Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Jag uppfattar ökningen mer som att folk mest läser sport, tar del av tidningarnas you tube-klipp, kändishysteri med mera. Konkurrensen om samhällsanalys och politik har dock hårdnat rejält i och med alternativ media. Den senare är ju oberoende och kan av det skälet säga bra mycket mer än vad mainstreammedia kan göra. Ett problem för msm är att de knappast kan säga sig vara först med uppgifter om de afghanska männen eller om tiggeriet. Alternativ media kan ta åt sig den äran och som extra hån är att alternativ media består av mainstreammedias läsare. Mainstreammedia ska alltså upplysa sina läsare vad de redan långt innan skrivit om eller läst på andra ställen på nätet. Hur stor betydelse alternativ media har för expressens nya linje är osäkert, men att det har betydelse är jag säker på.
Jag tror säkert att alternativmedia har haft och har stor betydelse och många trogna läsare, men deras enda starka kort har egentligen varit att de skriver om saker som MSM inte velat ta i med tång tidigare. Deras akilleshäl är att de är
resurssvaga och hänvisade till läsartips, andrahandsuppgifter osv.
Finns t ex inte på kartan att någon av dem skulle kunna skicka en reporter till Iran för att forska i polisknivarens ålder och familjeförhållanden. Det kan Expressen göra med en fingerknäppning och det gav utdelning – därför står det redan i ingressen i Fria Tiders write-up en hänvisning till Expressen, och det är ju inte direkt en fjäder i hatten för AM (’gammelmedia behövs inte längre, PS här är en länk till ett viktigt avslöjande i gammelmedia!’).
Undantaget är väl möjligen Frick som ägnar sig åt nåt som liknar riktig journalistik, och därför fick hans gonzo-story om Gamov i Ryssland stor spridning i mainstreamkretsar. Halva MSM skrev typ ”Jag stöder inte Nyheter Idag
men det här måste alla läsa...” Men såvitt jag förstod blev han bjuden på resan? Normalt är han begränsad till tunnelbaneavstånd. Det som Expressen har gjort med ”Last Night” är påkostat - flera journalister, fotografer, en illustratör, många hotellnätter och hyrbilar ute i landet...
Citat:
Sedan är det väl så att expressen insett att deras läsare snart kommer att vara 25+ sverigedemokrater vilket innebär att de manliga läsarna, som är flest, är mellan 35 och 40 procent sverigedemokrater. Det är något som expressen måste hantera. Och om Åkesson i en tv-debatt vände sig till tittarna och sa att Sjöstedt och Lööf menar att 40 procent av er manliga tittare och 20 procent av er kvinnliga tittare är nynazister eller fascister skulle det bli ett jävla tumult. Tror han sitter med det kortet innan valdagen.
Absolut, MSM (eller åtminstone Expressen så här långt) har insett att de måste marknadsanpassa sig. Men det är en mycket mer ojämn kamp än t ex SD vs 7K. Eftersom partistödet fördelas efter valprestation är konkurrensen tämligen demokratisk. Men alternativmedia får inte nya resurser i proportion till prestation. De får inte Volvo och Ikea som annonsörer. MSM kan krossa dem med kvalitet när de vill. Och Expressen kan trycka till Aftonbladet rejält genom att erövra den invandringskritiska marknaden (SD+S+M-väljarna = typ 70% av folket). Det kommer norska Schibsted inte att uppskatta, och då måste AB haka på Expressen eller nischa in sig på endast batikhäxorna i riket.