2018-06-12, 08:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Då tråden slogs ihop med en annan ser jag att mitt inlägg blir obegripligt. Jag kommenterade detta inlägg (som inledningsvis var en trådstart).

Det är därför man alltid ska citera den/det man avser svara på. Jag har, som jag skrev ovan, invändningar mot din definition rörande: Ta för sig = våga ta initiativ. Det känns för mig som en möjlig underbetydelse, men för mig är det följande som är huvudbetydelsen:

»Ta för sig« betyder att för egen räkning utnyttja situationen till max. Det må gälla rent fysiskt eller mentalt, saker eller position. Att para det uttrycket med »kavla upp ärmarna« gör det ännu mera påtagligt [att den som formulerade den meningen med dessa två uttryck, inte förstod innebörden]. (Den inte detta fall är inte du. Jag avser därvid den som skrev det påstådda i platsannonsen).

Det är således kopplat till ett resultat medan initiativ endast är kopplat till att inleda något. Ett initiativ kan leda till ett resultat, men behöver inte göra det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-06-12 kl. 08:18.
Citera
2018-06-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är därför man alltid ska citera den/det man avser svara på. Jag har, som jag skrev ovan, invändningar mot din definition ...
Du skulle ha citerat mig, så hade jag sett det...
Citat:
... Ta för sig = våga ta initiativ. Det känns för mig som en möjlig underbetydelse, men för mig är det följande som är huvudbetydelsen:

»Ta för sig« betyder att för egen räkning utnyttja situationen till max. Det må gälla rent fysiskt eller mentalt, saker eller position. Att para det uttrycket med »kavla upp ärmarna« gör det ännu mera påtagligt [att den som formulerade den meningen med dessa två uttryck, inte förstod innebörden]. (Den inte detta fall är inte du. Jag avser därvid den som skrev det påstådda i platsannonsen).

Det är således kopplat till ett resultat medan initiativ endast är kopplat till att inleda något. Ett initiativ kan leda till ett resultat, men behöver inte göra det.
Jag har inga invändningar vad gäller uttryckets huvudsakliga betydelse, givetvis inte. Men det blir knepigt att applicera på nämnda mening i förhållande till arbetsuppgifterna (särskilt som det är osäkert om före detta TS återgav vad som sades/skrevs (?) korrekt). Jag läser alltför många artiklar om stölder från lager för att vilja tro att man uppmanas ta för sig av vad som finns där. Kanske menade arbetsgivaren att arbetstagaren inte ska stå där och undra vad denne ska ta sig för? Därav min tolkning.
Citera
2018-06-12, 09:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du skulle ha citerat mig, så hade jag sett det...

Fast det var egentligen inte dig jag skrev till då. Såg inte ditt inlägg förrän sedan.

Citat:
Jag har inga invändningar vad gäller uttryckets huvudsakliga betydelse, givetvis inte. Men det blir knepigt att applicera på nämnda mening i förhållande till arbetsuppgifterna (särskilt som det är osäkert om före detta TS återgav vad som sades/skrevs (?) korrekt). Jag läser alltför många artiklar om stölder från lager för att vilja tro att man uppmanas ta för sig av vad som finns där. Kanske menade arbetsgivaren att arbetstagaren inte ska stå där och undra vad denne ska ta sig för? Därav min tolkning.

Känns som vi är överens. Det är alldeles för många platsannonser som inte är annat än en samling med floskler.
Citera
2018-06-12, 09:45
Medlem
Citat:
... Känns som vi är överens. Det är alldeles för många platsannonser som inte är annat än en samling med floskler.
Jodå, det är vi säkert. Jag har svårt att tänka mig en, i språklig mening, mindre seriös text än en platsannons.
Citera
2018-06-12, 09:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jodå, det är vi säkert. Jag har svårt att tänka mig en, i språklig mening, mindre seriös text än en platsannons.

När jag skrivit/skriver platsannonser bemödar jag mig om att vara kort och konkret. Det blir färre sökande kan jag konstatera, men det är bara skönt att slippa en massa lycksökare. Det skrivs på tok för mycket intetsägande nonsens eftersom det finns en övertro på varumärkesbyggande i litet och stort.
Citera
2018-06-12, 13:06
Medlem
Citat:
Det är därför man alltid ska citera den/det man avser svara på. Jag har, som jag skrev ovan, invändningar mot din definition rörande: Ta för sig = våga ta initiativ. Det känns för mig som en möjlig underbetydelse, men för mig är det följande som är huvudbetydelsen:

Det underliga är att vad som avses går inte urskiljas i skrift, men däremot i tal.
Citera
2018-06-12, 13:18
Medlem
På tal om det, en tjej skrev till mig om sig själv att hon "tar för sig" , punkt. Hur ska jag veta vilken betydelse som avsågs? Är det att hon bevarar sin integritet och står upp för sig själv, eller är det att är hon flitig vid ett buffébord?

Skämt åsido, hon kan lika gärna mena initiativtagande som integritetsvärnande.
Citera
2018-06-12, 14:16
Medlem
Gridirons avatar
Jag tror mer på initiativtagande. Då det är en önskvärd kvalité och något som saknas ofta.
Citera
2018-06-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiron
Jag tror mer på initiativtagande. Då det är en önskvärd kvalité och något som saknas ofta.

Det är ju bra med en tjej som står upp för sig också...
Citera
2018-06-12, 18:01
Medlem
Citat:
Tveksamt om den som skrivit detta vet vad den egentligen menar?

»Ta för sig« betyder att för egen räkning utnyttja situationen till max. Det må gälla rent fysiskt eller mentalt, saker eller position. Att para det uttrycket med »kavla upp ärmarna« gör det ännu mera påtagligt.

Undrar om den som skrev inte egentligen menade: »kavla upp ärmarna och ta i«, vilket är något helt annat.

Nja, teoretiskt har du rätt. Men rent praktiskt används uttrycket ganska ofta i jobbannonser.
Citera
2018-06-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
På tal om det, en tjej skrev till mig om sig själv att hon "tar för sig" , punkt. Hur ska jag veta vilken betydelse som avsågs? Är det att hon bevarar sin integritet och står upp för sig själv, eller är det att är hon flitig vid ett buffébord?

Skämt åsido, hon kan lika gärna mena initiativtagande som integritetsvärnande.

Sånt beror på sammanhanget. Kan mycket väl betyda att hon har flera pojkvänner per år. Ja kanske rent av av det generösa slaget.
Citera
2018-06-12, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nja, teoretiskt har du rätt. Men rent praktiskt används uttrycket ganska ofta i jobbannonser.

Fast rent praktiskt förändrar det inte det jag skrev, nämligen att det är tveksamt om den som skrivit detta vet vad den egentligen menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in