Citat:
Ursprungligen postat av
SonyaStolt
Jag frågade en bekant som jobbar på Telia och enligt honom så kan de se SMS- och samtalshistorik (men ej innehållet). Sms kan de se antalet tecken men han berättade att om polis begär ut uppgifter så får de mer info än så.
Nu har det ju kommit en ny lag om utlämnande av personliga datauppgifter och den är jag inte alls insatt i men jag uppfattat det så som att den nya lagen försvårar för polis att kunna hämta uppgifter.
Ja, jag tror att det stämmer.
I mordet på Tova från Hudiksvall hittades hennes mobil i vattnet.
Inget gick att återskapa, tyvärr.
Även i ett fall som jag följde på Island använde man sig av mastuppkopplingar. Mordoffrets mobil hittades aldrig, men man kunde följa offrets gång-bilfärd via uppkopplingarna.
Så man kan se som du säger uppkopplingarna och trafiken för sms och samtal. Man använde i Tovas fall de mobiler som hon haft kontakt med för att se innehållet.
I en mobil där meddelanden har blivit raderat är det dock inte omöjligt att återskapa konversationer.
Om jag minns rätt har mobiloperatörerna enligt lag rätt att spara trafiken högst ett halvt år (kan ha fel), sedan raderas de om inte förundersökning finns. Däremot får inte innehållet sparas.
I länken nedan finns lite info som jag vaskade fram i Tova- fallet. Det är dock ett år sedan så det kan vara gammal info:
https://www.flashback.org/sp60871970