2018-06-12, 21:10
Medlem
Citat:
Aftonbladet har pratat med en av de tidigare anhållna, en företagare som uppger att han hyrt ut containern till mannen i 40-årsåldern i cirka två års tid.
– Jag frågade vad han skulle ha i containern och han sa att han skulle förvara möbler och husgeråd. Sedan har vi inte haft mer kontakt än att jag skickat ut fakturor kvartalsvis, säger företagaren.

Citat:
Den häktade mannen nekar till brott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10pXM/sa-att-han-skulle-forvara-mobler-i-containern
Citera
2018-06-12, 21:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Kanske var otydlig, om MGM kastar sten tillsammans med AFA, attackerar politiska möten tillsammans med AFA men även umgås med AFA-pack samt sprider deras propaganda.

Jag skulle nog kalla en sådan person för anhängare till AFA utan att nödvändigtvis vara någon etablerad medlem i AFA. Ungefär som Akilov framstår som en anhängare av IS.

Först det första...vadå om? Om en högerinriktad person misstänks för förberedelse till rån och jag skriver "Om han umgås med SMR:are, deltar på deras möten och sprider SMR:s propaganda så tycker jag man kan kalla honom för SMR:are". Det skulle du kanske hålla med om, men samtidigt är det ganska ointressant om jag inte samtidigt kan påvisa något av detta.

Med det sagt så kräver jag nog lite mer, ändå. I demonstrationen som var mot Jimmy Åkesson, tidigare länkad i tråden, så var förmodligen AFA på plats. En rimlig gissning är att även DB var det, precis som några hundra(?) andra personer. De agerade politiskt tillsammans, men det var inte AFA som så att säga ägde tillställningen.

Akilov var ett märkligt exempel då han svurit trohet till IS. Det finns inget känt om att DB sympatiserar med AFA.

Citat:
Du verkar kräva en djupare relation.. som att betala någon form av medlemsavgift tex? Det är väl det jag undrar vilket jag trodde var uppenbart?

Vilken annan autonom rörelse tror du han figurerar i? Djurens rätt? Är dom stora i Jönköping?

Jag känner inte till AFA:s uppbyggnad, men jag kan ge dig att de antagligen inte har fysiska medlemskort eller medlemsregister. Vet inte om de har medlemsavgift. Visst kan det finnas någon form av otydlig gräns, men exempelvis gå på möten, identifiera sig med AFA etc..

Ingen aning om i fall DB är med i någon autonom organisation. Men han kanske är med i AFA, vet inte. De flesta inom vänstern utanför partierna tror jag är oorganiserade.

Citat:
Ödsla inte tid på vad jag kallar människor som figurerar i autonoma rörelser likt AFA eller Antifa, fascister som säger sig bekämpa fascism, mer än om du tvunget måste och inte förväntar dig svar på OT.

Du får kalla vem du vill för pack, men då det är ett skällsord är det också att lägga diskussionen på en ganska låg nivå.
Senast redigerad av Troian 2018-06-12 kl. 21:35.
Citera
2018-06-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Först det första...vadå om? Om en högerinriktad person misstänks för förberedelse till rån och jag skriver "Om han umgås med SMR:are, deltar på deras möten och sprider SMR:s propaganda så tycker jag man kan kalla honom för SMR:are". Det skulle du kanske hålla med om, men samtidigt är det ganska ointressant om jag inte samtidigt kan påvisa något av detta.

Med det sagt så kräver jag nog lite mer, ändå. I demonstrationen som var mot Jimmy Åkesson, tidigare länkad i tråden, så var förmodligen AFA på plats. En rimlig gissning är att även DB var det, precis som några hundra(?) andra personer. De agerade politiskt tillsammans, men det var inte AFA som så att säga ägde tillställningen.

Akilov var ett märkligt exempel då han svurit trohet till IS. Det finns inget känt om att DB sympatiserar med AFA. De flesta inom vänstern utanför partierna tror jag är oorganiserade.

Jag känner inte till AFA:s uppbyggnad, men jag kan ge dig att de antagligen inte har fysiska medlemskort eller medlemsregister. Vet inte om de har medlemsavgift. Visst kan det finnas någon form av otydlig gräns, men exempelvis gå på möten, identifiera sig med AFA etc..

Ingen aning om i fall DB är med i någon autonom organisation. Men han kanske är med i AFA, vet inte.

Du får kalla vem du vill för pack, men då det är ett skällsord är det också att lägga diskussionen på en ganska låg nivå.

Kom inte och tramsa om låg nivå, så värst länge sedan var det inte du direkt anklagade Peter Springare för att vara rasist. Rätt hårt omdöme för en människa som beskriver sin vardag i yrkesrollen.

I övrigt har du rätt djupa dalar som inte direkt anstår en värdig diskussion men sitt du kvar på dina höga hästar för all del.

Ja.. ”om”! Det var inget påstående utan en enkel fråga, istället vill du krångla till det för att vinna obetydliga poänger.

Du kan väl inte hängt upp dig så jävligt på att jag hängde till ”pack” på AFA-anhängare så du går fullständigt bananas för att rikta diskussionen åt annat håll? Åtminstone inte om du inte har samma avslappnade attityd till den autonoma vänstern som Jonas Sjöstedt?

Jag har frågat vilken autonom rörelse du tror MGM i detta fall kan ha en koppling till, det verkar du glömma?
Det kan iaf inte vara den mest starka som figurerar i just Jönköping, eller åtminstone ska du försöka dumförklara alla som riktar misstanken ditåt då det inte passar din agenda.

Det roliga är att jag inte ens påstått det utan spekulerat kring det då det känns som det mest troliga, snyggt jobbat.
Citera
2018-06-12, 21:36
Medlem
Vi börjar med sannolikhets ramen.

Att två tjuvar som gjort ett inbrott ringer polisen är helt uteslutet, så här finns det två scenario. Det första är att dom sprungit rakt in en jackpott och tar allt. Det andra är att dom stänger igen och lämnar platsen och lovar varandra att hålla käft om det dom hittat pågrund av att ägarna förmodligen kommer göra deras liv till ett helvete. Så med största sannolikhet är det en infiltratör som tipsat sin hanterare.

Att politiskt aktiva personer inom en våldsbejakande rörelse skulle planera ett brott med dessa vapen och utstyrsel och som inte har politiska motiv är helt osannolikt! Säpo vill slå till nu för att deras planering kommit till den punkt att det är genomförbart och plats och tid är spikat.

Det är valår och valet har aldrig varit såhär infekterat som nu, den autonoma vänstern som dessa herrar tillhör ser hur deras absolut största hot håller på att ta makten över Sverige. Ett sätt att skapa det kaos som den autonoma vänstern eftersträvar är Almedalen med polisutstyrsel och automatvapen. Just polisutstyrslen talar för något i den kalibern.
Citera
2018-06-12, 21:41
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2

Att två tjuvar som gjort ett inbrott ringer polisen är helt uteslutet, så här finns det två scenario. Det första är att dom sprungit rakt in en jackpott och tar allt. Det andra är att dom stänger igen och lämnar platsen och lovar varandra att hålla käft om det dom hittat pågrund av att ägarna förmodligen kommer göra deras liv till ett helvete. Så med största sannolikhet är det en infiltratör som tipsat sin hanterare.

Att politiskt aktiva personer inom en våldsbejakande rörelse skulle planera ett brott med dessa vapen och utstyrsel och som inte har politiska motiv är helt osannolikt! Säpo vill slå till nu för att deras planering kommit till den punkt att det är genomförbart och plats och tid är spikat.

Det är valår och valet har aldrig varit såhär infekterat som nu, den autonoma vänstern som dessa herrar tillhör ser hur deras absolut största hot håller på att ta makten över Sverige. Ett sätt att skapa det kaos som den autonoma vänstern eftersträvar är Almedalen med polisutstyrsel och automatvapen. Just polisutstyrslen talar för något i den kalibern.

Det skulle vara det första terrordådet planerat och utfört av vänstersidan sedan Amaltheadådet. Har väldigt svårt att se det. Det som också talar emot är att de inte slår till mot fler adresser. Två personer kan inte köpa in och skaffa den utrustningen utan att fler är inblandade.

Tjuvarna blev nog gripna och pratade med polisen för att de trodde sig få strafflindring(vilket inte finns i Sverige). Kanske två pundare. Vem vet. Om SÄPO hade varit inblandade hade fler dörrar slagits in och de hade inte heller släppt en av två idag.
Citera
2018-06-12, 21:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja.. ”om”! Det var inget påstående utan en enkel fråga, istället vill du krångla till det för att vinna obetydliga poänger.

Okej, om blabla, om blabla, om blabla och om blabla så kan man säga att DB är AFA-anhängare (eller AFA-medlem). Jag håller med om det.

Citat:
Du kan väl inte hängt upp dig så jävligt på att jag hängde till ”pack” på AFA-anhängare så du går fullständigt bananas för att rikta diskussionen åt annat håll? Åtminstone inte om du inte har samma avslappnade attityd till den autonoma vänstern som Jonas Sjöstedt?

Som sagt, använd ordet pack om du vill. Men det är ett skällsord, precis som moderatsvin eller MP-mupp. I vardagligt tal behöver man då inte nödvändigtvis mena en person som röstar på moderaterna eller MP, utan avser då kanske snarare ett beteende eller personlighet. Antar att "AFA-pack", kan användas på samma sätt.

Citat:
Jag har frågat vilken autonom rörelse du tror MGM i detta fall kan ha en koppling till, det verkar du glömma?

Det kan iaf inte vara den mest starka som figurerar i just Jönköping, eller åtminstone ska du försöka dumförklara alla som riktar misstanken ditåt då det inte passar din agenda.

Jag såg den frågan, och besvarade den med att jag inte vet. Kan svara en gång till, lite mer utvecklat. MGM verkar tillhöra vad som brukar kallas för frihetlig vänster. Vet inte om han är autonom, och vet inte om han tillhör någon mer specifik rörelse än just vänstern. De flesta inom (den utomparlamentariska) vänstern är ganska oorganiserade, och rör sig flyktigt.
Citera
2018-06-12, 21:51
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2

Instämmer!

Att tjuvar tipsat polisen ser jag som osannolikt.
Polisen och SÄPO använder mycket infiltratörer. För att inte röja dessa kommer man oftast med kommentarer som "bilen stoppades i en rutinkontroll", eller "anonym inringare tipsade polisen" osv...

Att de slog till nu är nog som du skriver; planen var spikad. Alla förberedelser var klara. Polisen/SÄPO har samlat tillräckligt med bevis. Attentatet var nära förestående. Almedalen börjar om ett par veckor.
Citera
2018-06-12, 21:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Det skulle vara det första terrordådet planerat och utfört av vänstersidan sedan Amaltheadådet.

Ambassadockupationen 1975...
Citera
2018-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så kan det också vara, och det har redan lyfts i tråden. Vi kan alla välja att springa åt samma håll (blir nog en ganska tråkig tråd), eller så låter vi oss också diskurera möjliga alternativa förklaringar.

Förstår inte vad du menade med Ebba.

Mitt syfte var inte att diskutera borgerliga och socialdemokratiska ledarskribenter, och deras ”hat”. Gillar du inte min liknelse med Ivar Arpi så är det inget jag argumenterar emot. Men DB:s uttryckta ogillande av SD och allianspartierna skulle jag inte kalla för hat, precis som jag inte kallar Anders Lindbergs ledartexter för hat (så kan vi kalla Ivar Arpi vad vi vill). Starkt ogillande är inte hat.

Ebba som dog (slets i tre, fyra stycken) i terrordådet såklart. Märks att du är dumvänster. Och hat... inget ni gör/säger/skriver är nånsin hat enligt er. Medan varenda jävla stavelse från oss är hat. Nej, det är bara starkt ogillande. Om inte automatvapen är hat, då vet jag fan inte! Och polisuniformer! Jag får Breivikfeeling. Jag funderar över om asen tänkt klä ut sig och stövla in hos NMR ledarna i deras hem eller på demos och skjuta ihjäl dem helt enkelt. Och ni håller på om vilket hot extremhögern är! Inga såna här grejer i alla fall.
Citera
2018-06-12, 21:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Instämmer!

Att tjuvar tipsat polisen ser jag som osannolikt.
Polisen och SÄPO använder mycket infiltratörer. För att inte röja dessa kommer man oftast med kommentarer som "bilen stoppades i en rutinkontroll", eller "anonym inringare tipsade polisen" osv...

Att de slog till nu är nog som du skriver; planen var spikad. Alla förberedelser var klara. Polisen/SÄPO har samlat tillräckligt med bevis. Attentatet var nära förestående. Almedalen börjar om ett par veckor.

Jag håller inte med. Polisens tillslag verkar ganska så, hur ska man säga, slafsigt? Rimligen borde tillslagen ske mer koordinerat, där MGM1 och MGM2 (som snabbt släpptes på fri fot) greps samtidigt. De tre som släpptes ännu tidigare, däribland han som äger företaget som hyrt ut containern, verkar ju inte vara så inblandade öht – känns som att de fick följa med av bara farten för att kolla upp deras eventuella inblandning.

Och om det hade funnits några planer som polisen hade vetskap om så hade det legat på Säkerhetspolisen, och på åklagarkammaren för säkerhetsmål. Rubriceringen hade heller inte varit förberedelse till grovt rån.
Citera
2018-06-12, 22:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Utan att ha hunnit läsa igenom tråden än, så utgår jag ifrån att de inblandade vänstermördarna har fått massvis av "demokratimedaljer" & liknande från myndigheterna tidigare.

Jag har förutspått detta sedan 2013, att "krypandets radikalisering" kommer att skapa ett antal terrorister när tokvänstern imploderar. Både bland avdankade journalister & från stenkastarvänstern.

Viktigt att dessa punktmarkeras & spärras in. Till att börja med.
Citera
2018-06-12, 22:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Ebba som dog (slets i tre, fyra stycken) i terrordådet såklart. Märks att du är dumvänster. Och hat... inget ni gör/säger/skriver är nånsin hat enligt er. Medan varenda jävla stavelse från oss är hat. Nej, det är bara starkt ogillande. Om inte automatvapen är hat, då vet jag fan inte! Och polisuniformer! Jag får Breivikfeeling. Jag funderar över om asen tänkt klä ut sig och stövla in hos NMR ledarna i deras hem eller på demos och skjuta ihjäl dem helt enkelt. Och ni håller på om vilket hot extremhögern är! Inga såna här grejer i alla fall.

Okej. MGM i det här fallet verkar inte sympatisera med IS, så förstod inte riktigt kopplingen till Ebba på Drottninggatan.

Gällande hat så diskuterade vi hans inlägg på Facebook, inte de brott han misstänks för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in