• 1
  • 2
2018-06-14, 17:08
Medlem
musttomtes avatar
Hejsan gött folk!

Har Bredband2 som leverantör av bredband och det fungerar för jävla bra rent utsagt. Nu är det så att jag fått en faktura på 2383 kronor för avgift för uppgradering. Fakturan brukar ligga på 383 kronor i månaden för 250/250.

För hade jag 100/100 och till saken hör när jag uppgradera så var det inte ett ord om någon avgift om uppgradering på 2000 sek. Hade dom sagt att det kostar 2000 extra hade jag inte uppgraderat.

Nu till frågan, måste jag betala dom där 2000 för uppgradering till 250/250 ?

Det står heller inte på deras sajt att det kostar något extra.........

Kan jag byta hastighet?

Ja, du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst för att antingen upp- eller nedgradera din hastighet, förutsatt att det finns en annan hastighet tillgänglig. Vid byte till högre hastighet är det viktigt att all utrustning, både din egen och stadsnätets, har tillräcklig kapacitet för att kunna leverera den önskade hastigheten. Du ansvarar själv för att din egen utrustning klarar detta. Om den utrustning som stadsnätet äger inte har kapacitet nog för att leverera hastigheten du önskar, kan den ofta bytas ut utan problem.
Citera
2018-06-14, 17:22
Medlem
Har du testat att faktiskt kontakta bredband2 för att fråga vad fakturan avser?
Citera
2018-06-14, 17:29
Medlem
musttomtes avatar
Japp, två gånger via mail och inte fått något svar än! Får jag inte svar imorgon så ringer jag till dom på måndag. Fakturan ska betalas den sista så jag är ute i god tid.
Citera
2018-06-14, 18:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hade du bundet abonnemang?
Citera
2018-06-14, 18:08
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hade du bundet abonnemang?

Nej det är uppsägning 1 månad. Spelar det någon roll ?
Citera
2018-06-14, 20:17
Medlem
Hur gick det till när du uppgraderade till 250/250?

Om jag skulle gissa så godkände du ett avtal där det framgick att du var tvungen att betala om någon utrustning behövde bytas på vägen (Stadsnät, fiberboxen osv).

100 Mbit är ju en ganska vanlig hastighet för nätverk så om du ska ha 250 mbit så behövs en switch som klarar 1 gbit.

Hur ser det ut i din bostad? Har du fiber hela vägen in och en fiberkonverter i bostaden eller har du vanligt nätverksuttag?

Lite dålig stil om det är så här - inte upplysa/uppmärksamma att det kan kosta 2-3000 kr att uppgradera hastigheten.
Citera
2018-06-14, 20:39
Medlem
musttomtes avatar
Hej

Frågade bredband2 om högre fart och dom erbjöd mig 250/250 för halva priset i sex månader och jag nappade på det direkt som gammal kund, därför jag hörda av mig till dom. Det var aldrig tal om någon extra avgift för då hade jag tackat nej. 2000 är ganska mycket för mig att bara köra ut så där.

Har ett vanligt nätverksuttag i fastigheten som tillhör ett stadsnät. Testad nyss att göra en fake beställning av bredband och det står ingenstans om 2 lök extra.

Det kan inte vara lagligt att ta en extra avgift på detta sätt utan informera kund att ingå avtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur gick det till när du uppgraderade till 250/250?

Om jag skulle gissa så godkände du ett avtal där det framgick att du var tvungen att betala om någon utrustning behövde bytas på vägen (Stadsnät, fiberboxen osv).

100 Mbit är ju en ganska vanlig hastighet för nätverk så om du ska ha 250 mbit så behövs en switch som klarar 1 gbit.

Hur ser det ut i din bostad? Har du fiber hela vägen in och en fiberkonverter i bostaden eller har du vanligt nätverksuttag?

Lite dålig stil om det är så här - inte upplysa/uppmärksamma att det kan kosta 2-3000 kr att uppgradera hastigheten.
Citera
2018-06-14, 20:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Nej det är uppsägning 1 månad. Spelar det någon roll ?
Ibland spelar det roll, säg att man har ett 12 månaders abonnemang som ändras efter 1 månad, då kan man få en faktura för resterande 11 månader men har du bara 1 månad uppsägning så gäller detta inte dig,.
Citera
2018-06-14, 21:11
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ibland spelar det roll, säg att man har ett 12 månaders abonnemang som ändras efter 1 månad, då kan man få en faktura för resterande 11 månader men har du bara 1 månad uppsägning så gäller detta inte dig,.

Absolut och jag har ingen bindningstid och det var aldrig tal om några extra avgifter från leverantörens sida och ingen av oss har skrivit under något kontrakt utan det var via mail, godkänner du höjningen av bredband blaa blaa.

Jag är gammal kund som alltid har betalat. Fult gjort av dom. Så här ser fakturan ut och jag vet att det kommer att kosta extra efter 6 månader.

https://i.imgur.com/UtF1I32.jpg
Citera
2018-06-14, 21:28
Medlem
Citat:
Absolut och jag har ingen bindningstid och det var aldrig tal om några extra avgifter från leverantörens sida och ingen av oss har skrivit under något kontrakt utan det var via mail, godkänner du höjningen av bredband blaa blaa.

Jag är gammal kund som alltid har betalat. Fult gjort av dom. Så här ser fakturan ut och jag vet att det kommer att kosta extra efter 6 månader.

https://i.imgur.com/UtF1I32.jpg

Bor du i Göteborg?

https://order.bredband2.com/index/br...iCitynetID/238

Citat:
OBS! En avgift på 1500 kr tillkommer från iTUX vid beställning av tjänster med högre hastighet än 100 Mbit/s.
Citera
2018-06-14, 21:33
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Bor du i Göteborg?

https://order.bredband2.com/index/br...iCitynetID/238

Nej jag bor i Stockholm och tog hela beställningen via mail. Skickade en fråga till dom som gammal kund om man kunde få bättre pris eller om dom hade något erbjudande. Betalar som sagt alltid i tid. Då sa dom att jag kunde få 250/250 för halva priset. Det var allt. Beställde aldrig från sajten som det står: OBS! Vid uppgradering till hastigheter över 100 Mbit/s tillkommer en startavgift på 1995 kr. Nu har dom ju tagit 2000 av mig eller vill ha men jag ska bestrida detta som en princip sak. Det värsta är att jag måste ha bredband då jag jobbar hemifrån.

Edit: Bredband2 är en bra leverantör.

Fartmätning och här är jag nöjd.
https://i.imgur.com/RF1I4jv.jpg
Senast redigerad av musttomte 2018-06-14 kl. 21:38.
Citera
2018-06-14, 21:39
Medlem
Citat:
Nej jag bor i Stockholm och tog hela beställningen via mail. Skickade en fråga till dom som gammal kund om man kunde få bättre pris eller om dom hade något erbjudande. Betalar som sagt alltid i tid. Då sa dom att jag kunde få 250/250 för halva priset. Det var allt. Beställde aldrig från sajten som det står: OBS! Vid uppgradering till hastigheter över 100 Mbit/s tillkommer en startavgift på 1995 kr. Nu har dom ju tagit 2000 av mig eller vill ha men jag ska bestrida detta som en princip sak. Det värsta är att jag måste ha bredband då jag jobbar hemifrån.

Bredband2 är en bra leverantör.

Vadå? Står det "OBS! Vid uppgradering till hastigheter över 100 Mbit/s tillkommer en startavgift på 1995 kr." på hemsidan om du försöker beställa där?

Sen blir jag inte klok på ditt pris. 639kr/månad normalt pris efter dessa 6 månader men när jag kollar är det inte så dyrt med 250/250.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in