2018-06-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, men oavsett om Springare har glappat i pressen om blodiga
kläder(har han verkligen gjort det?) så vet ju åklagaren hur det ligger till
med det när hon går till TR för häktningsförhandling.

Blodiga kläder verkar vara en trådsanning där kvällspressen hänvisar till varandra och visserligen nämner polis i sammanhanget men någon källa hänvisas det inte till. Tyvärr tycks det trots det poppa upp i min hjärna. Sorry.

Jag tror inte Åklagaren tog upp det i sin framställan.
Citera
2018-06-19, 19:31
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Vi fixade ESTA via internet när vi var på flygplatsen. ESTA varar i 2 år, så vi skulle resa på det vi redan hade. Min son hade bytt pass, och det tänkte vi inte på, men ESTA är bundet till passnumret.
Så vid incheck fick vi problem med det nya passet, det fanns inget ESTA så vi blev stoppade redan på Arlanda.
Men elektroniskt ESTA går snabbt, Det kostar några hundra mer, men du får svar på ca en timme.
Vi kom i väg som planerat.
Så att hon inte hade sina papper i ordning det tror jag inte alls på.
Däremot så är dom väldigt noga i USA och kollar upp alla register, så antingen har dom hittat det själva eller så har dom blivit tipsade av Sverige, det tror jag iallafall.

Tack för den infon! ESTA går alltså att få snabbt.

Skilsmässohandlingar inlämnade i mars. Två månader senare försvinner mannens (fd?) älskarinna och han tas in på förhör. Sen direkt mot Amerika tillsammans.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-19 kl. 19:34.
Citera
2018-06-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Fast uppgiften som media (Aftonbladet först) gått ut med angående att det hittats blodiga kläder under husrannsakan i SDs hem och bil stämmer inte. Var har du sett att Springare uppgett detta?!

Jag VET att dessa kläder är en trådsanning som skapades via att media hänvisade till varandra utan källa men likt f-bd tycks det ibland poppa upp i mitt kontor.

Ursäkta, jag tänkte inte efter. Skall skärpa mig!

Tack alla trådpoliser!
Citera
2018-06-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast är det inte åklagarens uppgift?
Hon är ju förundersökningsledare?

Du har rätt i det, men jag vet inte vem man kan lita på längre, det ser
mer och mer ut som om det inte alls har fungerat.
Spaningsledningen kanske förhalade och satte sig på tvären, men det vet
jag inte.
Jag är inte säker på att sista ordet är sagt när det gäller åklagarens
vara eller icke vara heller, vi får se.
Citera
2018-06-19, 19:33
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag VET att dessa kläder är en trådsanning som skapades via att media hänvisade till varandra utan källa men likt f-bd tycks det ibland poppa upp i mitt kontor.

Ursäkta, jag tänkte inte efter. Skall skärpa mig!

Tack alla trådpoliser!

Lugnt, det händer även den bästa 😊
Citera
2018-06-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Blodiga kläder verkar vara en trådsanning där kvällspressen hänvisar till varandra och visserligen nämner polis i sammanhanget men någon källa hänvisas det inte till. Tyvärr tycks det trots det poppa upp i min hjärna. Sorry.

Jag tror inte Åklagaren tog upp det i sin framställan.

Det är media som har strulat till det från början, va dom nu har
fått det ifrån.

Ja, vi får nog hoppas att åklagaren inte tog upp det
Citera
2018-06-19, 19:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Vi fixade ESTA via internet när vi var på flygplatsen. ESTA varar i 2 år, så vi skulle resa på det vi redan hade. Min son hade bytt pass, och det tänkte vi inte på, men ESTA är bundet till passnumret.
Så vid incheck fick vi problem med det nya passet, det fanns inget ESTA så vi blev stoppade redan på Arlanda.
Men elektroniskt ESTA går snabbt, Det kostar några hundra mer, men du får svar på ca en timme.
Vi kom i väg som planerat.
Så att hon inte hade sina papper i ordning det tror jag inte alls på.
Däremot så är dom väldigt noga i USA och kollar upp alla register, så antingen har dom hittat det själva eller så har dom blivit tipsade av Sverige, det tror jag iallafall.
Det var som hånken, visste inte att det gick att ordna så snabbt. Knappast nåt att rekommendera iaf

Jag tror att man tipsat amerikanerna lite odiskret om att SD var misstänkt, vet inte om USA har tillgång till register över misstänkta.
Citera
2018-06-19, 19:51
Medlem
Frågan om den här strikta förundersökningssekretessen (vilket långt ord!) är så lyckad.
Är man mer öppen så kanske vittnen skulle inse att dom sett nått.
Citera
2018-06-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det var som hånken, visste inte att det gick att ordna så snabbt. Knappast nåt att rekommendera iaf

Jag tror att man tipsat amerikanerna lite odiskret om att SD var misstänkt, vet inte om USA har tillgång till register över misstänkta.

"Utredningen" här på Fb börjar om 😁!
Det finns sedan tidigare ca 30 inlägg om ESTA och paret D*vidsson&USA.
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-19 kl. 19:55. Anledning: Korrektur
Citera
2018-06-19, 19:54
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Det rättsmedicinska utlåtandet är inte klart ännu står det i artikeln.
Det segar på.

Mer citat ur artikeln jag finner intressant, många frågor som spekulerats i tråden som får svar:

"Åklagaren: Kommer ta tid

Åklagaren för fallet, Åsa Hiding, säger till Dagen att det inte är ovanligt att en utredning av det här slaget drar ut på tiden.

Bland annat beroende på de långa handläggningstiderna på NFC (Nationellt forensiskt centrum), polisens avdelning för analys och undersökning.

– Jag är absolut inte förvånad att det dröjer utan tror snarare att det kommer ta ytterligare tid innan man kommer fram till lösningen. Det kan ta månader, säger Åsa Hiding till Dagen.

Hur länge kan en person vara "skäligen misstänkt"?
– Till dess att man avskrivs från misstankarna.

Finns det andra personer som kan komma att delges misstanke?
– Det vill jag inte svara på.

Varför är det så tyst angående hur arbetet med utredningen går?
– Därför att jag inte vill bedriva förundersökningen i massmedia. Vi vill kunna höra personer, både som misstänkta och som vittnen, utan att de kan ha fått information som vi inte vill att de ska fått del av.

Stämmer det att en begravning inte kan hållas innan rättsläkarens arbete är helt klart?
– Ja. Vi väntar på ett fullständigt utlåtande från rättsläkaren som vi inte har fått, säger åklagare Åsa Hiding."
Citera
2018-06-19, 20:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har rätt i det, men jag vet inte vem man kan lita på längre, det ser
mer och mer ut som om det inte alls har fungerat.
Spaningsledningen kanske förhalade och satte sig på tvären, men det vet
jag inte.
Jag är inte säker på att sista ordet är sagt när det gäller åklagarens
vara eller icke vara heller, vi får se.

kan ju vara klagomål från åklagarens sida också. Vem vet?
Men vet inte om det var du som sa det, man vet inte vad som sker bakom kulisserna heller. Man kan ha funderingar över vad som hänt egentligen.
Citera
2018-06-19, 20:02
Medlem
Jag har en fundering om varför det är så långa väntetider på NFC. Det kan väl inte vara så illa att genealogiska DNA-prover görs av NFC? Alltså "civila" tester för att se vad man har för gener.....finska, osmanska eller t.o.m neandertalska! Det vore skandal om kriminaltester skulle drabbas av längre väntetider p.g.a detta.
För övrigt funderar jag på om man törs fortsätta med geocaching utan att bli misstänkt..... :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in