2018-06-15, 23:30
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De gör de tämligen ovetenskapliga och multiplicerar med institutionens felberäkning vid valet 2014...
Nej inte ens det stämmer på långa vägar. Sifos fyra septembermätningar snittade 10,0%, dvs en uppräkningsfaktor skulle då landa på 1,286.
2018-06-15, 23:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Valdeltagande i riksdagsvalet för valkretsen Södermalm-Enskede:
2002: 79,1 %
2006: 80,4 %
2010: 87,8 %
2014: 89,3 %

Vad har du för grund för det påståendet?

Man hoppar sällan mellan ytterligheter när man insett att man gjort ett misstag. Man tappar sugen istället. Av de 35% ca på Söder (Enskede borträknat) som röstade Mp+F!+C 2014 gör den kognitiva dissonansen att en del blir mera fanatiska medan en del stannar hemma. Bara de som stannar hemma påverkar valdeltagandet, de som blir mer fanatiska kan inte rösta mer.
2018-06-15, 23:41
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Man hoppar sällan mellan ytterligheter när man insett att man gjort ett misstag. Man tappar sugen istället. Av de 35% ca på Söder (Enskede borträknat) som röstade Mp+F!+C 2014 gör den kognitiva dissonansen att en del blir mera fanatiska medan en del stannar hemma. Bara de som stannar hemma påverkar valdeltagandet, de som blir mer fanatiska kan inte rösta mer.

Med andra ord: din enda källa är din egen spekulation?
2018-06-15, 23:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Med andra ord: din enda källa är din egen spekulation?

Öh, ja. Det handlar ju om framtiden. Vilka är dina säkra källor om framtiden?
2018-06-15, 23:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Öh, ja. Det handlar ju om framtiden. Vilka är dina säkra källor om framtiden?

Jag gör inte anspråk på att ha några. Och mina eventuella spekulationer försöker jag inte maskera som något annat än spekulationer. Till skillnad från vissa andra, tydligen.
2018-06-15, 23:48
Medlem
Saltkatts avatar
Påståendet "Valdeltagandet går markant ner på Södermalm" låter för övrigt inte som om det talar om framtiden, utan som om det försöker säga något om ett samtida faktum. Men så var det alltså inte.
2018-06-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag svarade ju på C och varför det skiljer sig. Svara på det istället för att ordbajsa om onödigheter.
Nej, du gav inget vettigt svar överhuvudtaget på varför en 3-4%-förändring på en månad måste vara ”korrigering” när det är SD men inte när samma sak sker med andra partier.

Om du har något handikapp som gör det svårt för dig att läsa texter längre än ett par rader (dyslexi, koncentrationssvårigheter, synskada etc) är det bra om du säger till istället för att hålla på och spela ”ordbajsar”-kortet över normallånga inlägg med 3-4 stycken, som ett fegt kräk som inte klarar av att argumentera.

Jag noterar att du mycket talande vägrade svara på följande:
Citat:
Varför är det så otroligt viktigt att hålla puckofantasin om ”uppåtjustering” vid liv? Vad är det den ger som är så omistligt att ett halvdussin flashbackkonton hellre dör än släpper det?

Det ger ingenting, finns inget att vinna, ingen väljare någonstans fattar ja/nej-beslut angående SD baserat på huruvida opinionsinstitut har hållit SD nere tidigare eller ej.

Förklara så jag fattar. Är det prestige? Att när man en gång investerat all sin trovärdighet i tron på att opinionsinstitut försöker styra SD-opinionen med fejkade siffror så måste man för att inte bli stående med brallorna vid fotknölarna hela tiden fortsätta rädda fejkarteorin med allt mer avancerade krumbukter?
2018-06-16, 00:08
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nej inte ens det stämmer på långa vägar. Sifos fyra septembermätningar snittade 10,0%, dvs en uppräkningsfaktor skulle då landa på 1,286.

Om man tar mätningen för SD vid motsvarande period inför förra valet, och korrigerar mot valresultatet, får man fram uppräkningsfaktor 1,46 (maj 2014) och 1,43 (juni 2014). Det skulle inte riktigt komma upp i 28% utan i 27% och 26,5%.

Jag vet, jag vet, det fungerar inte att räkna så, men detta var bara ett förslag på hur man kan nå ca 27% genom att titta på historiska siffror och därmed "räkna fram" ungefärliga underskattningar idag. Någon annan siffra som skulle kunna resultera i 28% känner jag inte till.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-16 kl. 00:13. Anledning: Tillägg
2018-06-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, du gav inget vettigt svar överhuvudtaget på varför en 3-4%-förändring på en månad måste vara ”korrigering” när det är SD men inte när samma sak sker med andra partier.

Om du har något handikapp som gör det svårt för dig att läsa texter längre än ett par rader (dyslexi, koncentrationssvårigheter, synskada etc) är det bra om du säger till istället för att hålla på och spela ”ordbajsar”-kortet över normallånga inlägg med 3-4 stycken, som ett fegt kräk som inte klarar av att argumentera.

"Det är dock en stor skillnad. Att SD inte har 15% i stöd när dom trovärdigaste instituten i frågan har över 20% inser nog Sifo. Så jag förstår inte varför det skulle vara orimligt att man korrigerar inför valet.

C är de flesta överens ligger runt 10% och där finns det inga incitament att korrigera åt något håll."

Vad fattar du inte?

Har inga problem läsa längre texter men eftersom du skriver 2 romaner om dagen här så blir det rätt tröttsamt i längden. Speciellt eftersom mkt upprepas.
2018-06-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
De gör de tämligen ovetenskapliga och multiplicerar med institutionens felberäkning vid valet 2014...

Snittet har legat för lågt innan de två senaste riksdagsvalen. Vi får väl se om det blir likadant den här gången.

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2010-05

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2014-05

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2018-05
2018-06-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Kändes som tramsiga retoriska frågor från ditt håll men då ska jag svara då..:

Den är intressant att hålla vid liv eftersom du är så löjligt övertygad att något sådant är helt uteslutet. Det är 0% risk. Eftersom du är så jävla otrevlig också så blir det extra intressant.

Sedan finns det visst saker att vinna genom att hålla SD på 15% istället för t.ex. 25%. Du vet mkt väl att ett stigmatiserat parti normaliseras extra mkt efter sin storlek. Och hade SD blivit normaliserat tidigare kunde man vuxit snabbare. Framgång föder framgång och folk vågar öppna käften bland vänner o bekanta.

Jag lägger fram tänkbara scenarios. Du har 1 scenario som du sektartat vägrar vika en tum ifrån. Är det prestige?
2018-06-16, 00:42
Medlem
SoulSurvivors avatar
Om publikintresset på Järvaveckan säger något så kommer SD att utklassa M i valet. Minst tre gånger så många åhörare lyssnade på Jimmie ikväll jämfört med Kristersson igår. Publiken har också blivit så stor att det inte får plats med protesterande som stör mötet. De tvingas tränga ihop sig med alla andra och ges inget utrymme för andra aktiviteter än att lyssna på Jimmie.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in