2018-06-19, 02:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Jag har försökt att vara nyanserad länge. Men den här skjutningen är droppen.

Det här är en plats i Malmö där massor av vanligt folk rör sig, på väg hem med sina nyköpta jordgubbar i en påse eller på väg till och från barnkalas på Lazerdome, föräldrar på väg till sin parkerade bil med glada barn som fått godis och lekt med kompisarna på kalaset.
Du har café Otto på andra sidan av gatan där det sköts. Ett tillhåll för zigenare. Stadsmissionen ligger 100 meter bort med sitt härbärge. Knappast en idyllisk del av Malmö.
Citera
2018-06-19, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Otroligt obehaglig utveckling. Flera skjutna och döda mitt på öppen gata en måndagskväll. Hoppas polisen får tag på gärningsmännen och att dessa i slutändan får långa fängelsestraff.
Har tidigare tyckt att skjutningar i gängmiljö mest varit tragiskt för de inblandade, men trots att jag inte är Malmö-bo, så tycker jag att denna skjutning verkar rent obehaglig. Automatvapen på öppen gata en vanlig måndagkväll, då har någonting gått ett steg för långt. Det räcker nu. Våldet måste få ett slut. Polisen måste få mycket mer resurser, straffen för vapenbrott måste höjas ytterligare och unga killar måste få mycket mer stöttning från samhället i ung ålder för att inte falla in i gängkriminalitet.

Livstids utvisning för alla med medborgarskap i andra länder. One strike and your out. Sluta dalta med packet. Tror inte många somalier skulle gilla tanken på att bli tvåmgsdeporterade till Mogadishu.

Gängen har passerat alla gränser och det måste få konsekvenser. Bara i det område jag rör mig så har det skett fyra skjutningar på en månad. Det räcker nu. Jag bor inte ens i ett utsatt område.
Citera
2018-06-19, 02:13
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Stämmer det? Helt sjukt i sådana fall med tanke på att nästan inga svenskar överhuvudtaget är inblandade i skjutningarna.

Absurd situation.
När det handlar som ökad svensk tung brottslighet finns det ett ord som passar bra:
Öresundsbron - tyvärr.
Citera
2018-06-19, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Otroligt obehaglig utveckling. Flera skjutna och döda mitt på öppen gata en måndagskväll. Hoppas polisen får tag på gärningsmännen och att dessa i slutändan får långa fängelsestraff.
Har tidigare tyckt att skjutningar i gängmiljö mest varit tragiskt för de inblandade, men trots att jag inte är Malmö-bo, så tycker jag att denna skjutning verkar rent obehaglig. Automatvapen på öppen gata en vanlig måndagkväll, då har någonting gått ett steg för långt. Det räcker nu. Våldet måste få ett slut. Polisen måste få mycket mer resurser, straffen för vapenbrott måste höjas ytterligare och unga killar måste få mycket mer stöttning från samhället i ung ålder för att inte falla in i gängkriminalitet.

Polisen har resurser, men inte rätt sådana. Polisen har för dåliga medel rent politiskt och rättsligt att göra något.

Varför har polisen inte:

Utökat magasin, liksom 7 patroner?
Mer kameraövervakning? som i Storbritannien.
Ökade rättigheter till avlyssning?
Varför går inte kravallpoliser in när det kastas sten? (det är politiskt)
Varför installeras det inte skottsensorer?
Mer avancerad teknologi i bilarna som läser av registreringsskyltar kontinuerligt.
Områden/zoner som anses husera fler kriminella kan få säkerhets checkpoints, biltrafik/tunnelbana
Rätt till att döma kriminella på plats till fängelse, t.ex för vapeninnehav, drogförsäljning osv
Varför har inte vägar/motorvägar osv inte automatisk stopp-pelare som kan komma upp ur marken när polisen vill?? Det flashar som ett rött ljus sen kan polisen stänga av en hel stad på ett klick om de vill.
Citera
2018-06-19, 02:16
Medlem
Charitas avatar
3 döda.
Citera
2018-06-19, 02:17
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
När det handlar som ökad svensk tung brottslighet finns det ett ord som passar bra:
Öresundsbron - tyvärr.

Fast Öresundsbron är bara ett symptom. Inte en orsak till grundproblemet. Landet på andra sidan bron då? Danmark har inte i närheten av våra problem.
Citera
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZigiWigi
Det har redan ballat ur helt. Bor tillräckligt nära Kroksbäck för att kunna höra smällar om kvällar och nätter, alltid något spännande på gång i det nya Sverige!

Helvete, låter helt bisarrt. Ni måste ha nerver av stål därnere... Själv bor jag strax utanför Göteborg i ett lugnt och (ännu) fridfullt område, nästan svårt att ta in hur djupt ner i skiten Sverige sitter. Våra styrande har verkligen skapat ett lyckorike åt oss...

Frågan är om vi inte kommer att få se någon form av regionala statskollapser framöver? Sådana här våldsamma skjutningar är fan inte att leka med. Vad är nästa steg? Drottninggatan har väl varit förskonat från sånt här? Skrämmande utveckling i Sverige. Hur kan vi låta maffiafamiljer från MENA ta över halva städer i Sverige utan att göra något åt det? Bisarrt är vad det är.
Citera
Medlem
ZigiWigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charita
3 döda.
källa?
Citera
2018-06-19, 02:19
Medlem
shit asså, Z*k*ri* la ut en bild på FB där han skrev Älskar dig sen en bild på han själv och en annan kille.
Citera
2018-06-19, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristianstadmannen
shit asså, Z*k*ri* la ut en bild på FB där han skrev Älskar dig sen en bild på han själv och en annan kille.

länka
Citera
2018-06-19, 02:22
Medlem
ZigiWigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Helvete, låter helt bisarrt. Ni måste ha nerver av stål därnere... Själv bor jag strax utanför Göteborg i ett lugnt och (ännu) fridfullt område, nästan svårt att ta in hur djupt ner i skiten Sverige sitter. Våra styrande har verkligen skapat ett lyckorike åt oss...

Frågan är om vi inte kommer att få se någon form av regionala statskollapser framöver? Sådana här våldsamma skjutningar är fan inte att leka med. Vad är nästa steg? Drottninggatan har väl varit förskonat från sånt här? Skrämmande utveckling i Sverige. Hur kan vi låta maffiafamiljer från MENA ta över halva städer i Sverige utan att göra något åt det? Bisarrt är vad det är.
Det mesta i Malmö har skett i "orten", dvs områden som just Seved, Kroksbäck, Rosengård osv. Anledningen, enligt mig, att denna skjutning är såpass hemsk är inte direkt kopplat till antalet drabbade. Utan mycket av det kopplar jag till just det faktum att det skedde på Drottninggatan.

Tidigare i tråden har det påpekats att där rör sig en hel del vanliga människor, speciellt mycket barn med tanke på Laserdome och Big Bowl som ligger i princip i samma korsning som internetcafét. Visst, det är inte Malmös bästa område vilket även är något som har diskuterats, men det är ändå inte ett kaosområde utan där rör sig mycket vanligt folk.

Det borde verkligen vara dags för folket uppe i Stockholm att inse hur segregerat och problematiskt Malmö faktiskt är. Det är inte säkert längre och det har inte varit det på lång tid, detta borde vara ett starkt exempel på det när man skjuter 20 skott från ett automatvapen mitt inne i centrala Malmö.

Händer inget så lär folket förhoppningsvis vakna och oppositionen lär växa. Jag är redo, hoppas att fler är.
Citera
2018-06-19, 02:38
Medlem
Oj, skrev helt fel.

TlR
3 döda och fler skadade av ak47 i centrala malmö utanför internetcafé

en 18:åring (troligtvis äldre) dog och en annan 29åring (förmådad broder till en av de skadade/dödade)
tredje personen som dött enligt flera källor vet vi inte mer om.

Så 2 personer som blev skjutna var troligtvis bröder och troligtvis var någon till vän.
Senast redigerad av Paradoxumb 2018-06-19 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in