2018-06-14, 15:05
Medlem
Är det bara jag som tror att lösningen på en del av gåtan ligger hos själva fru Palme?

Närmsta vittnet, den som styrde MOPs väg från Grand, olika utsagor om antal gärningsmän, observationer på skumrask utanför bostaden dagarna/veckorna innan.

Varför mjölkar man inte henne på allt hon vet och det hon inte sagt?
Citera
2018-06-14, 15:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Är det bara jag som tror att lösningen på en del av gåtan ligger hos själva fru Palme?

Närmsta vittnet, den som styrde MOPs väg från Grand, olika utsagor om antal gärningsmän, observationer på skumrask utanför bostaden dagarna/veckorna innan.

Det är ju Lisbet Palme själv som sa att det var hennes idé att korsa Sveavägen. Det hade varit enkelt för henne att säga att det var Olof som ville korsa gatan.

Dessutom var det nog ingen närvarande vid mordet som misstrodde hennes förtvivlan.

Frågan om antalet gärningsmän kan ha mycket enkla förklaringar. Faktum är att hon inte var ögonvittne till mordet. Både hon och Inge M menar att mördaren kom bakifrån.
Citera
2018-06-14, 15:14
Medlem
junks avatar
Citat:

Hon är helt opålitlig och kommer inte tillföra ett skvatt? Hon var i chock när hennes man var liggande i blod på en trottoar i Stockholm det var i sig helt otänkbart att det skulle kunna hända.
Vad hon eventuellt såg av mördaren eller något vittne är irrelevant att hon ska minnas något mer helt plötsligt mer än 30 år har gått.
Citera
2018-06-14, 15:16
Medlem
Lisa-Ss avatar
Hej Lisa-S!
Det är inte givet att Olof Palme mördades av hat, men det fanns tiotusentals personer som verkligen hatade honom, vissa mycket intensivt. Om motivet var något annat, t.ex ekonomiskt eller politiskt så fanns det personer som var beredda att medverka p.g.a. sitt hat.

Olof Palme var inget politiskt rundningsmärke som man kunde finta bort hur som helst.

- Han var helt emot reklamfinansierad TV;
- Han var helt emot privata förskolor;
- Han var emot EU-anslutning.

Men direkt efter mordet genomfördes allt detta utan motstånd.

Sedan hade han många fiender internationellt, trots att många gator och torg är uppkallade efter honom över hela världen. Främst hade han i fiender i Sydafrika, Israel och USA.

Så nog finns det anledning att fundera över konspirationer.
Senast redigerad av Lisa-S 2018-06-14 kl. 15:20.
Citera
2018-06-14, 15:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är ju Lisbet Palme själv som sa att det var hennes idé att korsa Sveavägen. Det hade varit enkelt för henne att säga att det var Olof som ville korsa gatan.

Dessutom var det nog ingen närvarande vid mordet som misstrodde hennes förtvivlan.

Frågan om antalet gärningsmän kan ha mycket enkla förklaringar. Faktum är att hon inte var ögonvittne till mordet. Både hon och Inge M menar att mördaren kom bakifrån.
Om hon döljer något och ljög om orsaken till att de korsade gatan kanske hon inte kom på någon annan trovärdig förklaring.

Om hon döljer något behöver det inte innebära att hon visste att OP skulle bli mördad.
Citera
2018-06-14, 15:22
Medlem
Säkert nån som funderat äver detta men orkar fan inte läsa alla tusentls sidor.

Hur visste man att palme skulle på bio? Även om han nu gick ut som en vanlig människa så är det ju inte enkelt att veta var han skulle just den kvällen.
Citera
2018-06-14, 15:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Säkert nån som funderat äver detta men orkar fan inte läsa alla tusentls sidor.

Hur visste man att palme skulle på bio? Även om han nu gick ut som en vanlig människa så är det ju inte enkelt att veta var han skulle just den kvällen.
Vissa menar att han både var telefonavlyssnad och skuggad av en drös oskygga WT-personer som visste vart han skulle, vilken film han skulle se och när filmen skulle sluta.
Citera
2018-06-14, 15:50
Medlem
Är det någon som vet eller förstår hur Victor G kunde få inresetillstånd till USA, han hade ju trots allt varit misstänkt för ett statsministermord?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Victor_Gunnarsson

https://www.youtube.com/watch?v=Crn0xay7eko
Palmemordet Victor Gunnarsson del 1
Citera
2018-06-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Här kommer jag med nya tag då mitt fösta inlägg inte gav något resultat

Jag anser att konspirations teorin helt saknar motiv.
Om OP var spion ja självklart var OP spion liksom alla västerländska statschefer vid tiden. Han var till och med dubbelspion. Jag kanske måste påminna om hur det fungerar UD och diplomaterna jobbar fram en officiell omvärlds analys. Militärattachéerna och militära säkerhetstjänster jobbar fram en militär omvärlds analys och Statscheferna jobbar fram en egen omvärldsanalys med bl. kontakter med olika länders säkerhets tjänster. Obs det handlar inte om att sälja ut Sverige på något sätt.

Det enda intressanta var att vissa personer med stark tidigare koppling till underrättelsetjänsten faktiskt såg det som att OP var en verklig landsförrädare och närdes av en (i och för sig orealistisk) tanke att Sovjet stod i begrepp att invadera landet. Det i sig kan vara ett motiv men som sagt är nog motivet något mördarna får berätta om... Det kommer långt ned på listan som KP sagt upprepat.

Om man utgår från motivbilder kan man hamna var som helst men när folk med medel och möjligheter själva redovisar potentiella motiv så är det lite intressant.
Citera
2018-06-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tror du att Boforsgänget hade kompetens för att övervaka Palme? De var väl nästan i branschen.

Nej inte det minsta.
Citera
2018-06-14, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Vad talar emot att de Boforsanställda klev ut på Sveavägen precis efter att paret Palme gått förbi?

I tingsrätten hävdar AB att han började gå söderut då hans kollegor började gå norrut. Han kom att gå 5-10 meter bakom paret när det small.
Citera
2018-06-14, 19:25
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Till exempel borde det vara en smal sak att fråga henne om hon verkligen haft ett samtal med Stig E OM gMs signalement. Och om hon dagt, förresten hsr dom skjutit mig också.

Om hon inte minns 28e februari, så kanske hon själv eller andra minns vaf hon kände när hon hörde honom vittna 1988.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in