Citat:
Ursprungligen postat av
SonyaStolt
Jag har läst detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann
Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde.
Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.
– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."
(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)
Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?
Ja, det är svårt att veta vad man ska tro faktiskt.
Egentligen vet vi ju inte om det var fler som ringde in. Tidpunkten för de hjärtskärande skriken bör ju göra att de som ringer, ringer vid ungefär samma tidpunkt.
Det
kanju faktiskt vara så att i ett samtal hörs skriken till operatören. Detta kanske skedde medan Dalaan sitter i bilen, de hör kanske inte det/de skriket/n.
Dalaans vittnesmål kanske var det bästa, kanske för att de var två, kanske för att de hörde det under en längre tid, eller för att de har något att hänga upp tidpunkten på ( te x ett tv program som de tittat på).
Men jag tror att man verkligen får ta massmedia med en nypa salt ibland. Det kan vara reportern som missuppfattat något, men det kan ju faktiskt vara den som blir intervjuad som uttrycker sig slarvigt.
I Dalaans fall kan det väl också vara så att om man är upprörd, kör bil men sitter i samtal, så kanske ens perception av det som händer blir snävare än om man är lugn? Kanske operatören tyckte sig höra skrik som inte de hörde? Eller minns?
Just detta hindrar inte mig att tro på Dalaan.
Men om det hördes skrik under SOS- samtalet tänker jag att det har jag ingen riktig uppfattning vad jag tro om just nu.
Tänker på den upplevelse jag hade själv en gång. Kan vara svårt att efteråt i detalj berätta hur det lät, hur lång tid, vad jag gjorde, i vilken ordning. Detta fast jag verkligen ansträngde mig att försöka låta alla mina sinnen skärpa sig.