2018-06-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske man skulle kunna sätta tio personer som anser sig kunna se dessa andar, och tio personer som inte tror på dito i ett rum där det anses andar att ofta finns, kopplade till något som kan mäta hjärnans aktivitet.

När en ande dyker upp kommer vi se att häften av dem i rummet har hjärnor som reagerar på det just då.
Ett sådant experiment låter bra mycket vettigare.
Citera
2018-06-19, 07:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Kanske man skulle kunna sätta tio personer som anser sig kunna se dessa andar, och tio personer som inte tror på dito i ett rum där det anses andar att ofta finns, kopplade till något som kan mäta hjärnans aktivitet.

När en ande dyker upp kommer vi se att häften av dem i rummet har hjärnor som reagerar på det just då.
Men problemet är att de "skeptiska forskarna" inte accepterar sådana förutsättningar.

De menar att så länge "det" inte kan återupprepas under strikt kontrollerade laboratorieförhållanden så vill de inte befatta sig med det, eller försöka undersöka det.

De menar att om inte Alla kan uppleva samma sak - överallt - (på kommando) så finns det inte.

Och därför kommer det inte att bli tal om några "experiment" i "spökhus."

Ändå så finns det ju "spökhus" som är mer eller mindre välkända som just sådana.
Och alla dessa "skeptiska "forskare" hade ju utan minsta problem kunnat ställt upp som försökskaniner och sovit över ensamma i ett sådant hus.
Men ... det vill de ju inte.

Och de hatar sådana här påpekanden.
Då svarar de alltid att "Jodå, det är klart att jag hade kunnat göra det."
Men det är bara ord ... för de Gör ju aldrig det.
Citera
2018-06-19, 08:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men problemet är att de "skeptiska forskarna" inte accepterar sådana förutsättningar.

De menar att så länge "det" inte kan återupprepas under strikt kontrollerade laboratorieförhållanden så vill de inte befatta sig med det, eller försöka undersöka det.
Självklart behövs det extraordinära evidens för att man ska acceptera att det möjligen finns andar eller liknande.

Men vad menar du med att skeptiska forskare inte vill försöka undersöka? Vad har skeptiska forskare med studier som andetroende själva kan studera att göra?
Jag tror inte på andar, och skulle för mitt liv inte vilja utföra seriösa studier om det.
Citera
2018-06-19, 08:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Självklart behövs det extraordinära evidens för att man ska acceptera att det möjligen finns andar eller liknande.

Men vad menar du med att skeptiska forskare inte vill försöka undersöka? Vad har skeptiska forskare med studier som andetroende själva kan studera att göra?
Jag tror inte på andar, och skulle för mitt liv inte vilja utföra seriösa studier om det.
Men ändå kan de säga åt andra vad som är sant eller inte.

Tycker du inte att det är ganska så ... ovetenskapligt ... att bestämma åt andra vad de upplevt och inte upplevt?

Det finns ju mycket som jag personligen aldrig sett eller upplevt, men jag hade ändå aldrig fått för mig att säga åt sådana som säger sig ha upplevt det ena eller det andra att de inte har upplevt det.

Jag har ingen anledning att betvivla det som människor berättar för mig i största förtroende.
Jag hade aldrig kunna få för mig att bara avfärda något som någon berättar att de upplevt och tagit djupt intryck av.

Varför skulle jag göra det?
Citera
2018-06-19, 08:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tycker du inte att det är ganska så ... ovetenskapligt ... att bestämma åt andra vad de upplevt och inte upplevt?
Vad någon upplever hoppas jag att ingen har någon åsikt om. Däremot anser jag det vara väldigt vetenskapligt att komma med andra förklaringar än att det just skulle vara en riktig ande som varit framme.
Citera
2018-06-19, 08:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vad någon upplever hoppas jag att ingen har någon åsikt om. Däremot anser jag det vara väldigt vetenskapligt att komma med andra förklaringar än att det just skulle vara en riktig ande som varit framme.
Jag menar att det är lika ovetenskapligt att komma med tolkningen att det är en "ande" som att det inte ens har hänt.

Tyvärr gör båda sidorna samma tramsiga fel där.

Men, det som alla borde försöka hålla sig till, det är själva bakgrunden. Själva upplevelsen alltså.
Den i sig säger ju inget alls om Vad det var för något.
Det bara säger Att något hänt, och hur det tedde sig.

Det övertolkar sen både skeptiker som troende.
Citera
2018-06-19, 09:53
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Man kan tydligen se att någonting påverkar hjärnan.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/unika-bilder-visar-hur-lsd-paverkar-vara-hjarnor

Ja precis, något händer i hjärnan men själva hallisarna man ser och upplever går ju inte att mäta i materia utanför hjärnan framför ens ögon där hallisen är som ett hologram. Även om vi kan se vilka delar av hjärnan som aktiveras och används vid olika fenomen som tex syncentrum osv så kan vi inte mäta vårt medvetande, våra tankar och känslor och det som vi upplever när vi tex drömmer kan kännas så otroligt verkligt och materiellt men vi skulle aldrig kunna mäta det materiella (tex om man håller en sten i handen i drömmen) som vi upplever i drömmen, det existerar bara i vårt medvetande. På samma sätt skulle andar osv kunna ha kontakt med oss på samma sätt som vi kan ha kontakt och kommunikation med folk i våra drömmar.

Man kan alltså inte mäta hallucinationerna som om dom vore materiella ting eller energier framför en och när man mäter eller analyserar vad som händer när man kör protoner i CERNs LHC eller mäter med andra instrument så mäter man ju inte vad som sker inne i hjärnan och vad vi ser där som tex drömmar eller hallisar så att man inte kan mäta våra hallisar som om dom vore materiella runt omkring oss eller som materiella ting i ens drömmar som om dom vore materiella ting runt omkring oss, så betyder ju inte det att våra hallisar eller det vi upplever i drömmar (eller om man ser eller kommunicerar med andar) osv inte existerar för oss, så genom samma kanaler kan säkerligen andar kommunicera med oss utan att upptäckas precis som om dom vore drömmar eller hallisar.

Ursäkta röran.
Citera
2018-06-19, 10:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Man kan alltså inte mäta hallucinationerna...
Såg du inlägget här? (FB) Acceleratorforskning: det finns inga andar eller själar
Citera
2018-06-19, 10:30
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så inte en riktig dimension utan mer en fantasi du kallar dimension?
Nej en riktigt dimension, en annan verklighet alltså
Citera
2018-06-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om termodynamikens lagar gällde andar, ja. Men det hävdar troende att de inte gör.

Du är sannerligen en svårlärd idiot.

För att anden skulle påverka ett fysiskt fenomen, till exempel mediets mun, så skulle anden röra ett fysiskt ting och då skulle det ske en energiöverföring från något som inte följde naturlagarna till något som följde naturlagarna.
Citera
2018-06-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
"upptäckten" är ju smått komisk,

som att försöka väga upp 1kg med en tumstock eller mäta tjockleken på ett paper med ett decilitermått

det är liksom fel måttenhet...

Energi är inte en felaktig måttenhet när det påstås finnas en interaktion mellan något utanför universum och något i universum.
Citera
2018-06-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
För att anden skulle påverka ett fysiskt fenomen, till exempel mediets mun, så skulle anden röra ett fysiskt ting och då skulle det ske en energiöverföring från något som inte följde naturlagarna till något som följde naturlagarna.

Varför skulle andar ha energi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in