2018-06-15, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Varför skulle ett papper mindre än A4 väcka misstankar?
Min första tanke när du skrev att det blivit något fel med dateringen och de tog fram ett nytt papper var att det ena var testamente och det andra avskedsbrev. Är texten övertäckt och man precis skrivit på ett papper som ser likadant ut så är det klart man tror det bara är ett nytt ex.

Tänker alltså att testamente eller avskedsbrev har en liten kladd på någon siffra i dateringen.

Det var jag som skrev, jag menar att om den ena lurat den andra att skriva på ett övertäckt avskedsbrev i tron att det var ett testamente, i Hanssons närvaro, så borde det varit ett vanligt A4-ark, om han eller hon sedan klippt bort Hanssons namnteckningar och avskedsbrevet var ett A4 med bortklippt nederdel så borde det väcka misstankar hos den som granskar brevet ja, speciellt om denna teori stämmer. Det är ju själva teorin ett kvitto på så att säga.
Citera
2018-06-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Första dagarna på det nya året skriver föräldraparet Henkow/Brenton ett testamente. Paret Hansson är utvalda att bevittna testamentets underskrifter. Testamentet är färdigskrivet och döljs på sedvanligt sätt genom ett papper och föräldrarna skriver under liksom vittnena. Lite strul med årsdateringen gör att man bestämmer att för säkerhets skull göra om det hela. Ena föräldern skrattar till och säger att det är minsann inte varje dag som man skriver under sin egen död och fiskar upp ett nytt exemplar ur väskan.Processen görs om och den här gången blir det rätt.

När polisen går in till den döda familjen hittar man ett avskedsbrev från föräldraparet som berättar att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet är att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.

Brevet är undertecknat av båda föräldrarna...
OK det är nog mer en teori och en klyftig sådan.
Du är nyregistrerad och kommer med konstruktiva idéer, bra.
Tidigare nyregistrerade har kommit och gått, ömsom använt piska och ömsom morot. Dvs ironi varvat med vänlig naivitet. Det har ändat upp på samma vis - spåren ska peka mot Hanna som initiativtagare till morden.
Det var genast någon som reagerade på väskan...och så är vi där igen.
Jag är paranoid, idiotförklara mig gärna. I tillägg är jag stryktålig.
Har jag fel - my bad
Citera
2018-06-15, 07:45
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
....
Tänker alltså att testamente eller avskedsbrev har en liten kladd på någon siffra i dateringen.

Var avskedsbrevet daterat?
Citera
2018-06-15, 08:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Glömmer kollegorna att två barn blev mördade? Förstår verkligen inte!

Den enkla förklaringen är att de här kondoleanserna (eller vad man skall kalla dem) har rullat in innan omständigheterna varit kända.

Arbetskamraterna på institutionen ordnade en minnesstund tämligen omgående, och det fanns gott om personer där, som inte kände till några detaljer.
Citera
2018-06-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
OK det är nog mer en teori och en klyftig sådan.
Du är nyregistrerad och kommer med konstruktiva idéer, bra.
Tidigare nyregistrerade har kommit och gått, ömsom använt piska och ömsom morot. Dvs ironi varvat med vänlig naivitet. Det har ändat upp på samma vis - spåren ska peka mot Hanna som initiativtagare till morden.
Det var genast någon som reagerade på väskan...och så är vi där igen.
Jag är paranoid, idiotförklara mig gärna. I tillägg är jag stryktålig.
Har jag fel - my bad

Nej du är inte paranoid. Naturligtvis var ”väskan” något som skulle signalera något men lite för väl avsiktligt bara.

Funderar på innebörden i testamentet. O och H ville INTE att deras föräldrar skulle få någon favör. Det var så viktigt att de ett par dagar innan morden knåpade ihop testamentet. Kanske för att det skulle bli en offentlig handling till omvärlden att se, svart på vitt, att föräldrarna var raderade. Varför tänka på de pengar, arvsföljd, i nödens stund om man inte är extremt besviken på de man utelämnar i arvet.

Hur blev föräldrarna i Bjärred så dysfunktionella? Måste vara något extremt som inträffat i deras liv. Hoppas att media, svensk eller utländsk, kommer att våga skriva eller göra en film om uppväxt och intervjua gamla lek- och skolkamrater. Gamla och nya grannar. Det finns alltid något att dra lärdom av. Motivet finns inte i två flickors kroniska trötthet utan i vad det var som formade deras föräldrar till mördare.
Citera
2018-06-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den enkla förklaringen är att de här kondoleanserna (eller vad man skall kalla dem) har rullat in innan omständigheterna varit kända.

Arbetskamraterna på institutionen ordnade en minnesstund tämligen omgående, och det fanns gott om personer där, som inte kände till några detaljer.
Jo, men i de allra flesta fall när en hel familj hittas döda är det ju någon förälder, oftast dessutom pappan som är mördare. Polisen gick ju ut tämligen snabbt och sa att ingen utomstående var misstänkt.
Citera
2018-06-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS

The greatest VAT researcher as Eleonor Kristoffersson stated. And a wonderful person. I am grateful for having had the honour of knowing both Oscar and his wife. They will truely be missed.”

”It's just so incredibly sad. Me and my wife are good friends with Oskar's sister and we last met Oskar and his wife at his sister's wedding some years ago. This news has been eating me for the last few days. The whole thing is just unfathomable and just bottomlessly tragic...”

”Jobbade med Oskar på EY i Göteborg i början av 2000. En fantastisk person, glad, ödmjuk och jäkligt smart. ❤️”

”Shocking news. One of the best teachers I have ever known. The best among us go away too early...”

”Condolence to all he knew. He was a great scholar and pedagog”

”Så fint skrivet. Oskar var en fantastiskt duktig och kunnig yrkesman, generös med sina kunskaper, intresserad, inspirerande och vänlig. Så sorgligt.”

”Thank you for this. Oskar was a brilliant mind. A brilliant scholar. And a beautiful human being. I will dearly miss his kindness, his open-mindness and his sincerity. Life can be so cruel.”

Osv osv...

Fina människor som sörjer en kollega och vän. Det är förmodligen bildningen som gör att dom klarar mentaliseringen och kan se alla sidor hos en person utan att känna behovet att fördöma innan dom vet vad som har hänt.
Citera
2018-06-15, 10:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fina människor som sörjer en kollega och vän. Det är förmodligen bildningen som gör att dom klarar mentaliseringen och kan se alla sidor hos en person utan att känna behovet att fördöma innan dom vet vad som har hänt.

Ja, inte ska fina, bildade kollegor klandras. Det är ack så mycket värre med random personer som vill klistra en stämpel av barmhärtighet runt händelsen. Två flickor är mördade.

Stackars barn
Citera
2018-06-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Glömmer kollegorna att två barn blev mördade? Förstår verkligen inte!

De utländska kommentarerna har nog ingen aning men de svenska kan man förundra sig över. Speciellt EK som återigen kommenterar med lovord. När det här skrevs så fanns i bara teorin om en pappa som tagit livet av familjen.

MEN kanske det är så här som EK och dom andra upplever sorgen? De hade hört Oskar plågats så länge av sin fru och sina dödssjuka barn, knappt kunnat hålla näsan över vattenytan, så de ansåg att han gjorde en altruistisk handling. En ängel som följde sin familj till andra sidan.
Citera
2018-06-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Var avskedsbrevet daterat?

Vet jag ingenting om.

Skrev bara tanken som slog mig när jag läste inlägget om hur det gick till hos Hanssons.

Vi vet ju inte ens om det stämmer att det gick till på det sättet.

Att skribenten med meningen om att ett nytt dokumen plockades upp ur väskan skulle få tankarna till Hannas handväska instämmer inte jag i. På alla sätt framstår Oscar som mera driftig och styrande och därför såg jag det som troligare att det var han som plockade upp dokumentet ur sin väska. I min värld är det lika vanligt att män som kvinnor använder sig av någon form av väska.
Citera
2018-06-15, 12:49
Bannlyst
Sensitivitet är en god egenskap. Den kan både generera kreativa tankar och upptäcka lömska agendor. Sensitiviteten bör dock hanteras varsamt och inte tros på förbehållslöst för att inte spåra ut i paranoia. Därför är det bra som Anabella och rosalenin att fråga, innan man drar förhastade slutsatser.

Anabella - Jag grubblar och spekulerar som alla andra i tråden, dvs jag har ingen inside info.

Rosalenin - För mig är en väska ett neutrum, dvs inte könsbestämd.

För övrigt tycker jag att den här tråden varit intressant från start och många spännande infallsvinklar har presenterats. Jag saknade dock min varför jag valde att regga ett konto och presentera den.

Tycker fortfarande att för mycket info saknas och för många stenar återstår att vända på för att kunna ha en bestämd åsikt om vad som hänt.

Jag kan se händelseförlopp där Oskar eller Hanna enskilt hade kunnat utföra morden alternativt att de gjort det gemensamt.
Citera
2018-06-15, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Hur tänker du dig att förmåga till mentalisering är kopplad till bildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in