2018-06-15, 18:43
Medlem
Att rektorn sa att det fanns inga problem med töserna, utan det var inne i familjen det fanns problem måste ändå tyda på att hon menade att en el båda föräldrarna var/hade problem. Visste dom från skolans sida nått specifikt el snackades det rycktesvägen? Att skolan försökt hjälpa familjen under flera år måste ju ändå betyda att dom var utsatta på nått sätt.? Kan pappa O varit anklagad för nått och det sedan gått rykten som ansatt familjen och som skolan försökt hjälpa till att tysta ner?
Citera
2018-06-15, 18:48
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det måste väl ändå vara någon som har skrivit brevet även om det är utskrivet i en skrivare?

Ja, onekligen, någon eller några.
Men är det inte lite konstigt när två skribenter påstår sig veta att avskedsbrevet var skrivet för hand av H samtidigt som en annan säger att brevet var printat från datorn...
Citera
2018-06-15, 19:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja, onekligen, någon eller några.
Men är det inte lite konstigt när två skribenter påstår sig veta att avskedsbrevet var skrivet för hand av H samtidigt som en annan säger att brevet var printat från datorn...

Rockkungen har hela tiden försökt skydda H (vilket jag har förståelse för) så jag tror aldrig R skulle gå ut med att det var H som hade skrivit brevet. R väljer noga vilken info som ska släppas.
Citera
2018-06-15, 19:10
Medlem
Jag hoppas att nån eller några av dom lärarna som bedrev hemundervisning en dag gör ett uttalande om vad dom såg och upplevde. Det skulle varit ytterst intressant att ta del av. Jag gissar dessa har blivit ordentligt förhörda av Polisen
Citera
2018-06-15, 19:51
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Rockkungen har hela tiden försökt skydda H (vilket jag har förståelse för) så jag tror aldrig R skulle gå ut med att det var H som hade skrivit brevet. R väljer noga vilken info som ska släppas.

Rockkungen har äntrat scenen långt efter att den massiva hatkampanjen mot H har fått fäste i tråden. Som anhörig har h*n rätt att försvara H's heder och eftermäle. H*n kan vara partisk men h*n ljuger inte.
Vad Rockkungen vill eller inte vill delge tråden är upp till honom men jag tycker h*n har iaf varit ärlig mot oss.
Citera
2018-06-15, 20:06
Medlem
Citat:
Rockkungen har äntrat scenen långt efter att den massiva hatkampanjen mot H har fått fäste i tråden. Som anhörig har h*n rätt att försvara H's heder och eftermäle. H*n kan vara partisk men h*n ljuger inte.
Vad Rockkungen vill eller inte vill delge tråden är upp till honom men jag tycker h*n har iaf varit ärlig mot oss.

Massiv hatkampanj mot H? Snacka om att läsa (förstå) selektivt. O har du inte sett dras i skiten eller...
Citera
2018-06-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Att rektorn sa att det fanns inga problem med töserna, utan det var inne i familjen det fanns problem måste ändå tyda på att hon menade att en el båda föräldrarna var/hade problem. Visste dom från skolans sida nått specifikt el snackades det rycktesvägen? Att skolan försökt hjälpa familjen under flera år måste ju ändå betyda att dom var utsatta på nått sätt.? Kan pappa O varit anklagad för nått och det sedan gått rykten som ansatt familjen och som skolan försökt hjälpa till att tysta ner?

Jag tolkar också rektorns uttalande om "problem inne i familjen" (men inga problem med flickorna) som att det fanns problem hos föräldrarna och kanske i samarbetet med föräldrarna.

Familjen befann sig i djup kris och skolan hade i flera år försökt hjälpa familjen. Hjälpa dem med vad och på vilket sätt?

Är det just hemundervisningen som varit "hjälpen?" Tänkte man att skolans generositet i fråga om hemundervisning "hjälpte" familjen? Var det i första hand föräldrarna som skulle bli hjälpta genom hemundervisningen? (eftersom det var föräldrarna som hade problem). På vilket sätt hjälpte hemundervisningen föräldrarna? Hade de svårigheter med att få iväg sina barn till skolan? Hade någon av föräldrarna vanföreställningar om att barnen for illa av att vara i skolan, och var det därför lugnare för hela familjen om barnen slapp befinna sig i skolan? "Krisen" dämpades genom hemundervisningen?

Samtidigt så fanns det "en fysisk sjukdomsbild på barnen som var ofattbar." Var det den ofattbara fysiska sjukdomsbilden som var anledningen till krisen - eller hur var det? "Barnen var sjuka i perioder" skrev Elli09 (tror jag att det var). Kunde de inte vistas i skolan under perioder med bättre mående?
Citera
2018-06-15, 20:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Massiv hatkampanj mot H? Snacka om att läsa (förstå) selektivt. O har du inte sett dras i skiten eller...

Det är intressant hur man kan uppfatta saker och ting så olika.
Citera
2018-06-15, 20:13
Bannlyst
Citat:
Fina människor som sörjer en kollega och vän. Det är förmodligen bildningen som gör att dom klarar mentaliseringen och kan se alla sidor hos en person utan att känna behovet att fördöma innan dom vet vad som har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Hur tänker du dig att förmåga till mentalisering är kopplad till bildning?

Citat:
Den är en förutsättning och då talar jag inte om kunskap utan förmågan att omvandla kunskapen till en djupare förståelse över komplexa sammanhang. Saknar man förmågan att mentalisera så kommer man aldrig att förstå sin omgivning och sina medmänniskor.

Jag håller med om din andra mening.

Jag undrar åter igen hur du menar att bildning är kopplad till mentalisering. I min värld år mentaliserimg en medfödd (möjligen miljöpåverkad) förmåga som är frikopplad från utbildning. Jag har erfarit väldigt intelligenta och utbildade människor som har en närmast obefintlig förmåga till mentalisering medan att det finns människor som betraktas som lågbegåvade och outbildade och som uppvisar en mycket hög förmåga till mentalisering. Jag menar att intelligens och bildning är helt skild från förmågan till mentalisering. Är du av annan uppfatting?
Citera
2018-06-15, 20:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Reagerade också på det, trodde först jag läste fel. Förstår inte att man kan ha missat hur O har dragits i
skiten både fram och tillbaka och anklagats för det allra värsta utan några belägg alls.
Citera
2018-06-15, 20:20
Bannlyst
Citat:

Men visst måste också du erfarit att RK kommit med info som varit tvivelaktig även om hen uppenbarligen även kommit med relevant info!?
Citera
2018-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Hanna missbrukade, söp och spydde och O fick torka upp.
Hanna var något av en mindre vetande hönsmamma, ängslig och förgiftade sina barn med en långsamt verkande drog.
Hon sökte bekräftelse och låg på soffan och latade sig.
Detta är vad tråden har delgivit mig.

Hände det något i Göteborg, någon nämnde ”skolincidenten” 17/1 ? Eftersom inget mer hördes, antog postaren Ribersborg, i sitt referat, att det var ett troll.
Som Vinbergssnäcka skriver: att så tydligt exkludera sina föräldrar i testamentet, och att inte tillåta dem en plats att sörja de oskyldiga flickorna, verkar som hämnd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in