2018-06-15, 22:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Du målar upp en sjukt obehaglig bild. Men håller med, då jag själv hoppats på en underskattning. Kanske är jag själv är lite påverkad av den tanken, varför jag själv gissar på 22.8%. En ganska bra, men långt ifrån omöjlig siffra.

Å andra sidan, så ser jag bara valet som ett pitstop för SD. In snabbt, byt lite däck å kör på fort som fan. Den bil SD kör kan inte få motorhaveri. Den drivs av något helt annat än konkurrenternas fossilbränslemotorer som förr eller senare havererar. This is just the beginning...

Jävligt kuslig bild. Jag ser det så här; fordom var mina vänner sossar eller moderater, idag är de SD rakt över. Alla har bytt parti. Svärpäronen i de finare delarna av stora staden, grannarna som är uråldriga, de snälla tanterna som fixar i trädgården i brf:en. Det är en så tydlig förändring att det känns som det inte kan gå fel. Men visst är man orolig, Ta ut segern i förskott, fy bubblan ett sånt bakslag.
2018-06-15, 22:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror att valdeltagandet kommer att visa på ganska stora förändringar i detta val. Där det traditionellt varit lågt, långt från Stockholm och i förorterna, kommer det att bli markanta höjningar (gissa vilka det gynnar), och där det varit högt i välutbildade storstadskvarter kommer den kognitiva dissonansen att göra att valdeltagandet sjunker. Man hoppar inte direkt från mp, F! eller nyliberala delen av m till sd, man väljer soffan istället.

Jag tvivlar på att OI tar med detta i beräkningarna, utan viktar respondenter utifrån var de bor och därmed underskattas sd, och dessutom kommer många som nu säger Annie Lööf stanna hemma den 9 september.
2018-06-15, 22:50
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jävligt kuslig bild. Jag ser det så här; fordom var mina vänner sossar eller moderater, idag är de SD rakt över. Alla har bytt parti. Svärpäronen i de finare delarna av stora staden, grannarna som är uråldriga, de snälla tanterna som fixar i trädgården i brf:en. Det är en så tydlig förändring att det känns som det inte kan gå fel. Men visst är man orolig, Ta ut segern i förskott, fy bubblan ett sånt bakslag.

Det är klart att man skall vara positiv och "ta ut segern i förskott". Då är man glad hela vägen fram till valet. Går det då bra i valet, så blir man ännu gladare eftersom man är en glad person.

Man blir ju inte gladare efter valet om det går åt h-e, bara för att man har trott att det skall gå åt h-e. Bättre att vara glad nu. Dessutom smittar positivism av sig.

Folk är olika och en del i forumet är negativister, precis som i resten av samhället. Brukar kallas ättiksspridare och det är aldrig bra på en arbetsplats. Jag tror faktiskt, ärligt att en positiv attityd spelar roll i ett sådant här sammanhang. Vi som läser och skriver, påverkar lurkers och både vi och dom tar med sig den positiva energin utanför forumet. Så kom, låt oss snacka upp siffrorna.
2018-06-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fast under många val var väl ca 40% i vänsterblocket och 40% i högerblocket och 20% bestämde sig senaste dagarna?
Minns inte exakta förhållandet. Att 1/3 bestämmer sig sista veckan är en uppgift från 2014 som kommer från Henrik Oskarsson, vet inte om det var för SCB eller Göteborgs Universitet han tog fram den.

Citat:
Får 7K över 80% kommer jag på allvar överväga att lämna landet. Hittar jag ett alternativ somfungerar för familjen säljer jag av allt och kör de sista 15 eventuellt till och med 20 åren av mitt yrkesliv i ett annat land än Sverige.
Norge hägrar ju onekligen. Jag har kollat på deras TV-program under ett par år via NRK-appen och känner att jag ligger mycket närmare dem än danskar eller finnar både språkligt och kulturellt. Och så är det utanför EU...!
2018-06-15, 22:55
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror att valdeltagandet kommer att visa på ganska stora förändringar i detta val. Där det traditionellt varit lågt, långt från Stockholm och i förorterna, kommer det att bli markanta höjningar (gissa vilka det gynnar), och där det varit högt i välutbildade storstadskvarter kommer den kognitiva dissonansen att göra att valdeltagandet sjunker. Man hoppar inte direkt från mp, F! eller nyliberala delen av m till sd, man väljer soffan istället.

Jag tvivlar på att OI tar med detta i beräkningarna, utan viktar respondenter utifrån var de bor och därmed underskattas sd, och dessutom kommer många som nu säger Annie Lööf stanna hemma den 9 september.

Nej, men man går och röstar för att "mota SD i grind" lite så var det väl i senaste kyrkovalet. Nu tror inte jag att Sverigedemokraterna kommer att få några 18%, utan betydligt mer, men ändå. Tror valdeltagandet kommer att vara generellt högt.
Senast redigerad av McAz 2018-06-15 kl. 22:57.
2018-06-15, 23:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Nej, men man går och röstar för att "mota SD i grind" lite så var det väl i senaste kyrkovalet. Nu tror inte jag att Sverigedemokraterna kommer att få några 18%, utan betydligt mer, men ändå. Tror valdeltagandet kommer att vara generellt högt.

Mobilisering kräver energi. Mer ju längre det är mellan känsla och förnuft. Den här gången är det längre emellan än nånsin, så det krävs mera energi och belöningen att få andras erkännande för att man är god är inte lika stor som den varit, ens i senaste kyrkovalet. Man struntar i alltihop istället. Valdeltagandet går markant ner på Södermalm.
2018-06-15, 23:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
18.5 % för SD hos Sifo bör korrigerat mot verkligheten motsvara ungefär 28%!

Inför upploppet en definitivt mycket bra siffra...
Skulle du vilja härleda den beräkningen?
2018-06-15, 23:07
Medlem
dajevlars avatar
MSB, med den härlige ledaren, har redan nu varnat för att folk kan komma att tycka och tro att valet kommer att vara uppgjort, och att det beror på utomsvenska influenser.

Jag skrattade först, sen insåg jag att detta är slugt sagt.

Jag tror att SD är ett parti som borgar för 20-25%, kanske mer…. om de skulle få under 20% skulle jag tro att nåt var riggat…. precis som MSB varnat för…. att folk skulle tro att valet är riggat……

Självklart tror vi att nåt är riggat ifall utfallet blir alltför lågt- Valfusk !!!!!!

Fattar ni? det är uträknat….
2018-06-15, 23:07
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Skulle du vilja härleda den beräkningen?

De gör de tämligen ovetenskapliga och multiplicerar med institutionens felberäkning vid valet 2014...
2018-06-15, 23:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Valdeltagandet går markant ner på Södermalm.

Valdeltagande i riksdagsvalet för valkretsen Södermalm-Enskede:
2002: 80,6 %
2006: 82,2 %
2010: 87,8 %
2014: 89,3 %

Vad har du för grund för det påståendet?
Senast redigerad av Saltkatt 2018-06-15 kl. 23:28.
2018-06-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det handlade inte om C utan om stora väljarflöden, vilket du mycket väl vet. Ändå svarar du på något annat. Det brukar kallas... halmgubbe.

När du säger ”trovärdigaste instituten” menar du Sentio, där ökningen var lika stor. Samtliga inklusive Sentio visade en stor SD-ökning på 3-4%. Alltså finns ingen ”korrigering” utan bara en fucking ÖKNING.

Men låt mig gissa, för att kunna hålla ”uppåtjusterings”-teorin vid liv trots Sentio-korrelansen kommer förstås nåt blaj om att Sentiouppgången är ”brus”. Vad är det med denna sjuka fixering? Varför är det så otroligt viktigt att hålla puckofantasin om ”uppåtjustering” vid liv? Vad är det den ger som är så omistligt att ett halvdussin flashbackkonton hellre dör än släpper det?

En man påträffades i en nedbrunnen villa. Han hade fastnat på väg ut genom fönstret. I händerna höll han i ett hårt grepp det enda han försökt rädda, en liten anteckningsbok med titeln ’min teori om uppåtkorrigering’. Han lät båda familjen och familjebilderna brinna upp, bara han fick med sig den här boken. Det behövdes tre starka brandmän för att slita loss boken ur kadavrets klor.

Det är så jävla bisarrt att se. Det ger ingenting, finns inget att vinna, ingen väljare någonstans fattar ja/nej-beslut angående SD baserat på huruvida opinionsinstitut har hållit SD nere tidigare eller ej. Förklara så jag fattar. Är det prestige? Att när man en gång investerat all sin trovärdighet i tron på att opinionsinstitut försöker styra SD-opinionen med fejkade siffror så måste man för att inte bli stående med brallorna vid fotknölarna hela tiden fortsätta rädda fejkarteorin med allt mer avancerade krumbukter?

Jag svarade ju på C och varför det skiljer sig. Svara på det istället för att ordbajsa om onödigheter.

Ibland undrar jag om du inte är intresserad av att läsa svaren utan bara babbla på med 1000000 tecken.

Sentio kan vara brus, en riktig ökning eller en korrigering. Vad fan vet du om dom har viktat ned SD's siffror för att inte sticka ut för mkt mot teleinstituten? Dom har ju gjort det tidigare: https://nyheteridag.se/sentio-efter-terrordadet-nytt-sd-rekord-pa-272-procent/

Dom kanske inte var så sugna ligga på 25%+ när Sifo låg under 15%. Det vet vi ingenting om. Men det är inte orimligt att man kollar in konkurrenterna. För sade du inte att web inte skulle klara av att mäta utan att ha tele att gå på (eller nåt liknande).

Att det skulle kunna vara en korrigering har inget med nån konspiration att göra. Det handlar om att Sifos mätmetoder är uråldriga och mäter stigmatiserade partier uselt. Det har man antagligen insett ett bra tag men inte haft nån större anledning att korrigera. Nu närmar sig valet och man vill inte stå på valdagen med arslet bar.
2018-06-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
På mitt jobb har jag dock drösvis med dessa urbana medelklassliberaler som själva ser sig som "allmänborgerliga" men som tidigare lockades av MP och idag med all säkerhet lockas av C. Det handlar som människor som är högutbildade (civilingenjörer, en del t.o.m. disputerade tekniska doktorer) men är helt och hållet obildade. Man överkonsumerar DN och SVT helt utan urskiljning och har inga egna åsikter eller analyser.
...
Att det finns problem med invandring och invandrare finns helt enkelt inte på kartan. Så jag är inte ett dugg förvånad att dessa lämnar M till förmån för C när man upplever att retoriken mot invandringen blir alltför hård.

Låter som en kategori människor även jag möter i mitt arbete. Känner på pricken igen det du skriver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in