2018-06-17, 18:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Åhh det är alltså LW som mördat SD . Som jag misstagit mig
Va?! Det är väl klarlagt att det är LW som är mördad och att SD är skäligen misstänkt för mordet. Att försöka förstå dynamiken i deras relation kan eventuellt ge en bild av vad som gått snett. Om den diskussionen inte ger dig något så kom gärna med något annat konstruktivt uppslag för tråden. Facepalm på dig själv gnällspik.
Citera
2018-06-17, 18:12
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tror att det stämmer.
I mordet på Tova från Hudiksvall hittades hennes mobil i vattnet.
Inget gick att återskapa, tyvärr.
Även i ett fall som jag följde på Island använde man sig av mastuppkopplingar. Mordoffrets mobil hittades aldrig, men man kunde följa offrets gång-bilfärd via uppkopplingarna.
Så man kan se som du säger uppkopplingarna och trafiken för sms och samtal. Man använde i Tovas fall de mobiler som hon haft kontakt med för att se innehållet.

I en mobil där meddelanden har blivit raderat är det dock inte omöjligt att återskapa konversationer.
Om jag minns rätt har mobiloperatörerna enligt lag rätt att spara trafiken högst ett halvt år (kan ha fel), sedan raderas de om inte förundersökning finns. Däremot får inte innehållet sparas.

I länken nedan finns lite info som jag vaskade fram i Tova- fallet. Det är dock ett år sedan så det kan vara gammal info:

https://www.flashback.org/sp60871970
Bra information!
Citera
2018-06-17, 18:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Va?! Det är väl klarlagt att det är LW som är mördad och att SD är skäligen misstänkt för mordet. Att försöka förstå dynamiken i deras relation kan eventuellt ge en bild av vad som gått snett. Om den diskussionen inte ger dig något så kom gärna med något annat konstruktivt uppslag för tråden. Facepalm på dig själv gnällspik.
Ett kontruktivt uppslag kan väl ändå inte vara att motivet till mordet är att LW avvisade SD ?
Citera
2018-06-17, 18:40
Medlem
flixa81s avatar
En ren spekulation:

SD och Lena har fortsatt att ses från och till, har alltså haft någon form av ett förhållande bakom HD:s rygg.
SD vill inte skiljas utan det är HD som vill
(fast hon vet inget om SD och LW utan vill skiljas av andra anledningar)
Den här kvällen ”hotar” Lena med att berätta för HD om förhållandet.
SD åker dit för att stoppa detta.
De blir osams och det rinner över för SD....
Citera
2018-06-17, 19:08
Medlem
Men det kanske inte är SD som är GM. LW har ju en del andra naturliga fiender och om SD vore skyldig borde de ha hittat något som binder honom till brottet men det har de inte gjort som det verkar!?

Har man fastställt tidpunkten när LW dog? Hade personer relaterade till henne alibi då? UW var på annan ort... ok sedan när då? Tycker han är intressant då sonen var i någon konflikt med LW och UW kanske byggde upp ett hat mot LW som tillslut fick bägaren att rinna över. UW kanske inte ville att hon skulle få vara med på barnens födelsedag en gång till...

Det finns flera som kan haft motiv till att få bort LW: HD, fruktgrannen eller nuvarande relation. Så länge inget styrks att SD är skyldig och polisen säger att de arbetar brett så finns det faktiskt en chans att någon annan är GM även om det enklaste vore att SD är GM och det enklaste ligger är kanske mest troligt, eller?
Citera
2018-06-17, 19:12
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
En ren spekulation:

SD och Lena har fortsatt att ses från och till, har alltså haft någon form av ett förhållande bakom HD:s rygg.

Jag har fått berättat för mig av en person som känner HD att hon visste om SDs och LWs affär. Observera att HD inte sagt det till mig personligen utan det är endast andrahandsuppgifter.
Citera
2018-06-17, 19:17
Medlem
notknapparens avatar
Dynamiken mellan två människor är väl otroligt svår att veta, även om man är relativt nära bekant med dom.
Faktiskt kan det vara så komplicerat att inte ens personerna själva kan riktigt berätta om hur relationen är

Inte ovanligt tycker jag att om man frågar den ena parten något om relationen i en fråga, får man ett svar och frågar man den andra parten samma, så kan man få ett annat.
Den egna personkännedomen varierar och även om man är en mogen person så kan man vara på ett sätt i en situation och på ett annat i en annan.

Vi kommer aldrig att få veta exakt hur det låg till i förhållandet mellan LW och SD.
En del saker kan man ju få fakta på, t ex anmälningarna.
Men deras egentliga maktbalans (obalans) och spel bakom gallerierna kan vara svårt för oss att veta. Vi får gissa på de rykten vi får här i tråden och "läsa mellan raderna" så gott det går.

Allt syns inte på ytan. En person kan verka stark och självständig utåt. Men i ett förhållande kan den personen vara den "svagare" parten. I ett annat kan det se helt annorlunda ut.

Nu finns bara en levande kvar i den relationen.
Om man frågar honom och hans advokat vem av dem som "ville mer" än den andre, så tror jag inte svaret från SD är att han själv var den som ville mer....Eller?
Citera
2018-06-17, 19:21
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
En ren spekulation:

Jodå, så kan det ha varit. Men nu verkar det (baserat på vad jag läst mig till i tråden) inte som om HD vill skiljas längre. Hade LW och SD en slags gummisnodd mellan sig? Då den ena parten drog sig ifrån den andra studsade denne tillbaka eftersom gummibandet inte tillät en särskilt långdragen flykt? Ingen av dem kanske riktigt lyckades klippa av den allt mer syrefattiga navelsträngen som förenade dem? ”Som en boll kommer jag tillbaks till dig, gummiboll kommer jag tillbaks till dig” (MA Numminen sjöng väl så?)
Citera
2018-06-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Men det kanske inte är SD som är GM. LW har ju en del andra naturliga fiender och om SD vore skyldig borde de ha hittat något som binder honom till brottet men det har de inte gjort som det verkar!?

Har man fastställt tidpunkten när LW dog? Hade personer relaterade till henne alibi då? UW var på annan ort... ok sedan när då? Tycker han är intressant då sonen var i någon konflikt med LW och UW kanske byggde upp ett hat mot LW som tillslut fick bägaren att rinna över. UW kanske inte ville att hon skulle få vara med på barnens födelsedag en gång till...

Det finns flera som kan haft motiv till att få bort LW: HD, fruktgrannen eller nuvarande relation. Så länge inget styrks att SD är skyldig och polisen säger att de arbetar brett så finns det faktiskt en chans att någon annan är GM även om det enklaste vore att SD är GM och det enklaste ligger är kanske mest troligt, eller?

Vem är fruktgrannen och vem var hennes sista relation?
Citera
2018-06-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Och här ett påstående om att SD var den som inte ville släppa relationen.

SH.Holmes upprepar gång på gång att det var HD som var den påstridiga och som inte ville släppa LW. Hen upprepar det så ofta att det nästintill blivit en trådsanning. Skribenten har förklarat att denne är vän till LW, så jag tar för givet att informationen kommer från LW själv.
Citera
2018-06-17, 19:37
Medlem
notknapparens avatar
En annan sak skulle jag vilja att man har i åtanke:

Jag har läst en FUP där en man i en familj blev dömd mot griftefriden. Han "slapp" undan mordet, som han förmodligen gjort medan döttrarna 14och 16 år sov hemma.
Därefter pågick en styckning av mamman under en tid allt medan döttrarna var hemma.

I FUPen kunde man läsa om hur döttrarna läst på "nätet" om en massa otrevliga saker om mordet. Nu undrade de om allt var sant.

I tråden var det folk som misstänkte döttrarna. Man sa alla möjliga hemska saker om dem, att de verkade känslokalla, de verkade suspekta för de inte hade hört något osv.

Så här i efterhand tänker jag på hur hemskt det måste vara för dom.
De förlorade allt.
En mamma som dödades och styckades medan de var i hemmet.
En pappa som blev satt i fängelse.
De blev placerade i olika hem.
Kompisar kunde läsa om allt som hänt dem, se alla bilder i FUPen.

Tänk på detta när ni skriver.
Det är inte vuxna ni pratar om.
Citera
2018-06-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag frågade en bekant som jobbar på Telia och enligt honom så kan de se SMS- och samtalshistorik (men ej innehållet). Sms kan de se antalet tecken men han berättade att om polis begär ut uppgifter så får de mer info än så.

Nu har det ju kommit en ny lag om utlämnande av personliga datauppgifter och den är jag inte alls insatt i men jag uppfattat det så som att den nya lagen försvårar för polis att kunna hämta uppgifter.

Jaså det är väldigt synd Telefonen är ju borta förevigt antar man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in