2018-06-13, 22:03
Medlem
jipeesss avatar
är det ok/lagligt?

har alltså en 1fas ugn (fas, nolla och jord) jag vill ansluta till ett befintligt perilex 3fas vägguttag,

är det ok att montera en motsvarande stickkontakt fast det blir 2 tomma oanslutna pinnar?

måste även göra samma med spishällen som är 2fas, och då blir det alltså 1 oansluten pinne
Citera
2018-06-13, 22:36
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
är det ok/lagligt?

har alltså en 1fas ugn (fas, nolla och jord) jag vill ansluta till ett befintligt perilex 3fas vägguttag,

är det ok att montera en motsvarande stickkontakt fast det blir 2 tomma oanslutna pinnar?

måste även göra samma med spishällen som är 2fas, och då blir det alltså 1 oansluten pinne

Låt en elektriker montera ett "vanligt" uttag bredvid mot PE N L3, sedan ansluter hällen med perilex (L1 L2) och ugnen på uttaget (L3).
Citera
2018-06-13, 23:02
Medlem
flaskborstes avatar
Har uttaget en nolledare så går det bra. Dock kan en del ha enbart 3 faser och jord och då får du för hög spänning till din 230v apparat. Det man som elektriker gör då är att se om det går att få fram en nolledare till spisuttaget. Går inte detta så kan man flytta en av faserna till nollskenan i centralen och märka om den i båda ändar (och naturligtvis sätta nollan på nollans plats i uttaget)

Ingen optimal lösning men kan vara den enda praktiska lösningen på en del platser.
Citera
2018-06-13, 23:35
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Låt en elektriker montera ett "vanligt" uttag bredvid mot PE N L3, sedan ansluter hällen med perilex (L1 L2) och ugnen på uttaget (L3).

vanliga (shuko) uttag känns lite veka trots att de är märkta 16a,
vill inte ha varmgång i stiften

1fas perilex har ju större kontaktarea på stiften,
men jag får inte tag på ett sånt innom rimlig tid,
däremot finns 3fas hemma,

frågan var alltså om det är ok att använda 3fas kontaktdon men utnyttja endast 1fas,

matningen är en "full" 5 ledare; nolla, jord och och 3 faser jag tänkte fördela till 2 perilex uttag,
ena till ugnen, andra till spishällen
Citera
2018-06-14, 06:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
vanliga (shuko) uttag känns lite veka trots att de är märkta 16a,
vill inte ha varmgång i stiften
Då ska du inte ha perilex för även dom lider av dålig kontakt och varmgång även om det inte är särskilt vanligt.
Citera
2018-06-14, 06:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
är det ok/lagligt?

Det är inga som helst problem och hur lagligt som helst. Finns ingen anledning att börja mecka med Schukouttag, tvärtom.

Se bara till att du har neutral framdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in