Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Nej du är inte paranoid. Naturligtvis var ”väskan” något som skulle signalera något men lite för väl avsiktligt bara.
Funderar på innebörden i testamentet. O och H ville INTE att deras föräldrar skulle få någon favör. Det var så viktigt att de ett par dagar innan morden knåpade ihop testamentet. Kanske för att det skulle bli en offentlig handling till omvärlden att se, svart på vitt, att föräldrarna var raderade. Varför tänka på de pengar, arvsföljd, i nödens stund om man inte är extremt besviken på de man utelämnar i arvet.
Hur blev föräldrarna i Bjärred så dysfunktionella? Måste vara något extremt som inträffat i deras liv. Hoppas att media, svensk eller utländsk, kommer att våga skriva eller göra en film om uppväxt och intervjua gamla lek- och skolkamrater. Gamla och nya grannar. Det finns alltid något att dra lärdom av. Motivet finns inte i två flickors kroniska trötthet utan i vad det var som formade deras föräldrar till mördare.
Intressant tanke, men jag är inte säker på att huvudsaken var att föräldrarna inte skulle arva någonting eller om det var syskon, som man tänkte på, som behöver tillgångerna mer. Boken var säkert viktig och företaget, att det stannar inom familjen, och sen fanns resten.
Men jag förstår att Elli09 skrev att anhöriga förstår ingenting när de läste det där korta och koncisa meddelande på en A4 ark (avskedsbrevet). Att det inte gav någon förklaring. Därför att antagligen ”avskedsbrevet” verkar ha samma tonläget som testamentet. Kort och koncist. Inga känslor. Att någon vill lämnar på det visa? Så känslolös.
Har inte tänkt på det innan, men du och andra har nämnd det. Det kan eventuellt tolkas som en bestraffning. Men jag är inte säker. Det hela verkar så totalt sjukt.