2018-06-15, 12:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Polisen har uppenbarligen tagit Dalaans uppgifter mycket seriöst eftersom förhöret tog ungefär lika lång tid som SDs första förhör.

Tänker att en av de viktigaste sakerna att ta reda på för att kunna få fast en mördare, måste vara att kunna ringa in tiden för mordet?

Kan nog ta en ganska lång tid att ringa in exakt tid för skriken, noga anteckna vad personerna har gjort vid tillfället och för att kunna utesluta andra orsaker till skriket.

Inte bara att den misstänkta ska ha ett alibi, utan allt annat runt om.
- vad gjordes innan mordet
- vilka vittnen fanns i området för tidpunkten
- vad såg/hörde dom
- vilka har vistats i området (mobilpejling t ex) vid tidpunkten (finns andra alternativa gm? vittnen?)
- vad gjordes efter mordet

Bara för att nämna några punkter.
Citera
2018-06-15, 12:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Får jag fråga en sak? Om det inte var mobilen som hittades en bit från FP (efter tips från allmänhet) vad var det då? Vet du det?
Du menar det fynd som gjordes i skogen mit Vivalla? Jag vet tyvärr inte vad det fyndet innehöll.
Citera
2018-06-15, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Apropå HD, är det något allvarligt fel i huvudet på henne?
Varför vill hon umgås med någon som först var misstänkt för människorov och sedan mord, lägg till att alla kunnat läsa om kärleksrelationen maken/exmaken haft med den mördade? Semestern med exmaken gick åt h-vete.
Hon har flyttat ut från huset och köpt egen bostad och förmodligen hon som ansökt om skilsmässa, lik förbannat ska hon "leka" med SD och fjanta med loggarna på det fd gemensamma kontot.
Hon är inte orolig för en orosanmälan gällande barnen, då hon hellre är med den misstänkte?
Det normala är väl att dra sig undan, bearbeta det som hänt?
Nej, här är vi ute och jagar burkar som om det bara regnat lite..
Så sjukt! Stackars barn!

Om hon misstänker att SD är skyldig, kanske hon inte "vågar" göra annat än det han vill att hon ska göra? Hon vet nu vad han är kapabel om?

Om hon tror att han är oskyldig, kanske hon vill visa upp detta och stötta honom i "det svåra".

De har ju barn ihop.
Om han aldrig åker fast, kommer hon för alltid vara beroende av honom.
Citera
2018-06-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska vi gå vidare med analyserna?!
Varför tror ni inte SD vart/är gripen på sannolika skäl, bara skäligen?
Dom prioriterade DNA analyserna är garanterat klara, redan till TR.

Pekar analyserna på att han är oskyldig?

Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Inget konstigt alls med separata förhör, precis som det ska vara.

Under förhöret utgår ni (du och fhl) att skriken kommer från LW. Det betyder alltså att fynd och brottsplats enligt en sekretessad förundersökning är samma?

Jag fattar det som att det börjar med människorov och slutar som mord.

Polisens uppfattning är att LW inte lämnad huset frivilligt. Grundad på undersökning av hemmet och via förhör att det är helt osannolikt beteende för LW.

I LWs blogg framgår tydligt att barnens födelsedagar är en topp-prioritet och följer nästan ett rituellt tidschema ända från tidiga morgonen med fika på sängen och senare tårta+presenter. Fullbokat med aktiviteter med familj+kompisar hela dagen ända till kvällen.

Att då försvinna mitt i presentinslagningen gå ut utan att stänga/låsa dörren till de sovande barnen är inte likt LW alls som var en mkt ordentlig person.
Citera
2018-06-15, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om mobilen inte är hittad, så förvånas jag över att det inte varit några synliga sök efter den. Fast, teknikerna och utredarna kanske har fått info från operatören. Dock borde mobilen vara högst intressant att finna, om de inte redan har den.

De letade ju i området med hundar och i det skogsområde där "fyndet" gjordes.
Skulle tro att det är en viktig sak att hitta och att man absolut har gjort vad man kunnat (får man väl hoppas (??) med tanke på att LW inte hittades förrän efter fem dagar) få att få fatt på den.

Svårt blir det när man ligger efter mgm. Han har haft allt tid i världen att göra sig av med viktiga bevis.
Citera
2018-06-15, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Förhördes ni nästa dag?

Nej, dom förhördes efter att kroppen hittats av polis. När vittnen ringde in det hjärtskärande skriket till larmcentralen utgick vittnen ifrån att dessa skrik var en våldtäkt på deras sida av motorvägen. Efter fyndet av kroppen med hjälp av fhl kom man senare fram till att detta ist är LW. Fhl säger ju under förhören enligt dalaan att bullerplanket gör så ljudet studsar emot deras hem på andra sidan vägen och det är därför det bara är dalaan och hans sambo som hört skriken.

Enligt alla dessa inlägg får man bilden av en fhl som skapar sin egen redan förutbestämda historia med hjälp av vittnen. Ordet förutsättningslös tappar således sin innebörd.
Senast redigerad av dvara 2018-06-15 kl. 13:43.
Citera
2018-06-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan de utgick från den här texten från Ab:
"Och det visar sig att SOS tog emot ett larmsamtal från bostadsområdet klockan 23.47.18 den 14 maj.
Samtalet varade i en halv minut – och handlade om skrik i natten.
Anders Klarström på SOS Alarms kommunikationsavdelning sammanfattar samtalets innehåll via mejl:
Skrik utanför inringare hörs. Samtalet vidarekopplas till polisen”, skriver han.
"

Det av mig fetade är ju ganska luddigt uttryckt.

Kan ju även tolkas som att det är inringaren som hör skriken utanför sitt hem, förutom att man kan tolka det som att det hörs skrik under samtalets gång. Att larmoperatören hör skriken också.

Jag har läst detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)

Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?
Citera
2018-06-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
För en vecka sedan var LWs mobil INTE hittad. Vad som hittats eller framkommit sedan kan jag inte med säkerhet veta.

Som jag förstått det fanns inga (åtminstone synliga för blotta ögat) blodspår i Lenas bostad. Denna uppgift kan jag inte garantera fullt ut men det är så jag har uppfattat de från min källa med insyn i utredningen.

Undrar över det här med kläder som ska ha hittats på FP, är den uppgiften bekräftad någonstans?

En skribent som tidigt uppgift att inget blod fanns i huset ändrade sig för ca en vecka och bekräftade blod. En tänkbar tolkning är att det inte var visuellt synligt vid första anblicken men att det vid mer noggranna analyser påvisats att det funnits dylika spår av blod från LW.
Citera
2018-06-15, 13:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Även om inte polisen sagt något så kan man ju tänka själv?
Jag hade då inte suttit och bladdrat och skrytit på flashback. Det i sig räcker för att jag upplever det skumt. Sedan är ju självklart människor olika. (Hmm)

Har du verkligen läst dalaans alla inlägg? Jag har, och ingenstans hittar jag skryt. Det är exakt sådana som dalaan som vi i brottstrådar eftersöker. Det saknas alltför ofta inlägg från vittnen. Istället överröses trådarna av vilda spekulationer och annan skit. Ditt beteende motverkar tyvärr saklig och vital information då du trycker ner dalaan och beter dig som om du har någon sjuk agenda. Kanske du själv är involverad i fallet på något sätt. Jag ser dig inte ifrågasätta användare som höjer trådsanningar till skyarna eller som kommer med orimliga teorier. Varför väljer du sidan att ifrågasätta trovärdig info istället för att ifrågasätta ej trovärdig info? Varför vill du göra just denna tråden sämre?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska vi gå vidare med analyserna?!
Varför tror ni inte SD vart/är gripen på sannolika skäl, bara skäligen?
Dom prioriterade DNA analyserna är garanterat klara, redan till TR.

Pekar analyserna på att han är oskyldig?

Polisen har ganska nyligen meddelat de inte fått svar ännu från NFC. Det är ganska vanligt att det blir skälig misstanke i väntan på att polisen får svar från teknisk bevisning. I detta fallet tror jag att den skäliga misstanken bygger på SD:s tidigare historia med LW, att SD inte har ett vattentätt alibi, och att han i förhör inte kunnat ge trovärdiga svar på alla frågor under förhör. Vad tror du?
Citera
2018-06-15, 13:38
Medlem
Citat:
Förhördes ni nästa dag?

Nej.
Citera
2018-06-15, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag har läst detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Citat:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."

(Det av mig fetade; samma operatör som gjorde en mejlsammanfattning)

Kan man inte lita på vare sig larmoperatören eller massmedia?

Ja, det är svårt att veta vad man ska tro faktiskt.

Egentligen vet vi ju inte om det var fler som ringde in. Tidpunkten för de hjärtskärande skriken bör ju göra att de som ringer, ringer vid ungefär samma tidpunkt.

Det kanju faktiskt vara så att i ett samtal hörs skriken till operatören. Detta kanske skedde medan Dalaan sitter i bilen, de hör kanske inte det/de skriket/n.
Dalaans vittnesmål kanske var det bästa, kanske för att de var två, kanske för att de hörde det under en längre tid, eller för att de har något att hänga upp tidpunkten på ( te x ett tv program som de tittat på).

Men jag tror att man verkligen får ta massmedia med en nypa salt ibland. Det kan vara reportern som missuppfattat något, men det kan ju faktiskt vara den som blir intervjuad som uttrycker sig slarvigt.

I Dalaans fall kan det väl också vara så att om man är upprörd, kör bil men sitter i samtal, så kanske ens perception av det som händer blir snävare än om man är lugn? Kanske operatören tyckte sig höra skrik som inte de hörde? Eller minns?

Just detta hindrar inte mig att tro på Dalaan.
Men om det hördes skrik under SOS- samtalet tänker jag att det har jag ingen riktig uppfattning vad jag tro om just nu.

Tänker på den upplevelse jag hade själv en gång. Kan vara svårt att efteråt i detalj berätta hur det lät, hur lång tid, vad jag gjorde, i vilken ordning. Detta fast jag verkligen ansträngde mig att försöka låta alla mina sinnen skärpa sig.
Citera
2018-06-15, 13:42
Bannlyst
Citat:
Exakt!

Inte bara sig själv och sin sambo lämnar dalaan ut utan också fhl. Först vad vittnen trodde var en våldtäkt blev efter kroppsfyndet med hjälp av fhl ist blir ett mord på LW. Att vara lättpåverkad kan många vara men att så öppet skriva om det är väl mindra bra mitt i en förundersökning som inte ens har någon häktad.

Ska bli kul om en FUP kommer att höra larmsamtalet, givetvis trodde man inte i det samtalet att det handlade om mordet på LW. Men idag efter kropp o förhör tror man så allt enligt dalaan, så att skälla på larmcentralen för att dom inte direkt agerade kraftfullt känns aningen löjligt. Man visste inte ens att LW var försvunnen när samtalet kom. Man kan natutrligtvis inte skicka ut polispatruller på varje inkommande samtal till larmcentralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in