2018-06-15, 15:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Resterande av juridiken gäller att åklagaren måste kunna bevisa att man är skyldig men inom skattemål skall man själv motbevisa sin oskuld.

Det hela är ju extremt rättsosäkert för ett land såsom Sverige.
Varför existerar det ett sådant förfarande och varför existerar ingen debatt om det?
Citera
2018-06-15, 15:38
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Resterande av juridiken gäller att åklagaren måste kunna bevisa att man är skyldig men inom skattemål skall man själv motbevisa sin oskuld.

Varför existerar det ett sådant förfarande och varför existerar ingen debatt om det?

Därför att det annars vore hur lätt som helst att tvätta svarta pengar. Det hade inneburit att kriminaliteten hade frodats och dom svarta pengarna hade svämmat in i Sverige.
Citera
2018-06-15, 15:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Fel. Det gäller inte alls "resterande juridik".

Inom civilrätten behöver man aldrig "bevisa något". Man måste bara "göra sannolikt" och framförallt mer sannolikt än motparten.

Det är samma sak här. Du måste göra det mer sannolikt att du har rätt och skatteverket har fel.
Citera
2018-06-15, 15:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Därför att det annars vore hur lätt som helst att tvätta svarta pengar. Det hade inneburit att kriminaliteten hade frodats och dom svarta pengarna hade svämmat in i Sverige.

Jo, men med det argumentet så skulle man ju kunna tillämpa om principen av omvänd bevisbörda inom andra delar av juridiken.

Bara för att motivet är att motverka penningtvätt så skulle man ju kunna motivera omvänd bevisbörda för anklagade våldtäktsmän i syfte att minska ner Sveriges höga våldtäktsstatistik.

Varför denna särbehandling, och varför löper man inte linan ut och har omvänd bevisbörda inom straffrätten och andra delar av juridiken t.ex.?
Citera
2018-06-15, 15:44
Medlem
Citat:

Även i delar av arbetsrätten gäller omvänd bevisbörda. Se t.ex. diskrimineringslagen.
Citera
2018-06-15, 15:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Även i delar av arbetsrätten gäller omvänd bevisbörda. Se t.ex. diskrimineringslagen.

Så ifall jag anmäler dig för diskriminering, då är det du själv som måste bevisa din oskuld?

Det låter ju en smula bisarrt.
Citera
2018-06-15, 15:48
Medlem
Citat:
Så ifall jag anmäler dig för diskriminering, då är det du själv som måste bevisa din oskuld?

Om jag hade varit din chef, så ja. Då hade jag behövt bevisa att du inte blivit diskriminerad. Så fungerar lagen. Att den ut utformad på det viset antar jag är för att skydda den svagare parten.
Citera
2018-06-15, 15:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Om jag hade varit din chef, så ja. Då hade jag behövt bevisa att du inte blivit diskriminerad. Så fungerar lagen. Att den ut utformad på det viset antar jag är för att skydda den svagare parten.

Sjukt, på vilket sätt är man en svagare part om man har en anställning?
Låter sossigt det här.
Citera
2018-06-15, 15:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fel. Det gäller inte alls "resterande juridik".

Inom civilrätten behöver man aldrig "bevisa något". Man måste bara "göra sannolikt" och framförallt mer sannolikt än motparten.

Det är samma sak här. Du måste göra det mer sannolikt att du har rätt och skatteverket har fel.

Djupt oroande.
Varför är det just så inom civil-rätten?

Är det för att man vill göra det lättare för Skatteverket att ha kontroll över medborgarna?
Citera
2018-06-15, 16:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Djupt oroande.
Varför är det just så inom civil-rätten?

Är det för att man vill göra det lättare för Skatteverket att ha kontroll över medborgarna?

Hur skulle det annars fungera när civilrätten alltid handlar om tvistemål?

Ponera följande;

Två personer träter om ett avtal de ingått. De är oense om hur det skall tolkas.

Hur skall någon av dem "BEVISA" att deras tolkning är rätt? Det går inte.

Alltså låter man domstolen lyssna på ärendet och besluta vilken av parternas tolkning som är mest rimlig.
Citera
2018-06-15, 16:02
Medlem
Citat:

Inte riktigt. Du måste först göra det troligt att du har blivit utsatt för diskriminering.
Citera
2018-06-15, 16:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur skulle det annars fungera när civilrätten alltid handlar om tvistemål?

Ponera följande;

Två personer träter om ett avtal de ingått. De är oense om hur det skall tolkas.

Hur skall någon av dem "BEVISA" att deras tolkning är rätt? Det går inte.

Alltså låter man domstolen lyssna på ärendet och besluta vilken av parternas tolkning som är mest rimlig.

Jo, men skattemål är ju annorlunda.

Det är en myndighet mot en individ/småföretag som har rätten att komma med grundlösa påståenden, och där makten är koncentrerad mot myndigheten till sin fördel.

Varför har lagstiftningen medvetet skapats att man man blir utpekad av Skatteverket så är det plötsligt betydligt tuffare än vid andra delar inom juridiken och mer rättsosäkert?

Skatteverket förstör ju människors liv med sina bisarra processer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in