2018-06-14, 17:52
Medlem
kvastsvanss avatar
Jag har den senaste tiden haft återkommande bakteriell vaginos. Tidigare fick jag det bara om jag bytt sexpartner men nu kommer det om och om igen trots att jag haft samma partner en längre tid. Brukar få Zidoval gel utskrivet vilket fungerar en period (några veckor till ett par månader efter avslutad behandling) men sedan återkommer som sagt besvären. Jag kan inte ta de antibiotikatabletter man kan få eftersom jag har andra mediciner som inte går ihop med dem. Lukten kommer ffa efter sex och det börjar bli rätt påfrestande att hela tiden behöva oroa sig för när skiten ska börja igen. Jag är i 35-årsåldern, sköter min hygien, använder kopparspiral, har inga könssjukdomar.
Någon som har något tips på hur jag kan förebygga bakteriell vaginos?
Citera
2018-06-14, 18:02
Medlem
Banangurkazzs avatar
Hört att det kan hjälpa att tvätta sig med yoghurt med det kanske är en myt. Det ska göra ph-balansen i slidan bra.
Citera
2018-06-14, 18:07
Medlem
kvastsvanss avatar
Har hört att det kan funka mot svampinfektioner men det kanske även funkar mot bakteriell vaginos. Skadar ju inte att prova iaf.
Citera
2018-06-14, 18:36
Medlem
snivlems avatar
din kille ligger runt med andra låter det som
Citera
2018-06-14, 18:48
Medlem
kvastsvanss avatar
Jag tror faktiskt inte det men det går förstås aldrig att veta säkert...
Citera
2018-06-14, 18:52
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvastsvans
Jag har den senaste tiden haft återkommande bakteriell vaginos. Tidigare fick jag det bara om jag bytt sexpartner men nu kommer det om och om igen trots att jag haft samma partner en längre tid. Brukar få Zidoval gel utskrivet vilket fungerar en period (några veckor till ett par månader efter avslutad behandling) men sedan återkommer som sagt besvären. Jag kan inte ta de antibiotikatabletter man kan få eftersom jag har andra mediciner som inte går ihop med dem. Lukten kommer ffa efter sex och det börjar bli rätt påfrestande att hela tiden behöva oroa sig för när skiten ska börja igen. Jag är i 35-årsåldern, sköter min hygien, använder kopparspiral, har inga könssjukdomar.
Någon som har något tips på hur jag kan förebygga bakteriell vaginos?
Kopparspiral anses medföra en ökad risk för just bakteriell vaginos och jag har kompisar som till slut inte stod ut längre utan bytte till hormonspiral för att slippa få det så ofta. Kanske kan du kontakta din barnmorskemottagning/gynekolog och höra om det kunde vara något även för dig, eller om de har något annat tips?
Citera
2018-06-14, 19:12
Medlem
kvastsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Kopparspiral anses medföra en ökad risk för just bakteriell vaginos och jag har kompisar som till slut inte stod ut längre utan bytte till hormonspiral för att slippa få det så ofta. Kanske kan du kontakta din barnmorskemottagning/gynekolog och höra om det kunde vara något även för dig, eller om de har något annat tips?

Tack för tipset! Skulle absolut kunna tänka mig att byta till hormonspiral. Ska kolla med barnmorskan. Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att jag bor på en liten ort där alla känner alla, dvs jag känner barnmorskan som jobbar här. Men skit samma, pallar inte att ha det såhär mer nu.
Citera
2018-06-14, 19:24
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Tack för tipset! Skulle absolut kunna tänka mig att byta till hormonspiral. Ska kolla med barnmorskan. Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att jag bor på en liten ort där alla känner alla, dvs jag känner barnmorskan som jobbar här. Men skit samma, pallar inte att ha det såhär mer nu.
Jo, det är samma sak här där jag bor så jag vet hur det känns.. Håller tummarna att det ska fungera bra ändå, lycka till!
Citera
2018-06-15, 11:48
Medlem
exquisitelys avatar
Har du testat Femiflor (receptfritt)?
Citera
2018-06-15, 11:52
Medlem
kvastsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Har du testat Femiflor (receptfritt)?

Har jag inte testat. Är det bra?
Citera
2018-06-15, 12:04
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Har jag inte testat. Är det bra?

Jag tyckte det hjälpte. Hade inte så mycket flytningar utan mest dålig lukt.
Citera
2018-06-15, 12:06
Medlem
kvastsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jag tyckte det hjälpte. Hade inte så mycket flytningar utan mest dålig lukt.
Ja, det är mest dålig lukt jag har. Ska köpa det. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in