2018-06-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
På 8 år, mellan 2002 och 2010 tappade S 9.1%-enheter (från 39.8% till 30.7%). Och då gick det relativt bra för Sverige - inte så många gruppvåldtäkter, inga 9000 skäggbarn... Så varför kan man inte tappa ytterligare 9-12% under de senaste 8 åren, från 31% till, säg, 19% (just nu ligger de på 22-24%)?

Vi har ju också facit - bara att titta på västvärlden.

Det blir säkert något problem inom/med X. Och då ska S antingen ge ett trovärdig på varför man spenderade pengarna på skäggbarn istället för X, eller... tappa till SD
Jo, S har klappat ihop i en del länder nere på kontinenten, men om man jämför med mer närliggande exempel som Danmark och Norge så är det ju inte särskilt likt den franska utvecklingen. I Norge ligger de på 23-24% i senaste mätningarna, I Danmark 26-27%. Nästan exakt som här.

Men i Sverige finns ett särskilt problem eftersom det är skvatt omöjligt att skrapa ihop ett traditionellt block som accepterar skärpningar i migrationspolitiken. V och MP är lika hopplösa som C. Och ett ensamt litet S är ju värdelöst på sitt alldeles egna sätt. S måste vara stora för att funka. Ett pyttelitet S är som en pytteliten långtradare.
2018-06-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Med tanke på att Åkesson själv upprepade gånger har sagt att det viktiga är att SD-politik genomförs, inte vem som gör det, är det kanske inte helt orimligt av Expressens ledarredaktion att ha en liknande uppfattning.

Precis min poäng. Om M+S som Expressen vill göra upp om migrationspolitiken så kommer det med stor sannolikhet att vara en uppgörelse som även tillfredställer Åkesson och SD för både M+S vet att om de inte åstadkommer en lösning som SD accepterar så kommer cirkusen att fortsätta.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-13 kl. 20:55.
2018-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Majoritet kan bildas med andra stora partier, inte promillepartier. Det är inget alternativ.

Kan SD göra upp om migrationen med S eller M ska man såklart göra det. Med så gott resultat som man någonsin kan få.

Det är även vad väljarna vill som röstar på respektive parti. Att man ska få ut så mycket som möjligt av sin politik till varje pris. Annars finns det ingen mening för väljarna att ge sitt stöd i opinionsmätningar och i valresultat.
Du tror på allvar att SD vill göra upp med S? Det är ju en direkt villfarelse som bara upprätthålls för att locka lite fler sossar till SD (vilket är helt ok, men inte riktigt ärligt). Jag har dock själv full förståelse för SDs linje här.

Självklart, men nu var de ju inte det som diskuterades egentligen, utan hur Expressens svekfulla kampanj lurar några godtrogna igen, och att Expressen kommer smälla till med storsmockan i slutändan för att innan valet göra sitt yttersta för att pressa ner SDs opinionssiffror, oavsett hur mycket SD egentligen behövs eller hur rätt de har i sak. Nu spelar det kanske mindre roll, Expressen makt är inte stor (såvida man inte frågar vissa herrar i tråden, som menar att Expressens ärliga reportage är anledningen till SDs monumentala ökning de senaste 2 månaderna.) Jag vet, jag hårdrar nu, men på det stora hela..
2018-06-13, 21:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Nej, det är ingalunda en “fantastisk” uppfattning att opinionsinstitut inte manipulerar SDs eller något annat partis siffror på systemnivå – det är en fullständigt normal och rimlig uppfattning utanför en krympande sekt av förvillande lika konton som mekaniskt upprepar förvillande lika saker i den här tråden: Misstänkliggöranden av opinionsinstitut, misstänkliggöranden av tråddeltagare, beklaganden över mångordighet. Tja, om du vill fortsätta driva ett medborgargarde som lystet vaktar sektens tro mot häcklare så varsågod och utnyttja religionsfriheten. Vi andra ute i den riktiga världen använder folie till bakpotatis och fisk.

Förväntat irrelevant ordsvammel om skojarinstitutens bristfälliga prestationer, eller sifferrunkandet av deras sffror, förhindrar givetvis inte fortsatta framgångar för oss Sverigevänner och SD, som tiden fram till valet sannolikt kommer att visa, med eller utan folie och bakpotatis!
2018-06-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Precis min poäng. Om M+S som Expressen vill göra upp om migrationspolitiken så kommer det med stor sannolikhet att vara en uppgörelse som även tillfredställer Åkesson och SD för både M+S vet att om de inte åstadkommer en lösning som SD accepterar så kommer cirkusen att fortsätta.
Med all respekt, det här var en skitkorkad analys. Anledningen till att man önskar ett S&M är att man vill se SD politiskt handlingsförlamade. Om SD gnäller på uppgörelsen, det skiter väl både S och M i. De (de som skapat situationen) vill (försöka) göra det till en icke-fråga, det är de primära. M vill upprepa det man gjorde med MP, göra en långsiktig uppgörelse med någon som inte är SD, så man kan göra vad man vill sen. Minnet är kort tydligen. Sen hänger ju allt på hur stort SD i slutändan blir. S&M kramdansande i frågan och etablissemangets uppmuntran, kanske är förgäves.
2018-06-13, 21:06
Medlem
Svinriks avatar
Jag får ibland intrycket att det är ganska smarta snubbar här inne som diskuterar hett i vilken utsträckning undersökningarna är fejkade eller inte.
Är det frustration i väntan på nästa mätning? Ta en promenad.
2018-06-13, 21:07
Medlem
Citat:
Så du valde skillnaden mellan Ipsos och Yougov från 2016 och sedan jämförde du det med skillnaden mellan Sifo och Sentio i maj 2018.
Utifrån detta så konstaterar du att PK-instituten har närmat sig Yougov/Sentio från 12.2%-enheter till 4.4%-enheter.
Du min vän har tagit Cherrypicking till en oanad nivå.
Ok, då jämför vi Ipsos/YouGov Jan 2016, med Ipsos/YouGov Maj 2018.
12.2%e, respektive 3.0%e.
Ännu större skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ja, det blir mycket intressant att se nästa YouGov.
Hamnar man neråt 24%, då tror jag faktiskt på det som "Rufos"skriver.
Vi får se när YouGov kommer.
Ligger dessa uppåt 27%-28%, som en del tror här, då viker jag mig.
2018-06-13, 21:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, S har klappat ihop i en del länder nere på kontinenten, men om man jämför med mer närliggande exempel som Danmark och Norge så är det ju inte särskilt likt den franska utvecklingen. I Norge ligger de på 23-24% i senaste mätningarna, I Danmark 26-27%. Nästan exakt som här.

Men i Sverige finns ett särskilt problem eftersom det är skvatt omöjligt att skrapa ihop ett traditionellt block som accepterar skärpningar i migrationspolitiken. V och MP är lika hopplösa som C. Och ett ensamt litet S är ju värdelöst på sitt alldeles egna sätt. S måste vara stora för att funka. Ett pyttelitet S är som en pytteliten långtradare.
I Danmark driver sossarna dessutom en betydligt hårdare migrationspolitik än den som SD förespråkar i Sverige.
2018-06-13, 21:16
Medlem
Off topic men jag tror faktiskt att SD kan tänka sig att nå överenskommelser och att stödja antingen S eller M.
Då måste i sä fall S inte längre stödja sig på MP eller V. Och i motsatta lägret kan inte längre M stödja sig på C eller ännu flummigare L. Faktiskt är KD lite bättre och inte så Islamistiskt.

Egentligen vill jag ingetdera. SD vinner mest på "give them Hell" men jag tror vi får avvakta valet.

Jag tror nu inte längre att MSM försöker hitta en skandal typ:" SD-toppar driver underjordisk bordellverksamhet med Bulgariska horor"....... utan det blir mest ett allmänt tjat om rasism och hur kan var 4:e Svensk rösta på ett sådant parti?...fy fan vad tröttsamt.

I augusti förra året räknade jag med en tillväxt i OU för SD med 0,3% per månad men instituten utnyttjade en svacka och tryckte ned för mycket, helt klart manipulerat. Jag menar att den tillväxt-takten SD har haft sista två månaderna inte är riktigt normal.
Det kan dock vara så att SD redan nu är största parti. Är man endast nr 2 tror jag ändå på att SD blir störst strax före valet. Det ser bra ut. Hämnden på etablissemanget är ljuv.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2018-06-13 kl. 21:19.
2018-06-13, 21:18
Medlem
Citat:
Precis min poäng. Om M+S som Expressen vill gör upp om migrationspolitiken så kommer det med stor sannolikhet att vara en uppgörelse som även tillfredställer Åkesson och SD för både M+S vet att om de inte åstadkommer en lösning som SD accepterar så kommer cirkusen att fortsätta.
Exakt, och cirkusens kärna är att ingen av maktpartierna har reell makt över Sverige. De vet att den gamla migrationspolitiken är oförenlig med ambitionen att vara statsbärande. Det går inte att komma undan med en David Cameron-bluff. Men de vet också att pressen på S+M skulle vara enorm ifall de kör en SD-blockering 3.0. Från samma sekund de offentliggör ett sånt samarbete skulle klockan börja ticka väldigt högt - de skulle ha fyra år på sig att göra SD onödiga, och misslyckas de kommer SD att vara ett 50%-parti 2022. Den risken tror jag inte de vill ta. Jag tror M hellre vill släppa in SD och låta dem ha delansvar för utvecklingen de närmaste 4 åren och hålla tummarna för att de då rasar ihop som sannfinländarna.

Att M och Expressens ledarsida nu börjat snacka en massa om S-samarbete har dock en annan orsak – det är en direkt respons på den läckta sosseplanen att kleta SD på alliansen. S-strategin kommer att vara “en röst på alliansen är en röst på SD”. För att värja alliansen mot det har nu borgerligheten kvickt som fan plockat upp den kastade handgranaten och slängt den tillbaka på Löfven. Det försvagar S strategi, för om SD nu är så farliga som Löfven tänker påstå så borde han ju själv ta sitt ansvar och acceptera UKs erbjudande om en ök.
2018-06-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nya Moderaterna kommer inte se till att afhanlagen rivs upp. Allt för att blidka Centerpartiet.
Det medger M’s företrädare på twitter, orsaken är att man ogillar retroaktiv lagstiftning 🙈🙉🙊

Nej, retroaktiv lagstiftning ska vi inte ha. Men man kan mycket väl ha förändrad lag. Själva afghanlagen är ju en förändring: nya särregler för en specifik grupp.

Så man kan göra några kreativa tillägg till den lagen, t ex att gymnasiestudierna SKA vara avslutade, med FULLT GODKÄNDA betyg (med prov som rättas av utomstående) inom TRE ÅR. Tre år är ju normalt för gymnasiet.

Om inte dessa villkor uppnås - inget uppehållstillstånd.
2018-06-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag menar att den tillväxt-takten SD har haft sista två månaderna inte är riktigt normal.
Det håller jag fullständigt med om.
När jag antydde det i ett inlägg, vart man kallad "brölande psykopat".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in