2018-06-17, 23:03
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Fan du skriver som Ranelid. Jag får en tår i ögat när jag sitter vid tangenterna.

Dessutom är du något på spåret. Dom kunde inte vara utan varandra. Dom hade något speciellt. En dragningskraft som Tellus med sin måne.

Hur vore Tellus utan sin måne? Ja sånt kan man nog fråga SD om när dragningskraften är noll.

Fast han hade ju flera månar, nästan i klass med Jupiter ?

Tack. Planeten SD. Som tidigare spred ringar på vatten i tron om att han var Saturnus med sina skira midjebälten. Kommer han någonsin att inse att han i stället är en simpel gråsten som efter ett rejält magplask nu har nått botten på sin plaskdamm?
Citera
2018-06-17, 23:05
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack! Gäller betänketiden från det datum ansökan lämnas in eller från det datum då ärendet hanterats?
Från datum då du skriver på/betalar avgiften
Citera
2018-06-17, 23:14
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Från datum då du skriver på/betalar avgiften
Okej. Förstår jag hanteringen rätt: ansökan lämnas in, behandlas, skrivs under av båda parter och då går betänketiden igång? Om parterna INTE skriver på utan endast en ansökan skickas in, blir den då till offentlig uppgift?
Anledningen till att jag undrar är att ansökan om skilsmässa mellan SD och HD har framkommit, min tanke är om det stannat där?
Citera
2018-06-17, 23:27
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Det skulle jag inte tro då jag inte känner honom så bra

kände nog LW bättre

En tidig postare skrev att LW hängde mycket på Badoo och träffade en hel del killar. Stämmer det?
Citera
2018-06-17, 23:31
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Okej. Förstår jag hanteringen rätt: ansökan lämnas in, behandlas, skrivs under av båda parter och då går betänketiden igång? Om parterna INTE skriver på utan endast en ansökan skickas in, blir den då till offentlig uppgift?
Anledningen till att jag undrar är att ansökan om skilsmässa mellan SD och HD har framkommit, min tanke är om det stannat där?
När man lämnar in betalas också en avgift, det datumet är till grund för att ansökan "påbörjas"
Om båda har skrivit på, så träder 6 månaders betänketid in, om man kryssat i det.
Om man inte kryssar i så träder den ikraft omedelbart, någon dag senare alltså.
Om man har barn under en viss ålder, minns inte om det är under 12 år eller under 16 år, så blir det automatiskt 6 månaders betänketid, oavsett om båda är föräldrar till barnet/barnen, om jag förstått det rätt.
Om bara en av parterna skriver på så vet jag faktiskt inte hur det räknas.
Men eftersom den som skrivit under måste betala in avgiften så borde det vara så att det blir offentlig handling även där direkt när avgiften betalats, in precis som det blir när båda skrivit under och ärendet påbörjas.
Citera
2018-06-17, 23:48
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
En tidig postare skrev att LW hängde mycket på Badoo och träffade en hel del killar. Stämmer det?

Det vet jag faktiskt inget om, dem flesta jag vet som hon hängde ihop med var antingen geocachare eller från idrottsklubben som hon var medlem i
Citera
2018-06-18, 00:42
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SD är ”bekväm” att unna sig att ha som GM, erkänner jag. Han verkar regelbundet (om man nu ska tro på det man läst i tråden) sneglat efter närhetsdonatorer i det grönare gräset på andra sidan. LW ”placerade” honom dessutom i polisens register två gånger. Men tänk om SD inte är GM? Allt oftare tycker jag att han känns så självklart skyldig att han i stället framstår som oskyldig.

Håller med dej. Stefan verkade som en självklar gm. Nästan lite FÖR enkelt. Men ändå fast dom manglat honom och sökt igenom både hem och bil så finns inga bevis tydligen. Jag menar detta var hans första mord isf. Han är ingen förhärdad mördare som lär av sina misstag. Är han skyldig så är polisen jäkligt dåliga får jag säga. Dom har ju honom på silverfat? Därför är jag tveksam till hans skuld.
Citera
2018-06-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Håller med dej. Stefan verkade som en självklar gm. Nästan lite FÖR enkelt. Men ändå fast dom manglat honom och sökt igenom både hem och bil så finns inga bevis tydligen. Jag menar detta var hans första mord isf. Han är ingen förhärdad mördare som lär av sina misstag. Är han skyldig så är polisen jäkligt dåliga får jag säga. Dom har ju honom på silverfat? Därför är jag tveksam till hans skuld.

Din uppfattning har varit glasklar från dag 1. Liksom din åsikt om dom som arbetar med som du benämner "skäggbarn". Bara det berättigar att Lena mördades enligt dig. Där har du varit än mer glasklar.
Citera
2018-06-18, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtkalhygge
S är byggingenjör. Han är hyfsat spänstig i hjärnan.

Den här nöten kommer bli svår att knäcka. Förmodligen planerat tillsammans med exet och gjort sina åtgärder grundligt. Högt IQ är ingen självklar garanti för att komma undan (Madsen etc.).
Men två som planerar dådet kan potensiera planläggningen.

Skulle inte förvåna mig om exet har varit drivande i ärendet.

När kroppen hittas kommer det troligen bli svårt att binda S till mordet.

Motivet kan man spekulera om till döddagar (ordlek avsedd). Visar det sig att exet och S nyss åkt utomlands tillsammans så bör misstanken höjas avsevärt.

Bra inlägg från tidigt i tråden
När man läser 10 första sidorna i denna tråd har knappt något nytt tillkommit 🙄
Citera
2018-06-18, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Bra inlägg från tidigt i tråden
När man läser 10 första sidorna i denna tråd har knappt något nytt tillkommit 🙄
Håller med dig om inlägget du citerade.

Har sedan hon hittades där hon gjorde haft en tanke om att LW kan ha fått ett meddelande på ena eller andra sättet om att hon bör gå dit för att sonen är där - man kan ha lurat dit henne på så sätt t ex genom att säga ungefär: "Du borde nog komma hit genast, din son är stupfull." Vore inte konstigt om hon släppte allt hon höll på med i så fall och rusade ut.
Citera
2018-06-18, 07:29
Medlem
matsqqs avatar
Typ så här tror jag att det gått tlll ...

SD knackar lite lätt på rutan till köket och vill prata en timme efter att Lenas minsting lagt sig.

De går ut i bilen för att prata ostört och Lena lämnar dörren på glänt eftersom hon tänker sig tillbaka igen snabbt och då hon har uppsikt över sin dörr.

Samma sak har utspelat sig flera gånger förr. (Bilen är nämligen en utmärkt miljö om man vill prata ostört utan nyfikna grannars ögon eller öron).

Väl i bilen blir de dock osams igen , det rinner verkligen över för SD denna gång vilket föranleder honom att starta bilen och köra de hundra meterna bort till planket där han drar ut Lena ur bilen.

Lena är i detta läget skrämd av SD:s djävuls-vrede och är förvånansvärt passiv, hon vill inte ytterligare reta upp honom utan försöker säga lugnande saker.

På grund av de våldsamma och välriktade slagen blir hon dock snabbt ur stånd att försvara sig

Han släpar henne in bakom planket där han avslutar arbetet med en sten ...

Detta gör att mordet blir svårlöst då det inte finns några blodspår i bilen.

Allt våld skedde vid brottsplatsen och det finns i och för sig visst blodstänk på SD:s kläder men detta lyckas han göra sig av med genom att snabbtvätta dem och några timmar senare ta bilen några kilometer och dumpa de fortfarande blöta kläderna i en sopstation ...

Han duschar också länge och väl... dagsverket avslutat
Citera
2018-06-18, 08:03
Medlem
Om jag vore kriminalpolis och om jag fick bestämma så skulle jag för säkerhets skull vilja noga undersöka dem som bor närmast fyndplatsen. Främst Byalagsvägen 3/Rättarevägen 9 (OT så är det två hus på samma tomt där eller om det hus som står som Rättarevägen 9 är ett väldigt stort garage), de har visserligen ett staket åt plankhållet som hindrar transport till planket en del, samt även kolla de som bor på Rättarevägen 7.

Den förstnämnda bostaden har kanske inte fönster åt "rätt" håll men funderar ändå på om de som bor närmast borde ha hört de hemska skrik som eventuellt har hörts runt kl 23.30. Bullerplanket viker av precis ner mot deras håll och slutar ganska precis snett ner mot hörntomten där.

Hitta.se har bättre karta än Google maps tycker jag.

https://www.hitta.se/kartan!~59.28873,15.18606,19z/tr!i=lEPn1hZo/search!i=3002729731!q=Byalagsgatan!t=single!st=plc /tileLayer!l=1/geocode!l=59.28893:15.18559

Om de nämnda läser här och, vilket är rätt troligt, är helt oskyldiga så ber jag om ursäkt för jag drar in er i sammanhanget. Skulle gissa att de personer som bor så nära fyndplatsen är nogsamt förhörda, eller det är i alla fall vad jag hoppas. De närmast skulle lättast kunna flytta en kropp dit - om det är vad som hänt.
Senast redigerad av cleolin 2018-06-18 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in