2018-06-07, 19:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det går givetvis inte att ”mäta” om en ande finns eller inte då de tillhör en annan dimension.
Vad menar du med dimension?
Citera
2018-06-07, 20:45
Medlem
Citat:
det är bara korkat att lägga pengar på att försöka mäta något sådant. En ande består inte av atomer eller partiklar

Något som inte gick att mäta skulle inte kunna påverka eller påverkas av något i vårat universum. Kan det inte upptäckas av acceleratorer så skulle det inte kunna kännas av medier heller.
Citera
2018-06-07, 21:38
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Något som inte gick att mäta skulle inte kunna påverka eller påverkas av något i vårat universum. Kan det inte upptäckas av acceleratorer så skulle det inte kunna kännas av medier heller.
Nej så är det inte. Du måste förstå att vissa saker inte kan mätas. Det kallas för det sakramentala. Att tro att man kan mäta om tex Gud finns eller inte är lika korkat som att försöka lyssna efter ljud av fåglar i en isoleringscell på havets botten
Citera
2018-06-07, 21:39
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad menar du med dimension?
Med dimension menar jag en annan verklighet som vi av kött och blod inte kan se, men som fortfarande är verksam
Citera
2018-06-07, 21:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Med dimension menar jag en annan verklighet som vi av kött och blod inte kan se, men som fortfarande är verksam
Så inte en riktig dimension utan mer en fantasi du kallar dimension?
Citera
2018-06-07, 22:09
Medlem
Varför skulle andarna, om dom existerar, stoppa huvudet i en partikelaccelerator för ett gäng fysikers höga nöjes skull?

Det hade inte jag gjort om jag varit ande iaf!

Forskarna vid CERN borde först och främst reda ut hur gravitationen, något som har en högst påtaglig effekt på våran verklighet, fungerar innan dom låtsas att dom kan dra slutsatser kring det paranormala.
Senast redigerad av Chenille 2018-06-07 kl. 23:09.
Citera
2018-06-07, 23:38
Medlem
Citat:

Så när man kom på linjalen så var det inga problem att räkna ut hur långt bort solen befinner sig eller hur stor solen är i omkrets?? Eller hur varm solen är på sin yta med hjälp utav din kvicksilvertermometer?

Fanns inte radioaktivitet överhuvudtaget innan människan fann instrumet för att mäta det ?

Håller inte med dig.
Citera
2018-06-08, 09:29
Medlem
Citat:
Nej så är det inte. Du måste förstå att vissa saker inte kan mätas. Det kallas för det sakramentala. Att tro att man kan mäta om tex Gud finns eller inte är lika korkat som att försöka lyssna efter ljud av fåglar i en isoleringscell på havets botten

Mätning är samma sak som att det som mäts interagerar med något. Om inte ens en accelerators mätare kan känna av ett fenomen så kan inte hjärncellerna i ett mediums hjärna göra det heller.
Citera
2018-06-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLotus3
Så när man kom på linjalen så var det inga problem att räkna ut hur långt bort solen befinner sig eller hur stor solen är i omkrets?? Eller hur varm solen är på sin yta med hjälp utav din kvicksilvertermometer?

Fanns inte radioaktivitet överhuvudtaget innan människan fann instrumet för att mäta det ?

Håller inte med dig.

Nu är ju acceleratorerna mycket känsligare för små effekter än någon hjärncell i något mediums hjärna. För att inte tala om påstådda poltergeistfenomen där spöken sägs ha slängt stora möbler.
Citera
2018-06-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Varför skulle andarna, om dom existerar, stoppa huvudet i en partikelaccelerator för ett gäng fysikers höga nöjes skull?

Andar sägs finnas lite överallt och vara många. Varför skulle alla undvika just acceleratorer?

Citat:
Det hade inte jag gjort om jag varit ande iaf!

Andar sägs vara osårbara för högenergistrålning och vakuum.

Citat:
Forskarna vid CERN borde först och främst reda ut hur gravitationen, något som har en högst påtaglig effekt på våran verklighet, fungerar innan dom låtsas att dom kan dra slutsatser kring det paranormala.

De har i alla fall känt av att gravitationen finns. De har inte gjort minsta detektion av energi som kommer från eller försvinner till något utanför universum.
Citera
2018-06-08, 09:50
Medlem
Man kan inte bevisa att något inte alls existerar, och jag tycker mig ana att det var det som Neil deGrasse Tyson på smidigast möjliga sätt hintade om:

"If I understand what you just declared, you just asserted that CERN, the European Center for Nuclear Research, disproved the existence of ghosts."

Det verkar som om Tyson försökte få Cox att ändra sitt utlåtande till att forskare har bevisat att spöken inte existerar under de förhållanden som en del troende hävdar att spöken existerar under. Men han tänkte väl att Cox är en stor pojke som kan försvara sina utlåtande själv, och därför valde att inte lägga sig i för mycket.
Citera
2018-06-08, 10:14
Medlem
Citat:
Andar sägs finnas lite överallt och vara många. Varför skulle alla undvika just acceleratorer?

Jag vet inte, jag förstår inte andar, men min förståelse för andar är inte topic. Alla frågor av karaktären "varför skulle andar..." har svaret; ingen vet, inte du, inte jag. Andar kanske har bestämt sig för att inte bli upptäckta av fysiker och undviker därför partikelacceleratorn. Om du vill hävda att det är vetenskapligt bevisat att andar inte kan existera måste du också bevisa att det är helt omöjligt att dom växelverkar med verkligheten utanför acceleratorer, och det kan du inte, du kan bara utgå från vad som händer i en accelerator.

Att andar sägs finnas lite överallt kan vara bullshit, det kanske är så att 99.99% av alla vittnesmål om andar är ren skit men att vissa faktiskt är äkta. Isåfall är dom mycket mer ovanliga än vad du utgår från och då är chansen att dom missar att hoppa in i LHC ganska stor.

Jag vill tillägga att jag inte tror på andar, däremot anser jag idéen att fysker i CERN kan motbevisa andar ganska skrattretande.

En fråga till dig; gravitationens kraftbärare har inte heller dykt upp i LHC, är det bevis för att den absolut inte existerar? ISåfall kan vi ju lägga ner enormt stora delar av modern fysisk forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in