2018-06-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Man kommer till sidan 17 i den "rapporten" så hittar man första felet, att luftens brytningsindex skulle öka med höjden. Det är fel. Brytningsindex minskar med sjunkande lufttryck och vi vet redan att trycket sjunker ju högre upp.
Men nu var det ju så att testet visade att sjön var platt, inte brytningsindex.

Är du en sådan globjordare som tror att man på en perfekt dag kan se sitt eget arsle på den runda jorden?
Citera
2018-06-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Jag såg inget test.
Det är ett test utfört av globjordare för att bevisa att jorden är ett klot. Det skulle dokumenteras av National Geographic och de bjöd in plattjordare att observera. Rob Skiba, Mark Sargent och andra var där. Plattjordarna avslöjade deras försök till fusk.

Här kan du se intervjuer med personer som var på platsen.

https://www.youtube.com/watch?v=pqyeELHb91M
Citera
2018-06-18, 11:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I WGS84 ingår också en höjd, den är felaktig enligt utfört test.

Konstigt, höjden verkar stämma när jag testar. Och det gäller 99,99% av alla andra mätningar som miljontals människor har utfötrt.

Citat:
WGS84 är standarden för vad vi idag kallar GPS och föga förvånande administreras den av amerikansk underrättelsetjänst och som ett brev på posten är är den hemlig. Varför skulle en underrättelsetjänst hemlighålla jordens form för detta för allmänheten?

WGS84 är inte hemlig.
Citera
2018-06-18, 11:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men nu var det ju så att testet visade att sjön var platt, inte brytningsindex.

Nej det visade inte testet.
Citera
2018-06-18, 11:10
Medlem
Citat:
Det är ett test utfört av globjordare för att bevisa att jorden är ett klot. Det skulle dokumenteras av National Geographic och de bjöd in plattjordare att observera. Rob Skiba, Mark Sargent och andra var där. Plattjordarna avslöjade deras försök till fusk.

Här kan du se intervjuer med personer som var på platsen.

https://www.youtube.com/watch?v=pqyeELHb91M
Vid ca 7:33 börjar man se ballongen?
Citera
2018-06-18, 11:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja, man ser källkoden till GPS, inte WGS84. WGS84 hemlighålls för allmänheten.
GPS använder WGS84 som referens. Här i Europa är inte WGS84 tillräckligt noggrannt för lantmäteri så Sverige använder en annan modell som heter SWEREF99. Anledningen är att de tektoniska plattorna rör sig så WGS84 driver mot SWEREF99 med c:a 2 cm per år. För navigation till land och sjöss räcker dock WGS84 då GPS har en noggrannhet på 1-2 meter. Svenska sjökort bygger på WGS84.

Det finns inga hemligheter alls med WGS84. Det är konspiratoriskt att tro annat.
Citera
2018-06-18, 11:51
Medlem
Citat:
Du inser att de kort du använde var projektioner, Mercators projektion? Du har således inte använt av globen som referens utan något helt annat. Man kan projicera kartan på en banan och fortfarande hitta rätt.

Har du testat kartan?

Har du mätt upp avståndet mellan olika ställen och konstaterat att något är felaktigt?

Har du exempelvis mätt avståndet mellan stokholm och göteborg?
Paris och Vien?
Vien och Venedig?
Berlin och Barselona?
Prag och Milano?

Jag har, och precis Alla avstånd har stämt, de ovan och Massa mer, nära hela jäkla sverige och en stor del av Europa, blir så när man ogillar att flyga men gillar att resa..

Anser du då att jag säkert kan säga att kartan stämmer?
Eller är jag lurad?
Citera
2018-06-18, 13:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Har du testat kartan?

Har du mätt upp avståndet mellan olika ställen och konstaterat att något är felaktigt?

Har du exempelvis mätt avståndet mellan stokholm och göteborg?
Paris och Vien?
Vien och Venedig?
Berlin och Barselona?
Prag och Milano?

Jag har, och precis Alla avstånd har stämt, de ovan och Massa mer, nära hela jäkla sverige och en stor del av Europa, blir så när man ogillar att flyga men gillar att resa..

Anser du då att jag säkert kan säga att kartan stämmer?
Eller är jag lurad?

Har Kabalen mixtrat med km-räknaren i din bil? Fy fan asså! Den här konspirationen är ju skitläskig!

Citera
2018-06-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har Kabalen mixtrat med km-räknaren i din bil? Fy fan asså! Den här konspirationen är ju skitläskig!

He he, skulle nästan kunna tro det..

Nu är den inte helt exakt då, saknas några meter på 1000 men tillräckligt nära med rätt fälg och däckstorlek för att konstatera att de länder jag besökt på längden och tvären stämmer till utseende och storlek enligt kartan(frankrike, spanien, tyskland, schweiz, österrike, danmark, tjeckien, slovakien, italien, polen, belgien/holland och några små furstendömen jag passerat eller åkt igenomn utöver sverige, norge och finland)och att åtminsone 600 av de 1000 milen mellan nordpolen och ekvatorn stämmer så sannolikt stämmer även resten.

Och då blir den platta jorden inte bara svår utan Omöjlig..
Citera
2018-06-18, 14:09
Medlem
nerdnerds avatar
Tar tillfället i akt om att skriva lite om hur bara rena avståndsmätningar kan användas för att avgöra om en yta (eller rum med 3 eller fler dimensioner!) är krökt, och i så fall hur. Krökta rums egenskaper har varit välkända sedan 1800-talet då ffa Gauss och Riemann undersökte det. (Denna matematik ligger också till grund för den allmänna relativitetsteorin och dess krökta rumtid.)

På en plan yta gäller Pythagoras sats för godtyckligt stora trianglar. Dvs givet en rätvinklig triangel med kateterna x och y så ges hypotenusan s av ekvationen
s^2 = x^2 + y^2.

Detta gäller nu inte på krökta ytor! Ett väldigt tydligt exempel på en rund jord: dra en 1000 mil lång linje längs ekvatorn. Från linjens ändpunkter går man sen vinkelrätt norrut ända till motpolen, där dessa linjer då möts i rät vinkel. Dvs vi har en triangel med TRE räta vinklar (det är också bara i plan geometri som vinkelsumman blir 180°) och tre lika långa sidor, 1000 mil.

Om en sådan triangel kan konstrueras på jorden så bevisar det att jorden inte är platt.

Nu är det där en jäkligt stor triangel och det blir svårt att mäta genom att t ex köra bil. Men det går även bra att mäta på betydligt mindre trianglar, det är bara matematiken som blir lite mer meckig.

Ang vinkelsumman, förresten, så gäller i sfärisk geometri att dess överskott jmf m 180° ökar proportionellt mot triangelns yta.

Finns en till metod som egentligen hör samman med ovanstående, men som blir annorlunda i praktiken: Mät pi!

Dvs mät upp en stor cirkel och jämför omkrets med diameter. Enkelt exempel:
Dra en radie från nordpolen ända till ekvatorn. Diametern blir då 2000 mil och omkretsen 4000 mil, dvs "pi" blir 2 istället för 3.14... Och även i detta fall kan mindre cirklar användas, bara det att matten blir något meckigare. (Och att avvikelsen från 3.14159... blir allt mindre.)
Citera
2018-06-18, 15:52
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Okey, fine. Har du argument för det så fair enough, min poäng med allt det här ärju att om vi nu utgår från att gravitation inte finns eller iaf inte fungerar som vi tror/vet så spelar det ju ingen roll. Om det blir officiellt att gravitation som vi känner det med att stora objekt drar åt sig små och att allt dras åt mitten och att det istället är någon supergrej som gör något speciellt så spelar det ju ingen roll. Folk i Sverige kommer ju inte gå mna ur huse och börja mörda alla med fräknar för att vi har missförstått gravitationen lite?

Om gravitationen inte finns och det bevisas så kommer ju inte helt plötsligt människor att börja flyga eller liknande, ingen tjänar pengar, makt eller liknande på att den finns eller inte finns.
Men du är ju en som tror på saker verkar det som, du tror ju på att det finns graviation, då blir det svårt o diskutera med dig.

Ja som sagt gravitation finns inte, det är påhittad fasad av alla foliehattar som spelar viktig o tror dom är insatta. Att saker drar ihop sig till mitten är inte gravitation.

Men folk kommer inte flyga ut eller sväva osv, jorden är ju platt på plan yta så alla står på jorden. Hade jorden varit klotformat så då hade folk ramlat ur jorden o in till rymden o svävat runt.
Min sätt att tänka är enkelt, behövs inte massa idiotiska matematiska lösningar eller allt skitsnack.

Jag fattar inte hur jävla tröga ni foliehattar är, ni tror på allt man lär sig i skolan o som sägs på tv.
Ni måste ha öppet sinne o tänka utanför ramarna.

Är det verkligen så konstigt att jorden är platt? Vem bryr sig liksom den är platt punkt slut. Begrips!!!
Citera
2018-06-18, 16:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo

Är det verkligen så konstigt att jorden är platt? Vem bryr sig liksom den är platt punkt slut. Begrips!!!

Nej jorden är inte platt.

Här en nytagen bild från en kinesisk satellit, man kan tydligt se att jorden är rund.
http://static.feber.se/article_images/45/35/25/453525_980.jpg

Begrips!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in