Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Otroligt obehaglig utveckling. Flera skjutna och döda mitt på öppen gata en måndagskväll. Hoppas polisen får tag på gärningsmännen och att dessa i slutändan får långa fängelsestraff.
Har tidigare tyckt att skjutningar i gängmiljö mest varit tragiskt för de inblandade, men trots att jag inte är Malmö-bo, så tycker jag att denna skjutning verkar rent obehaglig. Automatvapen på öppen gata en vanlig måndagkväll, då har någonting gått ett steg för långt. Det räcker nu. Våldet måste få ett slut. Polisen måste få mycket mer resurser, straffen för vapenbrott måste höjas ytterligare och unga killar måste få mycket mer stöttning från samhället i ung ålder för att inte falla in i gängkriminalitet.
Polisen har resurser, men inte rätt sådana. Polisen har för dåliga medel rent politiskt och rättsligt att göra något.
Varför har polisen inte:
Utökat magasin, liksom 7 patroner?
Mer kameraövervakning? som i Storbritannien.
Ökade rättigheter till avlyssning?
Varför går inte kravallpoliser in när det kastas sten? (det är politiskt)
Varför installeras det inte skottsensorer?
Mer avancerad teknologi i bilarna som läser av registreringsskyltar kontinuerligt.
Områden/zoner som anses husera fler kriminella kan få säkerhets checkpoints, biltrafik/tunnelbana
Rätt till att döma kriminella på plats till fängelse, t.ex för vapeninnehav, drogförsäljning osv
Varför har inte vägar/motorvägar osv inte automatisk stopp-pelare som kan komma upp ur marken när polisen vill?? Det flashar som ett rött ljus sen kan polisen stänga av en hel stad på ett klick om de vill.