2018-06-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ledsen om jag förstör flytet i tråden för er. Jag är väl egentligen bara intresserad av att veta på vilka grunder åklagaren Åsa Hiding anser SD vara misstänkt för brottet. Ingen som vet?

Nej, jag vet inte. Att han tidigare är anmäld för misshandel av henne, samt att de hade ett förhållande av något slag ligger förmodligen honom i fatet.
Förhoppningsvis och förmodligen har de mer på honom. Jag vill fortfarande tro att man inte blir häktad för mord om man är oskyldig.
Senast redigerad av glendale 2018-06-13 kl. 01:03.
Citera
2018-06-13, 01:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läs på om förundersökningssekretess.
Ok. Inget som har framkommit här i tråden då?

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag vill fortfarande tro att man inte blir häktad för mord om man är oskyldig.
Fullt förståeligt. Det är naturligtvis en behaglig tanke.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-13 kl. 01:07.
Citera
2018-06-13, 01:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Absolut! Jag har som sagt varit tydlig med det i mina inlägg. Sen om mina fakta anses för osäkra eller ses som rena spekulationer, ja då får det vara så. Jag kan tyvärr inte verifiera då risken är stor att jag outar mig själv om jag uppger min källa. Men det gäller väl många härinne, att vem som helst kan skriva vad som helst. Var och en får själva välja i vilken korg de lägger sina äpplen.
Jag ser ingen anledning för dig att skriva i tråden för att hitta på. Tack vare dig vet vi nu att LW:s telefon ej är hittad och att inga blodiga kläder har hittats vid husrannsakan hos SD (det gäller i bilen också?). Tacksamt att du skriver. Sedan får var och en själv avgöra vad man vill ta till sig och tro på. Dina uppgifter tar i alla fall jag som sanna.

Förstår att du inte vill säga för mycket. En fråga bara, så får vi se om du kan eller vill svara på den :
Vet du om det hittades kläder, eventuellt även blodiga, på fyndplatsen?
Citera
2018-06-13, 02:30
Medlem
Ibland kan det tydligen gå fort, här gick det på några timmar.
Antar att det är lättare när det är en topsning, men att det
ska skilja månadsvis är illa.

https://www.svd.se/mordatal-for-mord-i-motionsspar

Citat:
När 19-åringen hördes och topsades fick poliserna en så stark känsla av det var han som var gärningsmannen att de såg till att dna-provet kördes direkt till Nationellt forensiskt centrum (NFC) i Linköping för analys. I väntan på svar bevakades 19-åringens lägenhet. När han klev ut ur lägenheten på kvällen hade svaret kommit och han greps.

Citera
2018-06-13, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger upp lite text saxat ur dagen NA innan artikeln låses:

Inget nytt, men ett klarläggande från åkl hur länge SD kan vara skäligen misstänkt:

"Lena Wesströms misstänkte mördare är släppt ur häktet men något vanligt liv är svårt att leva.
– Hans hus är avspärrat och han kan inte bo hemma, berättar mannens advokat Ingvar Backman.
[...]
Det var i fredags som 44-åringen släpptes efter en vecka i häktet. Han är fortfarande misstänkt men på den lägre misstankegraden, något som han kan vara under en lång tid framöver.

Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.

– Om man inte frihetsberövas så finns ingen tidsfrist.

Kommer du överklaga att han släpptes ur häktet?

– Nej, det är inget som jag har beslutat om just nu. Jag rättar mig efter tingsrättens bedömning, säger Åsa Hiding.

Mannen är fortfarande misstänkt men är fri och rör sig ute, känns det stressande?
[...]
Hur kan den försvåras?

– Det är ju en av grunderna för häktning, att den misstänkte på fri fot kan försvåra utredningen, och det var en av grunderna som jag framförde i tingsrätten. Men exakt vad han kan göra vill jag inte gå in på.

Finns det andra spår eller andra misstänka som ni utreder?

– Det vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom

Lite märkligt, har det framkommit varför han släpptes efter en veckas häktning. Normalt brukar första svängen vara två veckor. Var det ÅK som bedömde att bevisningen var bristfällig?
Citera
2018-06-13, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Lite märkligt, har det framkommit varför han släpptes efter en veckas häktning. Normalt brukar första svängen vara två veckor. Var det ÅK som bedömde att bevisningen var bristfällig?

Max en vecka i häkte som skäligen misstänkt, efter en vecka måste
misstankegraden nå upp till sannolika skäl, annars måste personen
släppas fri, det va det som hände.

Det va TR som ansåg att det inte nådde upp till sannolika skäl,
åklagaren tyckte annorlunda men blev överkörd av TR, för andra gången.
Citera
2018-06-13, 05:59
Medlem
Honan6s avatar
För fyra veckor sen idag.

Lena har gått upp i rök.

Geo-vännerna fick inget svar, men åkte ändå vidare mot Norge.

Sonen som fyllde tolv fick en födelsedag som för alltid kommer förknippas med hans mammas död.

Försvinnandet anses direkt vara kopplat till ett brott och polisen rubricerar fallet som människorov.

En person anhålls, förhörs och släpps. Blev han fysiskt synad och topsad?
Var polisen nonchalanta i sitt arbete och missade att kolla i sina register eller visste de att han varit anmäld för misshandel?
Kanske de kom på att kolla efter att han släppts?
Den misstänkte åker märkligt nog iväg mot USA, men släpps inte in.
Lena, hans tidigare älskarinna är fortfarande försvunnen.

Polisen går ut med namn och bild på Lena i media och berättar att hennes mobil har pingats i området.

Ett fynd kopplat till försvinnandet görs i en skogsparti och området spärras av.

Lena hittas död efter 4 dagar endast 100 meter från hemmet. Är platsen en mordplats eller har hon placerats där?

Den misstänktes bil är beslagtagen och hemmet är avspärrat.

Bevis samlas och åklagaren rubricerar "Skäligen misstänkt" för att ånyo anhålla den misstänkte och därefter göra framställan om häktning.

Åklagaren anser sig ha "Sannolika skäl" vid framställan om fortsatt häktning en vecka senare, men TR tycker annorlunda och den misstänkte släpps fri, dock som fortsatt Skäligen misstänkt.

Åklagaren väntar på "jättemycket" analyssvar. I andra fall så har väntan på svar tagit upp till 6 månader. Hur länge ska det behöva väntas i detta fall?
Under tiden går en (eller flera?) mördare lös.
Citera
2018-06-13, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Lena har gått upp i rök.

Sonen som fyllde tolv fick en födelsedag som för alltid kommer förknippas med hans mammas död.

Försvinnandet anses direkt vara kopplat till ett brott och polisen rubricerar fallet som människorov.

Var polisen nonchalanta i sitt arbete och missade att kolla i sina register eller visste de att han varit anmäld för misshandel?

Polisen går ut med namn och bild på Lena i media och berättar att hennes mobil har pingats i området.

Ett fynd kopplat till försvinnandet görs i en skogsparti och området spärras av.

Lena hittas död efter 4 dagar endast 100 meter från hemmet. Är platsen en mordplats eller har hon placerats där?

Bevis samlas och åklagaren rubricerar "Skäligen misstänkt" för att ånyo anhålla den misstänkte och därefter göra framställan om häktning.

Åklagaren anser sig ha "Sannolika skäl" vid framställan om fortsatt häktning en vecka senare, men TR tycker annorlunda och den misstänkte släpps fri, dock som fortsatt Skäligen misstänkt.

Åklagaren väntar på "jättemycket" analyssvar. I andra fall så har väntan på svar tagit upp till 6 månader. Hur länge ska det behöva väntas i detta fall?

10/10 poäng bra sammanfattning
Citera
2018-06-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Lena har gått upp i rök.

Ett par direkta fel i denna text:
Försvinnandet ansågs inte direkt som människorov, utan som ett försvinnande. Hennes bostad spärrades inte av förrän på onsdagen.
(Här tolkar jag det som det inte fanns några spår av blod eller strid, annars hade bostaden spärrats av direkt).

Inget märkligt tycker jag, det var en planerad resa. Du/ni kan tycka det är märkligt, men skriv "planerad resa, kan tyckas märklig". Jag ska inte styra vad du skriver, givetvis. Men många uppskattade din sammanställning av fakta. Håll gärna fakta och tycken åtskilda då.

Det var väl media som gick ut med mobilen var pingad, inget som polisen gick ut med? Detta är jag osäker på, men media brukas skriva "... enligt polisen", vilket jag inte såg i detta fall.

Fråga (orkar inte läsa allt igen, utan kör ur minnet), gick inte åklagaren in med sannolika skäl redan vid första häktningsframställan, men fick bara skäligen av TR?

I övrigt: Gillar dina fakta sammanfattningar, TACK!
Citera
2018-06-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att inte kunna bevisa att han befunnit sig i ett annat område är inte detsamma som ett bevis för att hans mobil kopplat upp sig på master vid området runt fyndplatsen. Ditt logiska tänkande haltar, och när du dessutom skriver det som att det är fakta och en sanning att hans mobil varit uppkopplat i området runt fyndplatsen, så förstör du endast tråden. Skriv istället "jag tror.." Eller helst, utifrån hur ditt logiska tänkande verkar fungera, skriv inte alls

Att MGM befunnit sig i området under aktuell tidpunkt via vittnen, förhör, mobilpejling etc. och saknar alibi kan vi med 99,9% säkerhet fastställa.
Garanterat har han själv också vittnat på det.
Så mycket lär ju åklagaren ha med tanke på att nå upp till skäligen misstänkt.

Bevisvärdet i detta är ju noll eftersom han bor där.
Däremot har det ju betydelse för utredningen med tanke på att det inte går att avskriva mannen vilket det hade gjort om han ej befunnit sig i området.
Citera
2018-06-13, 07:41
Medlem
Ja minst en mördare går lös, och läser sannolikt detta. Erkänn och ta ditt straff, då underlättar du för de anhöriga och de runt LW som plågas svårt av detta.
Citera
2018-06-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Menar du att det finns anledning att vara skeptisk till åklagaren Åsa Hidings uppgifter om att det finns jättemycket teknisk bevisning?
Jag var i polemik med en annan tidigare, när jag hävdade att dom hade massa bevis. Hen skrev högljud att dom inte hade det....
Tekniks bevisning är ALLT och INGET.
Barnens baseballträ, som alltid står innanför dörren, men nu är borta. Finns inte, men är ett bevis i sig att det är borta (OBS: bara ett exempel)
LW:s hårsnodd, full men DNA bara från LW själv. Det är ett bevis i sig, (mördaren har inte tagit tag i henne där). O.s.v.

I första läget har dom nog hittat SD:s DNA på massa platser, men inget som knyter honom till mordet. Mordvapnet skulle vara svårförklarligt att slingra sig ur och han skulle sitta på sannolika, men inte hennes, exemplvis GPS.

Är det okänd DNA, som inte kan knytas direkt till dom personer i hennes närhet eller SD som är topsade, så tar analyserna längre tid. Kors jämförelser mot känd DNA tar betydligt kortare tid.

Från förhöret med SD ställdes garanterat frågan "Kommer vi hitta spär (DNA) av dig på LW?
Då kan han snärja sig själv genom att berätta var och hur det kan finnas DNA från honom. Allt annat används som bevis mot honom och inte för honom.

Eftersom dom har en bil och ett hem att undersöka, så kommer det ta tid. Speciellt om dom har haft kontakt senaste tiden och geocachat.

Jag tror att TR inte gick med på sannolika skäl, just för att SD har meddelat var dom kan hitta DNA och det har dom gjort. Men inget som knyter honom till mordet eller platsen.

Nu är han fri, och nu har inte åklagaren bråttom. Nu rullar resultaten in och istället för att springa till TR med första bästa motsägelsen från SD:s berättelse, så bygger dom ett vattentätt åtal i lugn och ro, OM det är SD.
Eftersom dom bara kan ha en skäligen misstänkt på TR, så får han kvarstå så, även om bevisen börjar pekar på annan GM. Det är inte förrän denna häktas, som SD inte är skäligen, men kommer nog kvarstå i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in