• 1
  • 2
2018-06-15, 15:00
Medlem
Jag tycker ofta jag har höra i min närmsta krets utav familj och vänner att deras hyresrätt antingen senaste 10 åren har blivit bostadsrätt alternativt kommer att bli det.
Det är naturligtvis en ekonomisk succé att en hyres blir en bostadsrätt av flera skäl, ofta får man köpa den billigare men min fråga är hur vanligt är det?

Jag bor just nu i en hyres som säkerligen hade varit skitattraktiv att sälja, 50 meter ifrån Avenyn en trea topprenoverad men hur stor är chansen?

Vad talar för & emot det?
Hur vanligt är det?
Ska man hoppas på att förvaltaren får dåligt med cash och behöver stålar?
Någon som bor i en hyres som ska bli eller blivit bostadsrätt?
Citera
2018-06-15, 15:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag tycker ofta jag har höra i min närmsta krets utav familj och vänner att deras hyresrätt antingen senaste 10 åren har blivit bostadsrätt alternativt kommer att bli det.
Det är naturligtvis en ekonomisk succé att en hyres blir en bostadsrätt av flera skäl, ofta får man köpa den billigare men min fråga är hur vanligt är det?

Jag bor just nu i en hyres som säkerligen hade varit skitattraktiv att sälja, 50 meter ifrån Avenyn en trea topprenoverad men hur stor är chansen?

Vad talar för & emot det?
Hur vanligt är det?
Ska man hoppas på att förvaltaren får dåligt med cash och behöver stålar?
Någon som bor i en hyres som ska bli eller blivit bostadsrätt?

Om jag inte är helt fel ute, kan man om de flesta hyregäster är med på det, tvinga till sig ett möte med hyrevärden ang. att göra om hyresrätterna till bostadsrätter.
Citera
2018-06-15, 15:10
Medlem
Gäller detsamma om fastigheten består av 50% företagslokaler och 50% lägenheter?
Citera
2018-06-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om jag inte är helt fel ute, kan man om de flesta hyregäster är med på det, tvinga till sig ett möte med hyrevärden ang. att göra om hyresrätterna till bostadsrätter.
Du är helt fel ute!
Däremot kan hyresgästerna bilda en förening(minst 3st tror jag). Då får ni hembudsrätt om fastigheten blir till salu!
Dvs nuvarande värd kan inte sälja till annan fastighetsägare om ni är beredda att erbjuda samma pris.
Sen Måste det finnas 75% majoritet bland hyresgästerna för att ombildning skall ske
Citera
2018-06-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ja du är fel på det. Som oftast när du kommenterar.

Det hyresgästerna däremot kan göra är att bilda en bostadsrättsförening och ansöka om hembud.

Detta innebär att fastighetsägaren i första hand måste tillfråga föreningen om fastighetsägaren vill sälja. Blir man inte överens om priset kan fastighetsägaren sälja till annan. Men eftersom hyresgäster oftra är kåta på köpa loss och ofta betala överpris p.g.a det, så brukar hyresgästerna betala mer än vad andra spekulanter är beredda att göra. Exempelvis en annan fastighetsägare skulle inte erbjuda samma pris.

Finns det inget hembud kan fastighetsägaren sälja till annan utan skyldighet att meddela hyresgästerna.
Citera
2018-06-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Du är helt fel ute!
Däremot kan hyresgästerna bilda en förening(minst 3st tror jag). Då får ni hembudsrätt om fastigheten blir till salu!
Dvs nuvarande värd kan inte sälja till annan fastighetsägare om ni är beredda att erbjuda samma pris.
Sen Måste det finnas 75% majoritet bland hyresgästerna för att ombildning skall ske

Hembud är inget man får automatiskt bara för man bildar förening. Detta måste registreras hos Boverket och sen måste man även skriftligen meddela fastighetsägaren om att det finns ett hembud på fastigheten.
Citera
2018-06-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Hembud är inget man får automatiskt bara för man bildar förening. Detta måste registreras hos Boverket och sen måste man även skriftligen meddela fastighetsägaren om att det finns ett hembud.
Det är riktigt, bra förtydligande!
Citera
2018-06-15, 15:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Gäller detsamma om fastigheten består av 50% företagslokaler och 50% lägenheter?

Lite förenklat, Mindre än 60% av intäkterna från bostäder som innehas av privatpersoner gör att det blir en oäkta bostadsrättsförening. Det vill man inte av flera skäl.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-06-15 kl. 15:53.
Citera
2018-06-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Mindre än 60% av intäkterna från bostäder som innehas av privatpersoner gör att det blir en oäkta bostadsrättsförening. Det vill man inte av flera skäl.

4 våningar här är privatpersoner och nedersta två innehavs av två företag som har respektive varsin våning.
Citera
2018-06-15, 15:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
4 våningar här är privatpersoner och nedersta två innehavs av två företag som har respektive varsin våning.

Inget av den infon kan användas för att besvara frågan. Man måste titta på intäkterna.
Citera
2018-06-15, 15:55
Medlem
Så för att konkretisera - Hur vanligt är det?
Citera
2018-06-15, 18:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Du är helt fel ute!

Det var detta jag tänkte på. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Ja du är fel på det. Som oftast när du kommenterar.

Skitsnack! Att du orkar komma med en lögn när det går enkelt att kolla upp.
Ha en fin kväll och helg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in