2018-06-15, 14:27
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Cirka 3 miljoner samtal tas emot årligen, omöjligt att agera på varje samtal. När samtalet som diskuteras här i tråden ringdes in visste man inte ens att en person var försvunnen än mindre död.
Enligt wiki (har ingen bättre källa just nu) så rörde 2017 "en tredjedel av de drygt tre miljoner inkomna samtalen inga akuta ärenden". Det kan bli rätt många, även akuta samtal per minut, och larmcentralerna är dimensionerade för detta. Problemet ligger inte hos larmcentralen som i detta fall tydligen kopplade samtalet till polisen. Den viktiga frågan är hur många larm som polisen ignorerar en vardagkväll vid midnatt och varför, när larmcentralen gjort en preliminär akutbedömning.
Senast redigerad av Orsa 2018-06-15 kl. 14:37.
Citera
2018-06-15, 14:31
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Så kan man önska och tro i sin naivitet men om du väljer att förhålla dig till verkligheten så är det praktiskt omöjligt. Verkligheten måste ha undgått dig och det är bara att beklaga. Men det är aldrig försent att läsa och lära ikapp verkligheten.
Jag är inte naiv, har jobbat med detta, och du kan ju ställa frågan till någon annan ansvarig hur man agerar på larmcentralen.
Citera
2018-06-15, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag håller med Orsa. Självklart skall en patrull skickas vid ett sådant tillfälle, möjligtvis inte omedelbart om samtliga patruller är upptagna med något superviktigt.

Det är klart alla önskar att resurserna skulle räcka till men så är det inte. Polisen hinner inte längre med "prio-ett-larm", alltså pågående brott som t ex villainbrott eller misshandel. Det här var inget "prio-ett-larm".
Citera
2018-06-15, 14:35
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Precis min känsla, de anser att de fått "hämnd" för något, troligen att hon var älskarinna till en gift man.
På Facebook har bara Equmeniakyrkan centralt gått ut med sorgen och saknaden över henne som pastor och jag läste att den lokala församlingen i Örebro hade en minnesstund men av geocachefolket verkar ingen sakna henne trots att hon tydligen sprang ute på nätterna och tog cacher.
Varför gör man det förresten? Varför kan man inte ta cachar på dagen, tex på helger, som normala människor?
Nu sysslar jag ju med amatörradio och sådant men där så samlas vi ju till fältdagar på tex lördagar samt finns det DXpeditioner som kan vara några dagar för att få in avlägsna stationer osv men sådana event sker oftast dagtid så att man kan ta med familjen och sådant.
I geocahe-världen verkar allt vara hemligt även för den närmaste familjen konstigt nog.

Cacher tas när man har tid och möjlighet... Jobbar man och har barn så tar man den tid man kan få över. T.ex. på kvällen eller natten... Vissa jagar s.k. FTF (First To Find) och då spelar det ingen roll vad klockan är, man ger sig ut när den släpps officiellt! Det finns dessutom "mörkercacher" som kräver att man letar efter dom på natten eftersom solljuset gör att man inte ser reflexerna som markerar vägen till cachen...

Men jag skulle säga att 95% av alla cacher loggas dagtid/kvällstid och inte på natten. Familj/partner följer med om de har intresse av att cacha eller besöka platsen där cachen är gömd. Annars får man göra det själv eller med likasinnade.
Hemligare än så är det inte
Citera
2018-06-15, 14:36
Medlem
Citat:
Så kan man önska och tro i sin naivitet men om du väljer att förhålla dig till verkligheten så är det praktiskt omöjligt. Verkligheten måste ha undgått dig och det är bara att beklaga. Men det är aldrig försent att läsa och lära ikapp verkligheten.
Jag har absolut inte skällt på larmcentralen. Det var polisen som inte agerade.
Citera
2018-06-15, 14:49
Medlem
Citat:
Det är klart alla önskar att resurserna skulle räcka till men så är det inte. Polisen hinner inte längre med "prio-ett-larm", alltså pågående brott som t ex villainbrott eller misshandel. Det här var inget "prio-ett-larm".

Då skulle jag vilja veta hur många poliser som va i tjänst samt vad
dom gjorde vid aktuell tidpunkt.
Om dom inte rycker på hjärtskärande skrik, vad kan tänkas vara
överprioriterat det larmet?
Citera
2018-06-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det hade varit tyst i flertal minuter innan sambon ringde och under hela samtalet. Det stämmer helt enkelt inte, men du får förlita dig på vad du vill. Men om en operatör faktiskt hört skrik i bakgrunden så kan man ju verkligen tycka att en bil skickats ut eller hur?

Det borde absolut ha skickats ut en patrull men polisen gjorde ju en annan bedömning och det säger de ju också i inslaget i länken.
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-15 kl. 14:58. Anledning: Korrektur
Citera
2018-06-15, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då skulle jag vilja veta hur många poliser som va i tjänst samt vad
dom gjorde vid aktuell tidpunkt.
Om dom inte rycker på hjärtskärande skrik, vad kan tänkas vara
överprioriterat det larmet?

Det kan inte jag svara på men bäst gör du nog i att vända dig till dalaan och fråga hur samtalet lät aktuell kväll. Du kanske också kan passa på att fråga dalaan varför sambon ringde operatören för enligt dalaan själv sov sambon när skriken började. Hörde ens sambon skriken, jag vet inte.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-06-15, 15:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Cacher tas när man har tid och möjlighet... Jobbar man och har barn så tar man den tid man kan få över. T.ex. på kvällen eller natten... Vissa jagar s.k. FTF (First To Find) och då spelar det ingen roll vad klockan är, man ger sig ut när den släpps officiellt! Det finns dessutom "mörkercacher" som kräver att man letar efter dom på natten eftersom solljuset gör att man inte ser reflexerna som markerar vägen till cachen...

Men jag skulle säga att 95% av alla cacher loggas dagtid/kvällstid och inte på natten. Familj/partner följer med om de har intresse av att cacha eller besöka platsen där cachen är gömd. Annars får man göra det själv eller med likasinnade.
Hemligare än så är det inte

Tack så mycket för klargörandet. Jag fick också äntligen förklaringen till vad FTF betyder vilket gör att jag nu förstår varför de snabbt åkte iväg till cacheplatser mitt i natten för att tydligen vara där när cachen släpptes.
Allt blir ju lite förvirrat när man dels försöker följa ett mordfall samtidigt som man försöker att förstå den hobby som verkar ha upptagit en stor del av LW:s liv.
Citera
2018-06-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Det borde absolut ha skickats ut en patrull men polisen gjorde ju en annan bedömning och det säger de ju också i inslaget i länken.

Tänk om polisen skulle åka ut på varje skrik som sker där ute...
Helt ohållbart och omöjligt.

Under hela försommaren har jag haft fönstret öppet i centrala Göteborg och mer än en gång hört skrik som man undrat vad fan det egentligen är som händer. Det händer ofta.

25 sidor om ett jävla skrik nu. LÄGG NER! Det som sagts i ämnet har sagts.

Polisen vet såklart om det har betydelse för fallet eller ej då fler vittnesuppgifter garanterat hört detta om det är i närheten av fyndplatsen i bostadsområdet.
Fler har ju då såklart reagerat.
Citera
2018-06-15, 15:12
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En skribent som tidigt uppgift att inget blod fanns i huset ändrade sig för ca en vecka och bekräftade blod. En tänkbar tolkning är att det inte var visuellt synligt vid första anblicken men att det vid mer noggranna analyser påvisats att det funnits dylika spår av blod från LW.
Det skulle definitivt kunna vara förklaringen! Jag hoppas att de även hittat analysbara spår från gärningsmannen.
Citera
2018-06-15, 15:30
Medlem
Citat:
Det kan inte jag svara på men bäst gör du nog i att vända dig till dalaan och fråga hur samtalet lät aktuell kväll. Du kanske också kan passa på att fråga dalaan varför sambon ringde operatören för enligt dalaan själv sov sambon när skriken började. Hörde ens sambon skriken, jag vet inte.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Nej, jag trodde inte att du heller viste svaret på frågan, får en journalist gräva i
om det finns intresse.
Vad kan tänkas vara viktigare än skriken, vi vet inte men jag hoppas
polisen får frågan.

dalaan fick ju frågan nu, min gissning är att sambon väcktes och
hörde skriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in