Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Frågar du mig hur du har tänkt? Inte fan vet jag. Romer flockas ju med eller utan skattefinansierade bidrag, men jag tänkte mer på alla skötsamma som inte lever på bidrag och inte har några incitament att återvandra. Gür ska alltså inte packa och dra till Turkiet, han kan häcka här bara han inte kallas svensk?
Vad var det du tyckte om halmgubbar igen? Jag sa att begreppet etnisk svensk inte är kontroversiellt – de enda som reagerade när Reinfeldt använde det var några överbeskyddande journalister och tyckonomer. Jag sa att det är problematiskt att göra politik av etnicitet.
Bara så att det inte glöms bort - vi diskuterar nu detta i kontexten röstmaximering, inte nån filosofisk diskussion om rätt och fel. Röstmaximering är den svåra konsten att springa hela vägen i mål med en bricka med flera miljoner ägg på, och tappa så få som möjligt. I SDs fall har de samlat så pass många ägg att de behöver lägga allt fokus på att hålla tungan rätt i mun sista sträckan. Att chansa och ta ut målvakten gör den som ligger nära 4%-spärren och måste satsa allt på ett kort i hopp om en game changer. SD behöver ingen game changer, det är KD och MP som behöver det.
Så folk slänger bara saker i papperskorgen när de är påpassade? Nej, vissa inlärda reflexer sitter i. De försvinner inte ögonblickligen för att det gått ut ett nytt memo. Ta bara Björn Söder och det här med samer och judar. Okontroversiellt numera, kan tyckas, på papperet. Men vad hände i praktiken? Jo en massa SD-sympatisörer här på Flashback kände ett sting av obehag, skruvade på sig och tänkte uhhhh, kan han inte hålla käften, det här blir nog inte bra. I andra änden av skalan har vi Annie Lööf, som inte kände så mycket ett sting som en explosion av obehag och indignation. I det fältet, mellan SDare som kände uhhhh, kan han inte hålla käften och Annie Lööf, det är där som Åkesson ska ut och röstmaximera.
Jaha, så nu gömmer du dig bakom att du inte vet hur jag tänker. Stanna då under den stenen i fortsättningen, tack. Dina antikverade associationer beskriver din psykologi, inte min politik - som är glasklar och konsekvent.
Mina råd till SD har hela tiden syftat till väljarmaximering och genvägar till tolkningsföreträde. Första steget för att parti som vill bli betraktat som rumsrent är att
själva se sig som rumsrent. Nationalism, etnicitet, återvandring, Ultima Thule - allt är bara så odramatiskt som man kan få människor att acceptera att det är.
Saknar man tolkningsföreträdet är alltsammans fascism och varje försök att "tvätta fasaden" genomskådas. Har man tolkningsföreträdet är inget det minsta kontroversiellt, utan självklarheter som alla höll med om hela tiden.
Och tolkningsföreträdet, liksom makt
får man inte, utan tar.