2018-06-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har också varit inne på liknande tankegångar ganska kort efter att kroppen hittades. Funderade dock mer i termer av att hon kastats/hoppat ur en bil enligt följande scenario:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Som jag har skrivit tidigare i tråden så anser jag dina tankegångar och din teori
vara ett mycket rimligt scenario.
Citera
2018-06-16, 10:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En möjlighet som inte många verkar ha funderat över är att allting började på andra sidan motorvägen, och att hon sedan försökte fly mot hemmet.

Vittnesuppgifterna verkar när de ringdes in (och alltså innan de kan ha påverkats av vetskap om var kroppen sedan hittades) ha gått ut på att skrik hördes från buskage på andra sidan motorvägen, relativt FP.

Något inlägg efterlyser också information om möjligheten att platsen är en etablerad genväg för den som vill korsa motorvägen (vilket skulle kunna förklara varför det ser ut att vara en upptrampad stig utanför bullerplanket).

Det skulle kunna röra sig om ett våldtäktsförsök (skriken tolkades också ursprungligen så av vittnet) i buskagen på andra sidan motorvägen. LW försökte sedan (allvarligt skadad?) ta sig hem genom att korsa motorvägen, men hanns i fatt av GM på fyndplatsen, eller snubblade t.ex. på gunnebostängslet.

Den här teorin löser mysteriet med hur LW hamnade på FP, men här behövs det i stället en förklaring till vad hon kan ha haft på andra sidan motorvägen att göra.

Har polisen letat/undersökt en möjlig BP på den plats skriken tycktes komma ifrån?

Polisen har säkerligen traskat fram och tillbaka med hund utmed motorvägen, utan att någon markering gjorts, om så hade avspärrningarna utvidgats.
Citera
2018-06-16, 11:13
Medlem
En koppling hon har till andra sidan motorvägen är en ägd cache. Den är placerad i Baronbackarna. Enligt cachloggen har den inte varit särskilt välbesökt under året.
Länk till cachen: https://www.geocaching.com/geocache/GC2PGQT_hairy-potter
Citera
2018-06-16, 11:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag undrar om någon vet om LW kände någon/några person/er i området på andra sidan motorvägen? Hade hon själv t.ex. vänner där? Eller var LW bekant med någon annan som hade någon form av anknytning till dessa kvarter?
Citera
2018-06-16, 11:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
En koppling hon har till andra sidan motorvägen är en ägd cache. Den är placerad i Baronbackarna. Enligt cachloggen har den inte varit särskilt välbesökt under året.
Länk till cachen: https://www.geocaching.com/geocache/GC2PGQT_hairy-potter

Jo, det finns sammanlagt 365 loggar för den burken, varav 10 loggats under 2018. Det finns två loggar i maj, den 20:e och 25:e. (Man måste sedan gå in via länken visa loggbok, annars visas bara några upp).

Ska kika någon gång om någon av de geocachare som cirkulerat i tråden har loggat denna "Hairy Potter"-cache.

Edit: Softpoc*hont*s loggade den 2013-04-03. https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=4ac32ee7-d26f-4bd3-ae7a-e8a869eabc13

HerrTe*mD*vidsson loggade den 2011-09-10. https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=357fdd8c-08b5-40c4-b254-7ffec21503cd

Systerh*x loggade den också 2011-09-10. https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=176f9b5e-d7d2-4243-ad56-272002d78659

Så alla dessa tre personer har tidigare varit vid denna cache på andra sidan motorvägen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-16 kl. 12:10.
Citera
2018-06-16, 12:18
Medlem
Honan6s avatar
Jag förundras över hur lätt flera runt LW tycks gå vidare med livet, tankar om detta utifrån hennes geocachar-vänner. Gänget som skulle till Norge och inte hörde något från henne, åkte lugnt vidare mot uppsatt mål och sände sina tankar till den 8:e saknade medlemmen i inlägg.
Ett anhållande och grusade semesterplaner tycks inte heller bekymra den f d älskaren och misstänkte SD med fru (eller blivande x-fru?) nämnvärt - istället geocachar man sig vidare och hoppas på flera goda dagar.

Nåväl, geochachare verkar vara lite speciella. Nu är jag jättenyfiken på vad SD hade för teorier om mordet, som hans advokat talade om då SD satt häktad och förnekade inblandning i brottet.
Citera
2018-06-16, 12:28
Medlem
Citat:
En möjlighet som inte många verkar ha funderat över är att allting började på andra sidan motorvägen, och att hon sedan försökte fly mot hemmet.

Vittnesuppgifterna verkar när de ringdes in (och alltså innan de kan ha påverkats av vetskap om var kroppen sedan hittades) ha gått ut på att skrik hördes från buskage på andra sidan motorvägen, relativt FP.

Något inlägg efterlyser också information om möjligheten att platsen är en etablerad genväg för den som vill korsa motorvägen (vilket skulle kunna förklara varför det ser ut att vara en upptrampad stig utanför bullerplanket).

Det skulle kunna röra sig om ett våldtäktsförsök (skriken tolkades också ursprungligen så av vittnet) i buskagen på andra sidan motorvägen. LW försökte sedan (allvarligt skadad?) ta sig hem genom att korsa motorvägen, men hanns i fatt av GM på fyndplatsen, eller snubblade t.ex. på gunnebostängslet.

Den här teorin löser mysteriet med hur LW hamnade på FP, men här behövs det i stället en förklaring till vad hon kan ha haft på andra sidan motorvägen att göra.

Har polisen letat/undersökt en möjlig BP på den plats skriken tycktes komma ifrån?

Bra teori jag har tänkt att hon kastar sig ur en bil vid motorvägen och blir skadad Mördaren lämnar bilen :någonstans ch går tillbaka och slutför jobbet
Citera
2018-06-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag förundras över hur lätt flera runt LW tycks gå vidare med livet, tankar om detta utifrån hennes geocachar-vänner. Gänget som skulle till Norge och inte hörde något från henne, åkte lugnt vidare mot uppsatt mål och sände sina tankar till den 8:e saknade medlemmen i inlägg.
Ett anhållande och grusade semesterplaner tycks inte heller bekymra den f d älskaren och misstänkte SD med fru (eller blivande x-fru?) nämnvärt - istället geocachar man sig vidare och hoppas på flera goda dagar.

Nåväl, geochachare verkar vara lite speciella. Nu är jag jättenyfiken på vad SD hade för teorier om mordet, som hans advokat talade om då SD satt häktad och förnekade inblandning i brottet.
Intressant och höra allas gnäll om hur dom reagerat och vilka val dom gjort, speciellt när ni vet så lite kring omständigheterna. Ridande moralpoliser på höga hästar låter det mest som.

Geocaching är en otroligt bred och givande hobby, som jag tror är ganska oslagbart sysselsättning. Kan faktiskt inte på rak arm se något som ens är i närheten.
Citera
2018-06-16, 12:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Har du upplevt att en bekant dött? Isåfall, stannade hela ditt liv upp, och stängde du in dig ett rum och slutade göra någonting?

Alla reagerar olika på dödsfall i ens bekantskapskrets. Jag har de få gånger det hänt sysselsatt mig mer än vanligt. Det är en bra taktik i början för att undvika de mest negativa tankebanorna som kan uppstå i passivitet.
Citera
2018-06-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Bra teori jag har tänkt att hon kastar sig ur en bil vid motorvägen och blir skadad Mördaren lämnar bilen :någonstans ch går tillbaka och slutför jobbet
Hur förklarar ni dörren???
Citera
2018-06-16, 12:39
Medlem
Citat:

Jag ställde några frågor till dalaan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Kan du svara på om sträckan över motorvägen används som genväg av våghalsiga personer?

Gunnebostängslet på fyndplatsen ser ut att ha blivit nerpressat och någon här i tråden trodde att kanske ungdomar brukar sitta på det. Jag tänker mig att det kan bli så om man klättrar över det många gånger.

Och vet du om det är någon/några av LW:s bekantskaper/relationer som nämnts här i tråden som bor på "din" sida och nära motorvägen?

Fick inget svar då men nu kanske?
Citera
2018-06-16, 12:49
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har du upplevt att en bekant dött? Isåfall, stannade hela ditt liv upp, och stängde du in dig ett rum och slutade göra någonting?

Alla reagerar olika på dödsfall i ens bekantskapskrets. Jag har de få gånger det hänt sysselsatt mig mer än vanligt. Det är en bra taktik i början för att undvika de mest negativa tankebanorna som kan uppstå i passivitet.

Jo, det har jag upplevt tyvärr. Som bekant är det enklare att gå vidare, men Lena var de facto försvunnen. Som bekant skulle jag nog ägna tid till att leta istället för att leka i skogen. Jag dömer inte, jag förundras.

När det gäller närstående dödsfall är olika aktiviteter ett vanligt flyktbeteende för att försöka skingra tankar som finns 24/7 - jo, jag vet det av egen erfarenhet.

Det handlar inte om att sätta mig på en hög häst och moralpredika. SD har varit häktad och är Skäligen misstänkt. Naturligtvis synas hans beteende - konstigt vore annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in