• 1
  • 2
2018-06-14, 20:55
Medlem
postvagns avatar
Hallå!

Har alltså haft dessa bilder, importerade från min egen kamera till datorn (MB Pro köpt 2012, med OSX 10.12.6) sen 2013. Nu plötsligt kan jag inte öppna dem när jag dubbelklickar på dem.

Jag möts av ett meddelande som lyder:

"Filen 'siochså.jpg' kunde inte öppnas eftersom du inte har behörighet att visa den.

"Om du vill se eller ändra behörigheter markerar du objektet i Finder och väljer Arkiv > Visa info"

Jag har inte RÖRT nån inställning på datorn, men köpt och lagt till en ny iPhone i samlingen. Har dock svårt att tro att detta skulle vara problemet...eftersom det vore dummare än dummast...eller?
Citera
2018-06-14, 21:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Hallå!

Har alltså haft dessa bilder, importerade från min egen kamera till datorn (MB Pro köpt 2012, med OSX 10.12.6) sen 2013. Nu plötsligt kan jag inte öppna dem när jag dubbelklickar på dem.

Jag möts av ett meddelande som lyder:

"Filen 'siochså.jpg' kunde inte öppnas eftersom du inte har behörighet att visa den.

"Om du vill se eller ändra behörigheter markerar du objektet i Finder och väljer Arkiv > Visa info"

Jag har inte RÖRT nån inställning på datorn, men köpt och lagt till en ny iPhone i samlingen. Har dock svårt att tro att detta skulle vara problemet...eftersom det vore dummare än dummast...eller?

Jag rekommenderar detta.
Citera
2018-06-14, 22:46
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag rekommenderar detta.

Bra rekommendation. Hur tror du de ställer sig till en 5 år gammal dator, när kontakten brukar ske på basis av serienummer osv (dvs om de fortfarande har betalt för att bry sig)?
Citera
2018-06-14, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Bra rekommendation. Hur tror du de ställer sig till en 5 år gammal dator, när kontakten brukar ske på basis av serienummer osv (dvs om de fortfarande har betalt för att bry sig)?

Ingen aning, har bara ringt Apple vid något tillfälle, då sambon har fått problem med sin "Ajfån" och jag inte hittat lösningen enkelt själv, men den har varit nyare än fem år. Du skrev att din iPhone är ny, så då skulle jag i så fall hänvisa till den, när jag kontaktar Apple. Tror du får bra svar kostnadsfritt, säga vad man vill om Apple, men just deras supportlinje är väldigt bra. (När och om den behövs).
Citera
2018-06-15, 05:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ingen aning, har bara ringt Apple vid något tillfälle, då sambon har fått problem med sin "Ajfån" och jag inte hittat lösningen enkelt själv, men den har varit nyare än fem år. Du skrev att din iPhone är ny, så då skulle jag i så fall hänvisa till den, när jag kontaktar Apple. Tror du får bra svar kostnadsfritt, säga vad man vill om Apple, men just deras supportlinje är väldigt bra. (När och om den behövs).

Har personligen ringt Apple Support ett gäng gånger genom åren ang undringar el knas med nån produkt som är bra många år gammal, typ 5-7 år gammal, och alltid fått ett trevlig kunnigt bemötande. Utan att det kostat en enda krona fast jag inte ens har köpt Apple Care
Citera
2018-06-15, 13:36
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har personligen ringt Apple Support ett gäng gånger genom åren ang undringar el knas med nån produkt som är bra många år gammal, typ 5-7 år gammal, och alltid fått ett trevlig kunnigt bemötande. Utan att det kostat en enda krona fast jag inte ens har köpt Apple Care

Ok, jag brukar mest använda chatten och då måste man uppge serienummer, men det kanske är enklast att ringa dem helt enkelt då. Tack för tips!
Citera
2018-06-15, 16:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Exakt samma erfarenheter här. -De ringde till och med upp dagen därpå och undrade om "funkar det nu"! (På det viset gillar jag Apple!)
Citera
2018-06-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ok, jag brukar mest använda chatten och då måste man uppge serienummer, men det kanske är enklast att ringa dem helt enkelt då. Tack för tips!

Serienummer vill de väl ha oavsett om jag minns rätt, och det för att kunna identifiera vilken produkt du har så de kan hjälpa på bästa sätt.
Citera
2018-06-16, 09:19
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Hallå!

Gå in på Verktygsprogram och öppna Skivverktyg. Kör alternativet Skivkontroll.
Den kollar igenom och ordnar till lite olika saker, bland annat filbehörigheterna.
Senast redigerad av Poechali 2018-06-16 kl. 09:21.
Citera
2018-06-16, 19:31
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Gå in på Verktygsprogram och öppna Skivverktyg. Kör alternativet Skivkontroll.
Den kollar igenom och ordnar till lite olika saker, bland annat filbehörigheterna.

Nope, Skivverktyg rättar inte till några behörigheter på användarens filer.

TS: Markera din hemmamapp (det lilla huset i mappen Användare. Tryck Cmd-i för att visa info. Klicka ner triangeln vid ”Delning och behörigheter”

Klicka på hänglåset och ange ditt användarnamn och lösenord. Klicka på kugghjulet och välj ”använd för alla undeliggande objekt” (eller vad det nu står, var ett tag sen jag kollade där).
Senast redigerad av Rassa 2018-06-16 kl. 19:40.
Citera
2018-06-17, 10:00
Medlem
Poechalis avatar
Jag har bestämt för mig att den rättade till felaktiga behörigheter förr i alla fall.
Citera
2018-06-17, 19:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Jag har bestämt för mig att den rättade till felaktiga behörigheter förr i alla fall.

Fram till macOS 10.10 så kunde man köra ”Reparera skivbehörigheter” i Skivverktyg. Detta har dock inget att göra med vilka rättigheter du har till dina egna filer som användare, det påverkar endast hur program som installerats och skapat ett installationskvitto i mappen Library/Reciepts tillåts öppna och köra filer som hör till just det programmet.

Om det blivit nåt fel, tex att program X ändrat i en fil som installerats av program Y så kan man köra reparationen för att återställa rättigheterna för program Y.

Reparationen går då in och tittar i installationskvittot och jämför vilka rättigheter program Y har i just den filen och rättar till dom.

Funktionen misstolkas ofta som att den kunde påverka användarens läs- och skrivrättigheter till sina egna filer. Så är alltså inte fallet. Ett verktyg som tex Batchmod kan hjälp TS att sätta rättigheter på filerna, om man inte vill in och böka i Terminalen:

http://www.lagentesoft.com/batchmod/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in