2018-06-13, 12:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Inte alls. Hade hans mobil kopplat upp sig på en mast på ett annat område hade han bevisligen varit i ett annat område. Därför kan man anta att eftersom han kunde bli häktad, var hans mobil kopplad till FP område.

Du har tydligen svårt med läsförståelse. Jag gör ett nytt försök med mindre ord:

SD kan ha befunnit sig i ett annat område under tiden för mordet. Men det har inte kunnat gå att bevisa. Hänger du med nu?

Med andra som jag skrev i förra inlägget; "
Att inte kunna bevisa att han befunnit sig i ett annat område är inte detsamma som ett bevis för att hans mobil kopplat upp sig på master vid området runt fyndplatsen".
Citera
2018-06-13, 12:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vi vet väl inte vad de har gjort och inte gjort egentligen.
Att kolla dagbrunnar verkar vara ett drygt jobb men man kan hoppas på att de åtminstone har kollat dem närmast fyndplatsen och aktuella bostäder, samma gäller soptunnor, papperskorgar m m. Hur brukar de göra?

Har tyvärr inte höga förhoppningar om att de ska hitta något med tanke på att de missade det viktigaste fyndet kroppen som var i närheten av hemmet.
Citera
2018-06-13, 12:41
Medlem
Skrivet av Notknapparen
"Om vi värnar lite mer om de personer i tråden som kan komma med information från olika håll och inte skrämmer bort dom, kan de berika tråden med viktig info. För den skull menar jag inte att man inte får ifrågasätta eller fråga."

Jag håller fullständigt med dig!
En del t.o.m ifrågasätter varför dom överhuvudtaget skriver inlägg. ALLA behövs härinne, på ett eller annat sätt. ALLA har rätt att skriva (särskilt de som har nåt att komma med).
Näe, nu kör vi med en schysstare ton mot varandra. Tjafs leder oss inte framåt!
Citera
2018-06-13, 12:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kanske, synd om så.
Och jag vet vissa riktigt hårresande detaljer om vissa nämnda i tråden, men det hör inte hit och tar fokus bort från anledningen till denna tråd.
M.a.o vet jag mer om vissas personligheter men i stort sett inget tekniskt om mordet (annat än det som dryftats här).

Det vore ändå intressant att få veta
mer om "vissas personligheter" eftersom
det kan finnas något där som utgör
motiv till mordet och också kan avslöja
vem som kan ha varit kapabel att utföra
det.
Citera
2018-06-13, 12:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du har tydligen svårt med läsförståelse. Jag gör ett nytt försök med mindre ord:

SD kan ha befunnit sig i ett annat område under tiden för mordet. Men det har inte kunnat gå att bevisa. Hänger du med nu?

Med andra som jag skrev i förra inlägget; "
Att inte kunna bevisa att han befunnit sig i ett annat område är inte detsamma som ett bevis för att hans mobil kopplat upp sig på master vid området runt fyndplatsen".

Jag förstår vad du menar men om hans mobil varit i ett annat område och kopplat till en annan mast hade de nog kunnat bevisa att han var med sin mobil utifrån användarhistoriken för aktuell tidpunkt, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Det hade inte funnits grunder som räckt till skälig misstanke då om inte hans mobil är kopplad till samma område som brottet.
Citera
2018-06-13, 12:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Skrivet av Notknapparen
"Om vi värnar lite mer om de personer i tråden som kan komma med information från olika håll och inte skrämmer bort dom, kan de berika tråden med viktig info. För den skull menar jag inte att man inte får ifrågasätta eller fråga."

Jag håller fullständigt med dig!
En del t.o.m ifrågasätter varför dom överhuvudtaget skriver inlägg. ALLA behövs härinne, på ett eller annat sätt. ALLA har rätt att skriva (särskilt de som har nåt att komma med).
Näe, nu kör vi med en schysstare ton mot varandra. Tjafs leder oss inte framåt!

Bra skrivet Stubbrace! Det är viktigt att forumet återspeglar vårt demokratiska samhälle. Sedan ska man kunna skriva utan oro för personangrepp för sina tankar och åsikter, eller eventuella brister i läs- och skrivförståelse m.m.🌹
Citera
2018-06-13, 13:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att MGM befunnit sig i området under aktuell tidpunkt via vittnen, förhör, mobilpejling etc. och saknar alibi kan vi med 99,9% säkerhet fastställa.
Garanterat har han själv också vittnat på det.
Så mycket lär ju åklagaren ha med tanke på att nå upp till skäligen misstänkt.

Bevisvärdet i detta är ju noll eftersom han bor där.
Däremot har det ju betydelse för utredningen med tanke på att det inte går att avskriva mannen vilket det hade gjort om han ej befunnit sig i området.

Jag skulle inte gå så långt att säga att det 99,9 % säkert. Men det är rimligt att han varit i området eftersom han bor där. Men det finns väldigt många som blivit skäligen misstänkta på mindre, eller annat, än att de fysiskt kunnat kopplas till området för brottet. I det här fallet är ju dessutom, som du skriver, bevisvärdet på den geografiska kopplingen i stort sett noll. Vid mord i nära relationer och nära hemmet är min fup-erfarenhet att mobilpejling sällan ger något, så länge mordet inte varit planerat en god tid innan. Det kan dock ge lite mer värde ifall en misstänkt i förhör sagt att hen inte varit i området. Men samtidigt; att en mobil pejlas i ett visst område behöver inte betyda att personen varit där. Framför allt inte när ett sådant område även är den misstänktes bostad. Vi har ibland vår mobil kvar i vår bostad när vi är iväg på ärenden.

Jag tvivlar på att SD blev skäligen misstänkt för att polisen hade bevis som pekade på att SD befunnit sig i området. Just för att det är inte speciellt märkligt en sen kväll/natt, då han bor i området. Jag tror däremot att det kan finnas sms från kvällen som polisen hittat i SD:s mobil, som kan ha gett en skälig misstanke i kombination med det som är känt om deras relation sen tidigare (hans våldsamhet mot henne).
Citera
2018-06-13, 13:24
Medlem
Citat:
Bra skrivet Stubbrace! Det är viktigt att forumet återspeglar vårt demokratiska samhälle. Sedan ska man kunna skriva utan oro för personangrepp för sina tankar och åsikter, eller eventuella brister i läs- och skrivförståelse m.m.🌹

Precis! Det finns nog många som läser tråden och som skulle vilja komma med både synpunkter och fakta. Men pga rädsla för påhopp och att inte bli trodd, nöjer de sig med att bara följa tråden.
Jag välkomnar alla att bidra med sina tankar kring det här fallet.
LW hade många vänner och bekanta i sitt aktiva liv. Våga ta steget och skriv!
Citera
2018-06-13, 13:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar men om hans mobil varit i ett annat område och kopplat till en annan mast hade de nog kunnat bevisa att han var med sin mobil utifrån användarhistoriken för aktuell tidpunkt, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Det hade inte funnits grunder som räckt till skälig misstanke då om inte hans mobil är kopplad till samma område som brottet.

Fast det är ju inte ett sådant scenario vi diskuterar. Vi diskuterar ett scenario då hans mobil ej varit uppkopplad mot en mast i ett annat område än runt brottsplats. Du hävdar att det skulle vara ett bevis för att han inte kunnat vara i ett sådant område, vilket är helt befängt. För det är inte ens säkert att han i ett sådant fall ens haft med sig sin mobil, och om han haft med sig den, inte säkert att den levde. Och om den levde så är det inte säkert att ett sådant tänkt område har tillräckligt med master någorlunda nära varandra för att en vettig triangulering ska kunna ha gjorts. Då förstår du ju själv hur märkligt ditt resonemang "Det finns ingen uppkoppling på hans mobil som ej är brottsplats, därför har han bevisningen befunnit sig på brottsplatsen", är.
Citera
2018-06-13, 13:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nej. Men vad sen bevisningen består av eller om den ger något av substans återstår att se.

Ett vittne påstår att hen och hennes sambo hörde fruktansvärda skrik av och till under några minuter natten LW försvann, vilket ledde till tre timmars förhör hos polisen. Stämmer det?
Citera
2018-06-13, 13:59
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ett vittne påstår att hen och hennes sambo hörde fruktansvärda skrik av och till under några minuter natten LW försvann, vilket ledde till tre timmars förhör hos polisen. Stämmer det?

Det har stått i tråden och uppgiftslämnaren verkar trovärdig men om det var LW:s skrik är ju inte klarlagt
Citera
2018-06-13, 14:11
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det har stått i tråden och uppgiftslämnaren verkar trovärdig men om det var LW:s skrik är ju inte klarlagt

Jag vet! Nu ville jag ha svar av Lajmdajmen och om skriken ingår i den info hen inte kan delge oss. Än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in