2018-06-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valderama
Och cachningen bara fortsätter som inget hänt. Den här gången från helgen och ett citat från en för mig i sammanhanget ny användare, freak*likemee. *=y

"Efter ett avslutat jobbpass så var det dags att få leta lite cacher och det blev bestämt att åka till Ängsö tillsammans med Joikarinen, HerrTD och Systerhax 😃"

Herr Tummetott Davidsson eller felstavning?

Intressant att HD fortsätter att umgås med SD. Verkar nog som hon anser honom oskyldig, annars vore det märkligt. Undrar var barnen är under tiden de cachar? De verkar ju inte vara med trots att det kunnat vara en familjesport med fokus på barnen.
Citera
2018-06-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Intressant att HD fortsätter att umgås med SD. Verkar nog som hon anser honom oskyldig, annars vore det märkligt. Undrar var barnen är under tiden de cachar? De verkar ju inte vara med trots att det kunnat vara en familjesport med fokus på barnen.

Vi vet väl inte om HerrTD är SD? Det är ju en ren spekulation.
Citera
2018-06-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bra förfalskade bilder isf.... och många!
Citera
2018-06-19, 10:14
Medlem
Citat:

Jo det vet vi, det är ju bara att titta på bilderna, om man nu mot förmodan inte vet något annat. Man kan läsa loggar också, samt annat men sin profilbild har han tagit bort.
Konstig kommentar...
Citera
2018-06-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Väntetider NFC Linköping.
51 dagar är den genomsnittliga tiden det tar för att lämna ett slutligt svar på en forensisk undersökning vid grövre brott för det kriminaltekniska laboratoriumet, NFC.
Vissa saker gör man på en timme, andra tar veckor att genomföra (väderlekspåverkan o.d).
Jag hävdar att DNA proven är den snabba filen på NFC. Men måste dom utvinna DNA eller så, då tar det lite mer tid, men inte mycket.
Så jag tror att DNA vart DNF (Did Not Found)....
Citera
2018-06-19, 10:21
Medlem
Att polis nu gör nya undersökningar på de redan avspärrade områdena (MGM´s hem och BO´s hem) är inget konstigt.
Här har vi ju brottsplatsen. Det är här BO bragts om livet med största sannolikhet.
Vilket jag hävdat från dag 1.
Sannolikt då BO´s hem och därefter har spåren även hamnat i MGM´s hem...

Det vet poliserna. Man vet förmodligen att kroppen flyttats till fyndplatsen vilket kan ses relativt enkelt av rättsmedicin och man vet preliminär dödsorsak. Sen är det bara att tänka logiskt.

Då hamnar man på nån av de två avspärrade områdena. Det är ingen slump att just de här platserna är avspärrade i +1 månad medans fyndplatsen öppnades efter typ 1 dag.
Citera
2018-06-19, 10:27
Medlem
Citat:

Det är nog fullständigt klargjort vid det här laget att
HerrTD är SD. Finns bland annat mängder av foton som
visar på det, dessutom flera i tråden som personligen
känner personerna i geocaching-gänget ifråga.
Citera
2018-06-19, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det här med långa analyssvar på NFC känns fel. Dom körde ned bevismaterial med polisbil. Detta var prioriterat.
Dom analyserna, speciellt DNA går fort, dessutom mot känd DNA (SD:s).

Dom kan inte fått någon träff, annars skulle han sitta på sannolika?!

Jag tror att dom fått träff på okänd DNA. SD sitter på skäligen, för han kan inte avskrivas att han varit inblandad av dom skäl dom anförts här tidigare.

Jag tror polisen börjat titta på andra GM ganska hårt nu.

Jag förmodar liksom du att de kör vissa analyser lite snabbare än andra. Om man som i det här fallet har en skäligen misstänkt och man har t ex som det skrivits i pressen "blodiga kläder" i den misstänktes hem eller bil, kanske man prioriterar dessa, medan andra lite mer "generella" provtagnigar kanske ställs i den långa kön. Nu vet jag inget om det, bara försöker tänka logiskt med det jag läst och hört.

"Hur snabbt kan polisen få svar på brådskande spår?
För vissa undersökningar finns möjlighet att kunna få ett besked inom ett dygn. Dock innebär det att NFC fokuserar på det aktuella provet medan övriga ställs på kö, vilket är anledningen till att det enbart är i mycket speciella fall detta kan göras.
"

http://www.nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Så med detta tänker jag att man inte hittat något som är direkt bindande ännu.

Däremot har man säkert tagit en massa prov som senare kommer att kanske enbart vara en del i en indiciekedja. Som ensamt inte är bärande. Eller Dna från annan person än den misstänkte. LW har förstås kramat sina barn, kanske varit i nära kontakt med andra som avsatt DNA på henne eller kläder.

Säg att man lägger sin fleece på en stol på jobbet. På den stolen satt en person som fällt hår och dessa hår fastnade på fleecen. Så självklart kan det fastna DNA från andra personer på en person utan att de har med brottet att göra.

Men om de hade fått en konklusiv träff från någon annan, då hade de SD inte längre varit huvudmisstänkt. Så det tror jag inte på i nuläget.

Som förundersökningsledare måste åklagaren titta på det som även talar till den misstänktes fördel. Det står i lagen. Till det hör förstås att kolla andra möjliga gärningsmän. Det har skett redan och pågår också säkert.

För åklagaren är det viktigt om man lyckas få någon åtalad för brottet, att ha gått igenom dessa eventuella andra möjliga gärningsmän noga. Risken är ju annars att det under rättegången brister när försvaret ser en möjlighet att visa att det inte är bortom rimligt tvivel att det åtalade är skyldig. Det verkar vara rutin hos försvaret, att granska allt som kan visa på annan gm. Det ska vara ställt bortom rimligt tvivel att det är den åtalade som är skyldig ju.

"Åklagaren är skyldig att vara objektiv. Det innebär att åklagaren måste förhålla sig helt neutral vid bedömningen av vad som har inträffat och om det kan bevisas i domstol.
Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänkta personens förmån.
"

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/objektivitetsplikt/
Citera
2018-06-19, 10:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som förundersökningsledare måste åklagaren titta på det som även talar till den misstänktes fördel. Det står i lagen. Till det hör förstås att kolla andra möjliga gärningsmän. Det har skett redan och pågår också säkert.
Finns det något som tyder på att förundersökningsledaren ens har kunnat tänka tanken att gärningsmannen skulle kunna vara någon annan än SD, eller gissar du bara nu?

Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 11:06.
Citera
2018-06-19, 11:28
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Mitt minne sviker mig. Har polisen bekräftat att de haft förhör med ”skrikvittnet”+sambo?
Citera
2018-06-19, 11:33
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att polis nu gör nya undersökningar på de redan avspärrade områdena (MGM´s hem och BO´s hem) är inget konstigt.
Här har vi ju brottsplatsen. Det är här BO bragts om livet med största sannolikhet.
Vilket jag hävdat från dag 1.
Sannolikt då BO´s hem och därefter har spåren även hamnat i MGM´s hem...

Det vet poliserna. Man vet förmodligen att kroppen flyttats till fyndplatsen vilket kan ses relativt enkelt av rättsmedicin och man vet preliminär dödsorsak. Sen är det bara att tänka logiskt.

Då hamnar man på nån av de två avspärrade områdena. Det är ingen slump att just de här platserna är avspärrade i +1 månad medans fyndplatsen öppnades efter typ 1 dag.

Håller med dig
Har länge trott att FP är BP men när nu LW:s hem varit avspärrat så länge får man ju anta att det är BP.
Ser ingen anledning annars till avspärrningarna och ev nya tekniska undersökningar om det inte vore brottsplatsen.
Citera
2018-06-19, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Läser man de två senaste inläggen ihop blir det ju riktigt spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in