Citat:
När det gäller Apples nekande att reparera Pro’n i din länk, så ser vi ännu ett exempel på raljerande YT-tomtar som raljerar just för att det bli clickbite.....
De har själva orsakat sitt problem, genom att själva pillat med sin dator på ett sätt som gör att garanti eller service kan påverkas.
Jag kan tycka det är fel av Apple att göra så men kan samtidigt förstå sem i deras hållning. Samma sak kan hända även med andra produkter från andra tillverkare. Pillar man på egen hand på fel sätt så kan man mista både garanti och möjligt att auktoriserad verkstad nekar att reparera produkten.
De har själva orsakat sitt problem, genom att själva pillat med sin dator på ett sätt som gör att garanti eller service kan påverkas.
Jag kan tycka det är fel av Apple att göra så men kan samtidigt förstå sem i deras hållning. Samma sak kan hända även med andra produkter från andra tillverkare. Pillar man på egen hand på fel sätt så kan man mista både garanti och möjligt att auktoriserad verkstad nekar att reparera produkten.
Om en dator heter "Pro" och är stationär väntar jag mig följande friheter som användare:
1. Kunna uppgradera RAM själv.
2. Kunna uppgradera hårddisk själv.
3. Kunna utföra enklare reparationer själv.
4. Kunna uppgradera grafikkort och processor själv.
På en bärbar "Pro" förväntar jag mig framförallt uppgraderingsbart RAM, hårddisk och batteri (processor och GPU är bra om det kan uppgraderas men i en bärbar kan jag acceptera lödning där om det av olika skäl behövs).
De "fyra friheterna" fanns på 1987 års Macintosh II. Så sent som 2010 hade Mac Pro detta.
När det gäller detta med att "mixtra" med sin utrustning och förverka garantin (framförallt om det dras in diverse TV-apparater och kaffebryggare som exempel som jag sett på olika håll) är det naturligtvis så att kraven skiljer sig beroende på apparat.
Köper jag en "Pro-dator" förväntar jag mig helt enkelt inte att alla komponenter är fastlödda och fastlimmade i allra bästa proprietär vendor lock-in-stil.
Jag kan förstå att Apple förverkar min garanti om jag bygger min egen laddare och fixar en thermal runaway när jag kopplar in min Mac till den men att öppna en "Pro" som grund till sådan åtgärd och reparationsvägran är att gå över gränsen.
Sedan är det naturligtvis inte bra om det går till överdrift:
"Jag behöver en BIOS-uppgradering till min 286a!"
"Ja, den skulle ju redan ha senaste BIOS."
"Men jag har uppgraderat processorn."
"Sir, 286an är fastlödd på moderkortet! Vad har du uppgraderat den till?"
"En 486DX-50."
"Som sagt, 286an är ju fastlödd...."
"Ja, men jag tog min smidiga lödkolv och lödde loss 286an."
"Sir, 486an är större än 286an..."
"Ja, jag fick ta extra lödtenn och löda fast kontaktbenen men det gick, nu startar den dock inte och därför behöver jag BIOS-uppgraderingen."