2018-06-17, 00:19
Medlem
Narcissism kan kanske förklara det obegripliga:

https://www.metro.se/artikel/så-känner-du-igen-en-narcissist-eller-psykopat-xr

"– Ett kännetecken på en narcissistisk läggning är att du inte är lycklig även om du har allt; en partner, barn och ett trevligt jobb. Du vill alltid ha mer bekräftelse och uppmärksamhet."

Föräldrarna pratade om livskvalitet, att de kämpat för barnens hälsa är inget som kommit fram?
Citera
2018-06-17, 00:21
Medlem
Jag tycker det e stor förbannad skandal om Sveriges lagar på fullt allvar låter föräldrarna som mördat sina barn få bestämma hur de eller inte ska begravas mm. Visst ska testamente om pengar gälla då det är föräldrarnas pengar. Men att morföräldrar och andra inte ska få vara del av hur barnen skall begravas är ju helt vansinnigt. Rätten att bestämma något över barnens kroppar förlorade han när han dödade dem. Allt annat vore skandal
Citera
2018-06-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Jag tycker det e stor förbannad skandal om Sveriges lagar på fullt allvar låter föräldrarna som mördat sina barn få bestämma hur de eller inte ska begravas mm. Visst ska testamente om pengar gälla då det är föräldrarnas pengar. Men att morföräldrar och andra inte ska få vara del av hur barnen skall begravas är ju helt vansinnigt. Rätten att bestämma något över barnens kroppar förlorade han när han dödade dem. Allt annat vore skandal

Visst är det konstigt att mördare kan bestämma hur andra ska bli begravda, även om de råkar vara föräldrar till de mördade. Det är som att barnen i Bjärred inte fick komma till tals, precis som A sa i det enda som finns om henne på nätet. Vad tyckte A om hemundervisningen? Var det hon eller föräldrarna som utvärderade hur det fungerade?
Citera
2018-06-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Narcissism kan kanske förklara det obegripliga:

https://www.metro.se/artikel/så-känner-du-igen-en-narcissist-eller-psykopat-xr

"– Ett kännetecken på en narcissistisk läggning är att du inte är lycklig även om du har allt; en partner, barn och ett trevligt jobb. Du vill alltid ha mer bekräftelse och uppmärksamhet."

Föräldrarna pratade om livskvalitet, att de kämpat för barnens hälsa är inget som kommit fram?

Jag tycker också narcissist verkar passa bra in på åtminstonde O ev H också. Det förklarar en hel del. Jag har skrivit det tidigare men det blir mest påhopp om att man smutskastar och har hemsk människosyn. Men jag står fast vid att jag fortfarande tror det. Det finns många narcisisster ibland oss och minns dessutom att GW sa vid nåt tillfälle att nästan alla mördare är natcissister.
Citera
2018-06-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky

Jag tror faktiskt inte att lagen säger att de får bestämma det. De kan ha önskemål men när de är döda så är det närmsta familj som bestämmer hur de vill ha det. Jag har nyligen förlorat en närstående och hen fick inte begravas så som hen önskat. Familjen hade en annan åsikt och så fick det bli.
Citera
2018-06-17, 01:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu har jag inte deltagit i denna tråd på väldigt länge, men jag har följt den och läst lite diskussioner.
(…)
Därtill står faktiskt i bouppteckningen omnämnt att alla fyra förutsätts ha avlidit vid samma tillfälle och både H och O omnämns som änka respektive änkling. Huruvida allas död vid samma tillfälle är en juridisk teknikalitet för förenkling eller faktiskt är polisutredningens slutsats är oklart?
Välkommen tillbaka
Bra klargöranden kring obduktion och kremering och vad som faktiskt sparas.
Det står i bouppteckningen att alla antas ha dött samtidigt (eller samma dag). Så min gissning blir att det främst är en juridisk teknikalitet. Där står också att försäkringsbolagen utreder frågor om vissa utbetalningar. Här kan jag tänka mig att polisens slutsatser kommer att vägas in, alltså att skuldfrågor etc. inte är klart än.
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Så som vi lärt ”känna” paret tror jag det var ganska blåst. Tunnorna tömdes väl några dagar före om jag minns rätt. Undrar om den bruna tunnan var ovanligt full.
Härom dagen pratades det en hel del om hår, ifall man kunnat spåra gifter i flickornas hår. Då gick även min tanke till soptunnorna, som tydligen tömts någon dag innan de hittades. Kanske hade deras huvuden rakats ...
Citera
2018-06-17, 01:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu har jag inte deltagit i denna tråd på väldigt länge, men jag har följt den och läst lite diskussioner.
Tycker att tråden blivit betydligt trevligare och on topic relaterad på senare tid.
Tack framförallt till Rockkungen för att du bibringat tråden lite mer fakta med länkar.
Varmt välkommen tillbaka Solglittret!

...//...

Citat:
Tror man bör fråga Hanssons hur många olika papper de skrev på den där dagen 3/1.
Förhöret med paret var förhoppningsvis både djupgående och detaljerat; en del info. hade varit önskvärd.

Nästa fråga: vem av makarna hanterade det medförda dokumentet?

Elli09 har informerat tråden om att HB var glad och pratsam vid besöket - hur uppfattades OH?

...//...
Citera
2018-06-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kom på något som jag inte förstår: är det vanligt i Sverige att man underskriver ett gemensamt testament tillsammans? Kom på nu att i min familj var alla testament individuella oavhängig om man har varit gift eller inte. Alltså också efter 40års äktenskap, så fanns det bara personliga testament. Inte ett gemensamt. Man utgår jo ifrån att man dör vid olika tidspunkter. Vanligtvis.

När underskriften vidimerades, så stod ju texten strax över underskriften att det handlar om ett gemensamt testament. Så det måste paret H***son har sett. Är inte det konstig? Tänkte tidigare att man kan förklara det med en gemensam resa, men nu när jag tänker efter är detta jättekonstig för mig. Men kanske man gör så i Sverige sedan ingen reagerade på just det.

Den ena partnern har kanske lurat den andre att de skulle åka på en gemensam resa?
Citera
2018-06-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Och du har svårt för läsförståelse.

Läste lite för snabbt och gick igång. Ber om ursäkt.
Citera
2018-06-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Varmt välkommen tillbaka Solglittret!

...//...

Förhöret med paret var förhoppningsvis både djupgående och detaljerat; en del info. hade varit önskvärd.

Nästa fråga: vem av makarna hanterade det medförda dokumentet?

Elli09 har informerat tråden om att HB var glad och pratsam vid besöket - hur uppfattades OH?

...//...

Instämmer i "välkommen tillbaka Solglittret!"

Ja, förhören med makarna H-son borde ju ha varit både djupgående och detaljerade. Likaså förhören med övriga involverade, eftersom hela händelsen är så full av motsägelser. Enbart de som befann sig riktigt nära familjen kan bidra med klargöranden (vilket de säkert har gjort i polisförhören).

I föräldrarnas ögon var barnen så sjuka att de inte hade någon framtid. I skolans ögon var barnen tillräckligt friska för att delta i regelbunden och omfattande hemundervisning. Om barnen inte hade haft något utbyte av undervisningen så borde väl skolan ha slagit larm.

I föräldrarnas ögon var hela tillvaron meningslös och katastrofalt mörk. I skolans ögon fanns ingenting som motiverade en orosanmälan.

Ibland kan det vara lättare att se klart och göra "objektiva" bedömningar av ett skeende om man står litet vid sidan om. Vem stod litet vid sidan om - släktingar, vänner, föräldrar till barnens kamrater?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-06-17 kl. 09:02.
Citera
2018-06-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Visst är det konstigt att mördare kan bestämma hur andra ska bli begravda, även om de råkar vara föräldrar till de mördade. Det är som att barnen i Bjärred inte fick komma till tals, precis som A sa i det enda som finns om henne på nätet. Vad tyckte A om hemundervisningen? Var det hon eller föräldrarna som utvärderade hur det fungerade?

Jag som har fetat.

Där tycker jag att du sätter fingret på någonting väldigt viktigt, kanske till och med den springande punkten. Nu var ju A´s skola väldigt snabb med att införa nya rutiner för agerandet vid elevers skolfrånvaro, och därmed har väl skolan indirekt underkänt sig själv i fråga om tidigare förfaringssätt.

Men, rent generellt, så borde givetvis barnen själva få komma till tals i samband med hög frånvaro, vid hemundervisning eller vid "bara" en bekymmersam skolsituation. Vi vet inte i vilken utsträckning som A fått göra sin röst hörd, men förhoppningsvis har hon genom sitt fruktansvärt tragiska öde banat väg för andra barn som slipper vara så anonyma som hon (A) själv tycks ha varit.

Om man lyssnar mer på barnen (verkligen lyssnar, och anstränger sig för att hjälpa dem att uttrycka sig när det är svårt att prata, om det till exempel handlar om känsliga ämnen), kanske det i vissa fall inte blir aktuellt med någon hemundervisning över huvud taget - i varje fall inte i sådan omfattning eller under sådan lång tidsperiod som var fallet i Bjärred.
Citera
2018-06-17, 10:26
Bannlyst
Jag gillar att tråden blivit mindre hetsig kring vem eller vilka som utfört dessa brott. Ett tag kändes det som att det var folks mamma eller pappa som diskuterades här.
Som jag ser det -
- Oskar är belastad genom sitt kön. Män slår ihjäl människor i betydligt högre grad än kvinnor. Gäller även vid familiecid. Proppen kan ha gått och tidigare dolda psykopatiska/psykotiska sidor florerat fritt.
- Hanna är belastad genom sin anonymitet och som primär vårdnadshavare mest närvarande. Har haft all tid i världen att låta en Münchhausen by proxy förgifta flickorna gradvis.
- Ett gemensamt mord stöds av testamente och avskedsbrev vilket skulle kunna innebära en gemensam psykos.
Senast redigerad av Medox 2018-06-17 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in