2018-06-15, 13:38
Medlem
Vilken dialekt talade flickorna? Ingen var väl skåning i familjen? Stockholmare, göteborgare.

En tragisk tanke: Tänk om Agnes blev mobbad när hon kom till Bjärred? Ungar är inte alltid de snällaste, en liten avvikelse kan räcka för att bli hackkyckling. Finns det något barn är bra på, så är det att dölja missförhållanden i skolan av skam, eller om Agnes bara struntade i allt. Blev hon psykosomatiskt sjuk för att slippa gå till skolan? Hackade O på henne hemma?

Tills vi vet om barnen hade en ofattbar fysisk sjukdom så tror jag att allt är olyckligt psykosomatiskt och att slaskdiagnosen ME (om den nu skulle finnas) i så fall skördade liv.

Fanns det någon som talade ordentligt med Agnes om hennes trötthet, som A var trygg med?
Citera
2018-06-15, 14:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
OK det är nog mer en teori och en klyftig sådan.
Du är nyregistrerad och kommer med konstruktiva idéer, bra.
Tidigare nyregistrerade har kommit och gått, ömsom använt piska och ömsom morot. Dvs ironi varvat med vänlig naivitet. Det har ändat upp på samma vis - spåren ska peka mot Hanna som initiativtagare till morden.
Det var genast någon som reagerade på väskan...och så är vi där igen.
Jag är paranoid, idiotförklara mig gärna. I tillägg är jag stryktålig.
Har jag fel - my bad

Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vet jag ingenting om.

Skrev bara tanken som slog mig när jag läste inlägget om hur det gick till hos Hanssons.

Vi vet ju inte ens om det stämmer att det gick till på det sättet.

Att skribenten med meningen om att ett nytt dokumen plockades upp ur väskan skulle få tankarna till Hannas handväska instämmer inte jag i. På alla sätt framstår Oscar som mera driftig och styrande och därför såg jag det som troligare att det var han som plockade upp dokumentet ur sin väska. I min värld är det lika vanligt att män som kvinnor använder sig av någon form av väska.

Varför skulle O ha ett brev i sin väska som H kan ha skrivit? Det är väl mer naturligt att det skulle ligga i Hs väska. Enligt två postare i tråden så skulle det vara H som skrev avskedsbrevet.
Citera
2018-06-15, 15:15
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle O ha ett brev i sin väska som H kan ha skrivit? Det är väl mer naturligt att det skulle ligga i Hs väska. Enligt två postare i tråden så skulle det vara H som skrev avskedsbrevet.

Dessa två postare är Stehlitz och Elli09, båda vidarebefordrade tredjehandsuppgifter, båda har tidigare delgivit tråden information som senare visade sig vara felaktig.
Rockkungen påstår däremot att avskedsbrevet var utskrivet från datorn.
Citera
2018-06-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vet jag ingenting om.

Skrev bara tanken som slog mig när jag läste inlägget om hur det gick till hos Hanssons.

Vi vet ju inte ens om det stämmer att det gick till på det sättet.

Att skribenten med meningen om att ett nytt dokumen plockades upp ur väskan skulle få tankarna till Hannas handväska instämmer inte jag i. På alla sätt framstår Oscar som mera driftig och styrande och därför såg jag det som troligare att det var han som plockade upp dokumentet ur sin väska. I min värld är det lika vanligt att män som kvinnor använder sig av någon form av väska.
Håller med. Många män bär omkring på axelremsväskor idag där de förvarar datorn till och från arbetsplatsen.
Citera
2018-06-15, 15:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Dessa två postare är Stehlitz och Elli09, båda vidarebefordrade tredjehandsuppgifter, båda har tidigare delgivit tråden information som senare visade sig vara felaktig.

Om det var aktuellt med flera papper vid tillfället hos Hanssons så får man hoppas att de har berättat det under polisens förhör.
Citera
2018-06-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej du är inte paranoid. Naturligtvis var ”väskan” något som skulle signalera något men lite för väl avsiktligt bara.

Funderar på innebörden i testamentet. O och H ville INTE att deras föräldrar skulle få någon favör. Det var så viktigt att de ett par dagar innan morden knåpade ihop testamentet. Kanske för att det skulle bli en offentlig handling till omvärlden att se, svart på vitt, att föräldrarna var raderade. Varför tänka på de pengar, arvsföljd, i nödens stund om man inte är extremt besviken på de man utelämnar i arvet.

Hur blev föräldrarna i Bjärred så dysfunktionella? Måste vara något extremt som inträffat i deras liv. Hoppas att media, svensk eller utländsk, kommer att våga skriva eller göra en film om uppväxt och intervjua gamla lek- och skolkamrater. Gamla och nya grannar. Det finns alltid något att dra lärdom av. Motivet finns inte i två flickors kroniska trötthet utan i vad det var som formade deras föräldrar till mördare.

Mitt fetade. Ja, det är ju faktiskt en intressant tanke: varför tänker man på testamente dagarna innan man ska utplåna sin familj? Det var alltså väldigt viktigt att föräldrarna (dvs far-och morföräldrar) inte fick ärva? Fanns det kanske, som du skrev, någon besvikelse i fråga om den äldre generationens förståelse (brist på förståelse?) för Bjärredsfamiljens situation? Eller någon annan form av besvikelse?

Nej, du har rätt i att det inte kan ha varit flickornas eventuella trötthet som var anledningen till morden, utan snarare de omständigheter som format föräldrarna till dem de var - och att de därmed kunde ta det stora och hemska steget. Jag tycker inte heller att det kan vara sjukvårdens "fel": även om man får dåligt bemötande och dålig behandling inom vården, så springer man (dvs folk i allmänhet) inte hem och mördar för den skull. Det måste vara någonting mer...
Citera
2018-06-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilken dialekt talade flickorna? Ingen var väl skåning i familjen? Stockholmare, göteborgare.

En tragisk tanke: Tänk om Agnes blev mobbad när hon kom till Bjärred? Ungar är inte alltid de snällaste, en liten avvikelse kan räcka för att bli hackkyckling. Finns det något barn är bra på, så är det att dölja missförhållanden i skolan av skam, eller om Agnes bara struntade i allt. Blev hon psykosomatiskt sjuk för att slippa gå till skolan? Hackade O på henne hemma?

Tills vi vet om barnen hade en ofattbar fysisk sjukdom så tror jag att allt är olyckligt psykosomatiskt och att slaskdiagnosen ME (om den nu skulle finnas) i så fall skördade liv.

Fanns det någon som talade ordentligt med Agnes om hennes trötthet, som A var trygg med?

Jag som har fetat. Den fetade meningen: Ja, det där kan man grubbla sig tokig på... Vad förstod flickorna själva av den mycket extrema situation som de befann sig i? Om man upplever någon form av trauma i livet, behöver man ofta (men inte alltid) få bearbeta upplevelsen, för att kunna gå vidare med sitt liv på ett någorlunda bra sätt. Att bli förklarad som väldigt sjuk, och "avstängd" från skolan och normalt socialt liv, är i mina ögon en form av trauma. Fick flickorna (framför allt A) möjlighet att samtala om detta med någon vuxen utanför familjen? Fick hon samtala, reflektera och ställa frågor? Och berätta om sin upplevelse?
Citera
2018-06-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej du är inte paranoid. Naturligtvis var ”väskan” något som skulle signalera något men lite för väl avsiktligt bara.

Funderar på innebörden i testamentet. O och H ville INTE att deras föräldrar skulle få någon favör. Det var så viktigt att de ett par dagar innan morden knåpade ihop testamentet. Kanske för att det skulle bli en offentlig handling till omvärlden att se, svart på vitt, att föräldrarna var raderade. Varför tänka på de pengar, arvsföljd, i nödens stund om man inte är extremt besviken på de man utelämnar i arvet.

Hur blev föräldrarna i Bjärred så dysfunktionella? Måste vara något extremt som inträffat i deras liv. Hoppas att media, svensk eller utländsk, kommer att våga skriva eller göra en film om uppväxt och intervjua gamla lek- och skolkamrater. Gamla och nya grannar. Det finns alltid något att dra lärdom av. Motivet finns inte i två flickors kroniska trötthet utan i vad det var som formade deras föräldrar till mördare.

Intressant tanke, men jag är inte säker på att huvudsaken var att föräldrarna inte skulle arva någonting eller om det var syskon, som man tänkte på, som behöver tillgångerna mer. Boken var säkert viktig och företaget, att det stannar inom familjen, och sen fanns resten.

Men jag förstår att Elli09 skrev att anhöriga förstår ingenting när de läste det där korta och koncisa meddelande på en A4 ark (avskedsbrevet). Att det inte gav någon förklaring. Därför att antagligen ”avskedsbrevet” verkar ha samma tonläget som testamentet. Kort och koncist. Inga känslor. Att någon vill lämnar på det visa? Så känslolös.

Har inte tänkt på det innan, men du och andra har nämnd det. Det kan eventuellt tolkas som en bestraffning. Men jag är inte säker. Det hela verkar så totalt sjukt.
Citera
2018-06-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag som har fetat. Den fetade meningen: Ja, det där kan man grubbla sig tokig på... Vad förstod flickorna själva av den mycket extrema situation som de befann sig i? Om man upplever någon form av trauma i livet, behöver man ofta (men inte alltid) få bearbeta upplevelsen, för att kunna gå vidare med sitt liv på ett någorlunda bra sätt. Att bli förklarad som väldigt sjuk, och "avstängd" från skolan och normalt socialt liv, är i mina ögon en form av trauma. Fick flickorna (framför allt A) möjlighet att samtala om detta med någon vuxen utanför familjen? Fick hon samtala, reflektera och ställa frågor? Och berätta om sin upplevelse?

Det antyddes att läkarbesöken inte var så många. Och jag tror att det fanns knappast någon samtal för A och M med en kurator utan någon förälder. Men även om det har funnits enstaka tillfällen, så tror jag inte det var nog att flickorna kunde öppnar sig. Om M var pratglad, så har man nog sett till att hon inte pratade med någon kurator själv. Om inte allt stod rätt till med det man har uppgivit till omgivning, till exempel skolan. Men jag är inte säker att flickorna genomskådade vad som pågick och jag tror att de var ytterst lojala.

För polisen är det ju mycket lätt att analysera om det har gjorts läkarbesök, hur många, var och vilka diagnoser som ställdes. Vem som var med och vilken intryck föräldrarna gjorde.
Citera
2018-06-15, 18:30
Medlem
Samtidigt ryktas det ju om att Hanna ska ha skrivit någon form av ursäkt till sina föräldrar i avskedsbrevet. Kanske är det därför man tror att just hon skrev det. Är det sant känns det kanske som en liten knäpp på näsan till Oskars familj, om de inte fick något personligt skrivit till sig.

Men allt är ju bara rykten om vad som egentligen stod i brevet förutom det polisen gått ut med.
Citera
2018-06-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Intressant tanke, men jag är inte säker på att huvudsaken var att föräldrarna inte skulle arva någonting eller om det var syskon, som man tänkte på, som behöver tillgångerna mer. Boken var säkert viktig och företaget, att det stannar inom familjen, och sen fanns resten.

Men jag förstår att Elli09 skrev att anhöriga förstår ingenting när de läste det där korta och koncisa meddelande på en A4 ark (avskedsbrevet). Att det inte gav någon förklaring. Därför att antagligen ”avskedsbrevet” verkar ha samma tonläget som testamentet. Kort och koncist. Inga känslor. Att någon vill lämnar på det visa? Så känslolös.

Har inte tänkt på det innan, men du och andra har nämnd det. Det kan eventuellt tolkas som en bestraffning. Men jag är inte säker. Det hela verkar så totalt sjukt.

Så här skrev jag den 9 februari: "För att överhuvud taget kunna förklara en så grym familjetragedi som den här behövs också den systemiska pusselbiten. Nämligen, dels parets egna familjehistorier, dels vad som hänt när dessa båda uppväxtmiljöer har kombinerats och som de byggt sin egen familj på? Ett systemiskt tänk! Ett barns personlighet, känslo- och handlingsmönster formas i hög grad av uppväxtmiljön och även om inte det viktigaste är att prata om hur föräldrar, syskon, far- och morföräldrar ÄR - så är det viktigt att ställa sig frågan: vad har hänt? Så vad har hänt i deras resp släktsystem som format och påverkat OH och AB så mycket att de till slut valde denna ofattbara lösning? Hur har det emotionella familjeklimatet, som en konsekvens av vad som hänt, påverkat både OH och AB och i nästa generation även deras egna barn? Vem vet vilka olösta släkthändelser OH och AB varit indragna i och som i slutändan gjort att de valt denna avskyvärda lösning hellre än ta itu med de verkliga orsakerna? Sjuka familjesystem gör oss sjuka - såväl psykiskt som fysiskt."
Citera
2018-06-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det måste väl ändå vara någon som har skrivit brevet även om det är utskrivet i en skrivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in