2018-06-17, 16:42
Bannlyst
Jag vet inte vilket syfte etanol tjänar inom matlagning, men idag lagar vi pizza med hjälp av ett pizzakit från "Pop" och innehållsförteckningen påvisar att etanol ingår. Jag kan inte mycket om alkohol och etanol, men är det inte samma sak ungefär? Jag har mist mitt körkort för 5 månader sedan och testas regelbundet för att få tillbaka det igen i januari 2019. Skulle denna etanol kunna visa att jag konsumerat alkohol?

Vilket syfte tjänar ämnet i en jäkla pizzadeg?
Citera
2018-06-17, 16:44
Medlem
franges avatar
Alkohol är etanol. Och etanol bildas ju vid jäsning - det kan handla om att det bildats vid jäsningen, men jag vet inte säkert.
Citera
2018-06-17, 17:06
Medlem
Alkohol bildas vid jäsning. Jäst som äter socker i syrefattig miljö skiter ut alkohol. Det är alltså inte tillsatt utan finns naturligt eftersom degen är konserverad. Men i ytterst små mängder som förångas vid tillagning.
Kul ankedot är att svenska whiskyn Mackmyra är gjord av jästbolagets jäst för söta degar, den röda.
Senast redigerad av bul-11-33 2018-06-17 kl. 17:09.
Citera
2018-06-17, 17:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Allt jäst bröd innehåller etanol (samma alkohol som starka drycker innehåller). Dock är mängderna för små för att man ska märka någon effekt av det och inte heller finns det någon risk att alkotest ger utslag.

Faktum är att vin, öl och flera andra typer av alkoholhaltiga drycker framställs just genom att någonting får jäsa. Men det trodde jag var allmän kunskap?
Citera
2018-06-17, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Alkohol är etanol. Och etanol bildas ju vid jäsning - det kan handla om att det bildats vid jäsningen, men jag vet inte säkert.
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Alkohol bildas vid jäsning. Jäst som äter socker i syrefattig miljö skiter ut alkohol. Det är alltså inte tillsatt utan finns naturligt eftersom degen är konserverad. Men i ytterst små mängder som förångas vid tillagning.
Tack så hjärtligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Allt jäst bröd innehåller etanol (samma alkohol som starka drycker innehåller). Dock är mängderna för små för att man ska märka någon effekt av det och inte heller finns det någon risk att alkotest ger utslag.

Faktum är att vin, öl och flera andra typer av alkoholhaltiga drycker framställs just genom att någonting får jäsa. Men det trodde jag var allmän kunskap?
Tack, jag är lite korkad...
Citera
2018-06-17, 19:03
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är en alkohol men det finns andra alkoholer också, alkohol i dagligt tal är etanol men frågar du en kemist så tycker han inte om ditt svar. Som andra sagt, när något jäser bildas bland annat etanol och kolsyra.
Citera
2018-06-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det är en alkohol men det finns andra alkoholer också, alkohol i dagligt tal är etanol men frågar du en kemist så tycker han inte om ditt svar. Som andra sagt, när något jäser bildas bland annat etanol och kolsyra.

Tur han inte fråga en kemist då, eller att nån kemist ens reagerat och svarat utan bara nån besserwisser som vill bevisa att han minns kemin ifrån högstadiet. Och vill nämna saker som inte hör till frågan för att visa sig superior.
Senast redigerad av bul-11-33 2018-06-17 kl. 19:43.
Citera
2018-06-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eregerad
Jag vet inte vilket syfte etanol tjänar inom matlagning, men idag lagar vi pizza med hjälp av ett pizzakit från "Pop" och innehållsförteckningen påvisar att etanol ingår. Jag kan inte mycket om alkohol och etanol, men är det inte samma sak ungefär? Jag har mist mitt körkort för 5 månader sedan och testas regelbundet för att få tillbaka det igen i januari 2019. Skulle denna etanol kunna visa att jag konsumerat alkohol?

Vilket syfte tjänar ämnet i en jäkla pizzadeg?

Då etanol ingår i innehållsförteckningen innebär det att etanol är tillsatt. Visst stämmer det att man kan tillverka etanol bland annat genom jäsning men ska man lista allt som eventuellt bildas under tillverkningen så blir det en förbannat lång innehållsförteckning. För övrigt finns det ingen jäst i den här pizzadegen. De använder bakpulver istället.

Etanol är mycket riktigt alkohol men all alkohol är inte etanol. Ungefär som att äpplen växer på träd men alla träd är inte äppelträd.

Etanolen i pizzan kommer inte synas i något test som jag känner till.

Huvudfrågan slutligen. I pizzan fungerar etanolen förmodligen som konserveringsmedel men skulle också kunna användas som lösningsmedel.

Har du testat surdegspizzan från samma företag? Enorm skillnad. Orkar jag inte göra egen så blir det den med färdig pizzasås från Mutti.
Citera
2018-06-17, 21:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perhapsitisyou
..
Huvudfrågan slutligen. I pizzan fungerar etanolen förmodligen som konserveringsmedel men skulle också kunna användas som lösningsmedel...
Min gissning är att exempelvis "röksmak" innehåller etanol därför att det inte är lösligt i vatten...
Citera
2018-06-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min gissning är att exempelvis "röksmak" innehåller etanol därför att det inte är lösligt i vatten...

Möjligt, men vad har det med pizzan att göra? Det är alltså degen som innehåller etanol.

Ingredienser :
Pizzadeg (67%) : VETEMJÖL, vatten, olivolja, VETEGLUTEN, etanol, surhetsreglerande medel : glukonodeltalakton, VETEdextros, jäsningsmedel : natriumvätekarbonat, salt. Kan innehålla spår av : mjölk
Tomatsås (33%) : Tomatpuré och tomatkött 92%, solrosolja, lök, salt, kryddörter (oregano, basilika), peppar.
Citera
2022-05-21, 16:07
Medlem
ost-e-knarks avatar
Dödgräver lite för att framtida uttråkade/intresserade människor som läser innehållsförteckningen på sitt pizzakit skall få ett svar på denna frågan.

"Varför innehåller vissa degar alkohol? Alkohol (etanol) tillsätts i små mängder i vissa degar för att förbättra hållbarheten och att minska risken för tillväxt av mögel. Alkoholen avdunstar under gräddningen av degen och i den färdiggräddade produkten finns ingen alkohol kvar."

Källa, popbakery.se.

Edit, även Monte castello innehåller etylalkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in