alltså.
Många av dessa flydde väl till Sverige när Khomeini tog makten? Inte konstigt att dom är skeptiska till islam.
2018-06-19, 21:44
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Många av dessa flydde väl till Sverige när Khomeini tog makten? Inte konstigt att dom är skeptiska till islam.
Mjo dom skrev väl en förklaring till varför dom var så poppis kunde vara att man flydde från ett land som man sett vänstern och islamisterna sabba. Men ändå är S ganska höga, lite synd faktiskt. Annars verkar just iran-svenskarna mer vakna än svenskarna.

Det finns nog endel invandrargrupper som är jäkligt vakna. Skulle inte förvåna mig om SD får högt bland polacker till exempel.
2018-06-19, 21:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
De skulle inte skriva något om en privatperson om de inte fått tag på och konfronterat, fått någon form av erkännande från, på grund av risken att de har fel. Det kan bli mycket dyrt.

Jag tror inte det här påverkar opinionen en endaste promille.

Risken som tidningarna tar är att en stor del av läsarna är eniga med de uthängda.
Idag så skulle jag vilja påstå att den här typen av uthängningar är naivt.

Det handlar inte om ett litet fåtal som har "rasistiska" åsikter.
Det handlar om ett litet fåtal som säger vad väldigt många tänker.
2018-06-19, 21:53
Medlem
Smoothmans avatar
Jaha, då är det bara timmar kvar till Yougovs junimätning kommer. Vad kan SD tänkas komma upp i? De visade exakt 23% i majmätningen, vågar man hoppas på 1,5-2 PE höjning och ett S som fortsätter att sjunka allt djupare ned i dyn...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in