2018-06-13, 00:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Beror ju på vad det är för peruker och löshår. Proffsiga sådana döljer snarare rätt bra ens riktiga hårfärg och hårlängd.

Är ju Säpo som anser att islamism och vänstextremism är de största hoten mot samhället och medborgerlig frihet.

Det sista: Ok, var kan jag läsa mer om det?
Citera
2018-06-13, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vi talar här om en person, inte de. Men rent allmänt så är ju SD:s politik vad gäller islam något som de flesta i vänstern är kritisk mot. Det är då kontraproduktivt att döda muslimer.

Aldrig förstått varför vänstern är kritiska mot SD men avhåller sig från kritik av islam vilket borde vara en religion/ideologi som de verkligen borde avsky då den är långt ifrån ideologiskt från vänstern (förutom förslavandet av massorna, där är de extremt lika då båda kräver underkastelse med hjälp av våld). Är kanske för att de är okunniga kring vad islam står för osv? Skumt är det i alla fall.

Ontopic: Trodde fan inte vänstern i Sverige hade detta i sig. Min bild av vänstern är kvinnor med konstigt färgat hår som skriker samma ramsa om och om igen och blåser i visselpipor och skakar nycklar samt spinkiga män med skäggväxt och konstigt klädval. Ska bli intressant att se vad utredningen kommer fram till.
Citera
2018-06-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Aldrig förstått varför vänstern är kritiska mot SD men avhåller sig från kritik av islam vilket borde vara en religion/ideologi som de verkligen borde avsky då den är långt ifrån ideologiskt från vänstern (förutom förslavandet av massorna, där är de extremt lika då båda kräver underkastelse med hjälp av våld). Är kanske för att de är okunniga kring vad islam står för osv? Skumt är det i alla fall.
De har en gemensam fiende, nämligen västvärlden och enda sättet att erövra är ifall de båda ideologierna går samman och försöker infiltrera väst. Om kampen skulle vinnas är det tydligt att de båda utopierna aldrig hade kunnat finnas sida vid side, de är som du säger mycket olika på många sätt.
Citera
2018-06-13, 00:58
Medlem
Citat:
Det sista: Ok, var kan jag läsa mer om det?
Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige. Det hävdar Säpo.: https://www.sydsvenskan.se/2013-12-18/storsta-hotet-kommer-fran-vanster

Vitmaktmiljön är inget hot mot demokratin: https://kit.se/2015/10/30/18462/sapo-vit-maktmiljon-ar-inte-ett-hot-mot-demokratin/

Finns hur mycket som helst...

1250kr/mån betalade David Bothen för sin container. Det är rätt mycket pengar. Fler lär vara inblandade: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6974954
Senast redigerad av DoktorPest 2018-06-13 kl. 01:20.
Citera
2018-06-13, 01:20
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
1250kr/mån betalade David Bothen för sin container. Det är rätt mycket pengar. Fler lär vara inblandade.
Förråd kan kosta så mycket. Jag hyrde 10 kvm för 900 kr i månaden. Här är det 13 kvm för 1250 kr i månaden.
Citera
2018-06-13, 01:24
Medlem
Citat:
Men han är ju misstänkt för grovt vapenbrott. Hur skulle media kunna veta att det rör sig om replikor (om så är fallet, vilket är osannolikt).

Men, kan inte låta bli att tänka att användningen av löshår eller peruker torde vara ganska begränsat vid rån (eller terrorbrott).

Rubriceringen skulle inte bli grovt vapenbrott om vapnen inte var riktiga. Självklart vet polisen direkt om vapnen är riktiga eller ej. Jämför med rån, blir grovt om pistolen är riktig, och mildare straff om nån rånar med en vattenpistol typ.
Citera
2018-06-13, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Rubriceringen skulle inte bli grovt vapenbrott om vapnen inte var riktiga. Självklart vet polisen direkt om vapnen är riktiga eller ej.
Ska man hårdra det så är det NFC som ska analysera vapenbeslag och det tar tid. Men visst har du rätt, polisen vet naturligtvis direkt på plats men det behöver inte betyda att de nödvändigtvis dokumenterar vad de tror utan åklagaren går till domstolen och säger "vapnen ligger hos NFC i väntan på analys så behöver Bothen vara häktad" och så låtsas åklagaren och polisen om som om undersökande poliser inte fattat att det rör sig om kopior. Det görs ibland i stora omfattande brottsfall, i det här fallet är det väl mer tveksamt, har man hittat rånarluvor så kan det möjligen vara ett skäl att mörka att det rör sig om replikor.
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Jämför med rån, blir grovt om pistolen är riktig, och mildare straff om nån rånar med en vattenpistol typ.
Vanlig missuppfattning, ett rån blir inte mindre grovt för att det handlar om replikor.
Citera
2018-06-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Förråd kan kosta så mycket. Jag hyrde 10 kvm för 900 kr i månaden. Här är det 13 kvm för 1250 kr i månaden.
Du missar poängen. Den som sitter ensam på lite vapen lever ordnat liv förvarar dem oftast hemma. Den här vänsterterroristen hyr ett förråd enbart i syfte att förvara vapen. Det tyder på att depån används av fler än bara han själv eller att han räknat med att få husrannsakan hemma i sin bostad.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-06-13 kl. 02:22.
Citera
2018-06-13, 02:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack

Visst, men 1250 kr i månaden är mycket pengar om man bara lagra rekvisita till en maskerad.

Skulle vara intresant att veta totalvärdet av innehållet i kontainern.
Citera
2018-06-13, 02:10
Bannlyst
Till alla vänsterdrägg som läser den här tråden, och vill veta hur polisen kom på dem, jag säger bara jag vet varför och tänker inte tala om det,för då vet jag att era liv blir genast mycket svettigare.
Citera
2018-06-13, 02:25
Medlem
Daniel501s avatar
Luktar informatör långa vägar om detta, de 2 gripna "tjuvarna" är förmodligen tjuvar men som fick "ett tips" om en värdefull container, alternativt döms de till några veckors samhällstjänst och får betalda biljetter tillbaka över Östersjön.

Att dessa eller denna man har planerat ett rån ser jag som väldigt osannolikt, vad ska de råna? En bank? Värdetransport? Risk kontra förtjänst.

Det kommer vara en stor samling poliser på Almedalen, från hela landet.
Citera
2018-06-13, 03:00
Medlem
Givetvis är detta ett infiltratörsarbete. Åklagare får dock kämpa med bevisningen för förberedelser till rån. Bara för att det finns peruker tillsammans med automatvapen innebär det inte 1+1=2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in