2018-06-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Fyra veckor har passerat utan att dödsorsak, MP eller annan info framkommit.
Är detta normen för mordfall i Sverige?

I ett mordfall är 4 veckor i början av en förundersökning snarast "en piss i Mississippi". Här kom man dock inte upp till sannolikt utan det stannade på skälig misstanke och då måste han släppas fri, men förundersökningen fortsätter likafullt. Vanligtvis i flera månader och under förundersökningssekretess fram till att bevisen uppnått den dignitet att Åklagaren är övertygad om att det kommer leda till fällande dom, då kommer Åtal.

Här kommer dessutom först en omhäktning på sannolik misstanke.

Att allt stoppats upp skulle jag, dessvärre, tro har sin grund i den rådande överbelastning som råder hos NFC.

Det rådande tystnaden kommer att fortgå. Det är en naturlig del av att det råder strikt förundersökningssekretess.
Citera
2018-06-12, 18:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jojo. Jag tänkte på svetten, svetten...

Vet inte om man kan spraya för annat än blod? Minns inte vad den blå fluorescerande vätskan heter som detekterar blod.

Ja, tänk om finger- tippen inte fastnat i tejpen. Om Edvin hade märkt det (kan tänka mig att han faktiskt inte märkte det förrän det var för sent) och han börjat om. Då hade det ju enbart funnits DNA provet från byxbenet.....Vilket inte enbart bara var tur. Här var det någon som tänkt till.

Hundratals prover som visade positivt enbart för det mördade paret eller deras barn.

Så man förstår varför NFC blir belastade.

Nu hoppas man på att brottsplatsundersökarna i detta fallet tänkt till ordentligt och lyckats få träff på gärningsmannen.

Vem var det som skrev något om att (ungefär som jag minns det) att hon/han önskade att man gjort kroppsundersökning påSD vid första gripandet.

Men det gör man väl alltid???

Luminol heter den på engelska iaf.
Citera
2018-06-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns inte bra ur rättssynpunkt.

Inte alls bra. På många sätt snarast förödande när det som här leder till att en skälig misstänkt släpps lös på fri fot i samhället, om än bevakad.

Så länga han ingår i en pågående mordutredning bör de flesta länder inte vilja släppa in honom, dessutom utan pass.
Citera
2018-06-12, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Tack, säkert samma på svenska.
Citera
2018-06-12, 18:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte alls bra. På många sätt snarast förödande när det som här leder till att en skälig misstänkt släpps lös på fri fot i samhället, om än bevakad.

Så länga han ingår i en pågående mordutredning bör de flesta länder inte vilja släppa in honom, dessutom utan pass.
Vad har hänt med hans pass?
Citera
2018-06-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vad har hänt med hans pass?

TROR man beslagtog det under första häktningen. Förefaller som ett rimligt antagande då man inte krävde reseförbud.
Citera
2018-06-12, 18:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det stämmer. Det används för bloddetektion.

Det finns tydligen en hel uppsjö med indikatorer för olika vätskor, så forensikerna får gå metodiskt fram.

Man använder även ljusbestrålning med andra våglängder (ALS) för att detektera fläckar som inte är synliga för blotta ögat. Och sen får man prova olika kemiska reaktionstester för att sluta sig till vilken kroppsvätska det rör sig om för varje fläck/uppsättning fläckar. Och sen får man ta prover av fläckarna och skicka på analys för att se vem vätskan kommer ifrån. (Eller skicka plagget, vad man föredrar.)

Luminol används för blod men det talar ju inte om vad för blod. Däremot syns det även efter försök att tvätta bort.

Man bör alltså redan på BP kunna få ett visst hopp om att kunna få god träff på en GM om man träffar på vätska som borde höra ihop med brottet men inte med offret.

Men det här känner ni väl till redan hela bunten här, I suspect....

Jag förutsätter att man gör sammalunda i Sverige.
Citera
2018-06-12, 19:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Norge kanske.
Citera
2018-06-12, 19:11
Medlem
vitaankans avatar
Citat:
I ett mordfall är 4 veckor i början av en förundersökning snarast "en piss i Mississippi". Här kom man dock inte upp till sannolikt utan det stannade på skälig misstanke och då måste han släppas fri, men förundersökningen fortsätter likafullt. Vanligtvis i flera månader och under förundersökningssekretess fram till att bevisen uppnått den dignitet att Åklagaren är övertygad om att det kommer leda till fällande dom, då kommer Åtal.

Här kommer dessutom först en omhäktning på sannolik misstanke.

Att allt stoppats upp skulle jag, dessvärre, tro har sin grund i den rådande överbelastning som råder hos NFC.

Det rådande tystnaden kommer att fortgå. Det är en naturlig del av att det råder strikt förundersökningssekretess.

Skummat igenom dagens inlägg men inte sett något om den här artikeln i metro:

https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning

– Vi går nu vidare på samma sätt som tidigare och utredningen fortsätter givetvis, oaktat tingsrättens beslut i fredags, säger åklagare Åsa Hiding.

– Vi väntar på svar från jättemycket teknisk bevisning. Jag kan tyvärr inte svara på när för det har med handläggningstiderna vid NFC att göra.

NFC, nationellt forensiskt centrum, har kritiserats för sina långa handläggningstider
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Norge kanske.

Samarbete mellan nordisk polisväsende är starkt och solitt. Och utbyte av information likaså. Så knappast.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
TROR man beslagtog det under första häktningen. Förefaller som ett rimligt antagande då man inte krävde reseförbud.
Nu är ju artiklarna i NA bakom betalväggar men jag vill minnas att det framkom att han inte belagts med reseförbud? Men jag kan minnas fel...
Och har han inte reseförbud så kan de inte beslagta passet (det kan de iofs inte iaf om jag fattat rätt, inget av rekvisiten i 27 kap. 1 § RB är uppfyllt).
Citera
2018-06-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitaankan
Skummat igenom dagens inlägg men inte sett något om den här artikeln i metro:

https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning

– Vi går nu vidare på samma sätt som tidigare och utredningen fortsätter givetvis, oaktat tingsrättens beslut i fredags, säger åklagare Åsa Hiding.

– Vi väntar på svar från jättemycket teknisk bevisning. Jag kan tyvärr inte svara på när för det har med handläggningstiderna vid NFC att göra.

NFC, nationellt forensiskt centrum, har kritiserats för sina långa handläggningstider

Jag har i vart fall noterat att det varit uppe. Lätt att missa dock i detta flöde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in