2018-06-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Är det någon som vet hur mycket HDs bostad blivit genomsökt? Trots skilsmässa verkar hon och SD vara ganska tighta med tanke på att hon ändå valde att resa med honom även efter anhållandet och att de sedan när de kom hem gav sig direkt ut på Geochasetur tillsammans som även HDs mamma var med på. Kanske har de kommit närmare varandra nu när inget spöke från det förflutna riskerar att komma emellan dem igen?

Han blev inkallad till ett förhör och det var allt. Inte något underligt. Resan till USA var en julklapp och resan var bestämd sedan länge.

Då var bara LW saknad. Eftersom dom blev nekad inträde hamnade dom i Sverige och besökte HDs föräldrar i Falkenberg samt geo-cachade en helg och sedan hade grillmys innan dom flög till Örebro för att upptäcka att bilen var beslagtagen av polisen.

Tänker att julklappen (USA-resan) kom just från HDs föräldrar.
Citera
2018-06-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jo men visst, så kan det säkert förhålla sig. Gemenskap. Fint. Mysigt. Ensam är inte stark. Fast en del av dem verkar inte riktigt nöja sig med att vara en i mängden... Min tolkning.

Angående om MH fortfarande arbetar som pastor i Equmeniakyrkan, har för mig att det
skrivits om det tidigare och även om en bok som hon skrivit. Jag hittar att en MH
arbetar på en förskola där hon bor (om det nu är samma MH), kanske hon lämnat
kyrkan för gott eller eventuellt "hoppar" in ibland som LW verkade göra.
Citera
2018-06-11, 20:30
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det gjorde dom inte heller, det var fullt av pågående aktivitet hos de olika arbetsgrupperna.

- man hittade Lenas mobil
- blodiga kläder i bostad + bil
- grävde i trädgården
mm.
- undersökningen fortsatte i oförminskat tempo
- ev nya förhör och bearbetning av inkomna tips

Har lite frågor till er:

1.VET vi att det de hittade i skogen verkligen var Lenas mobil? Det har väl aldrig bekräftats vad jag vet? Antar att sms/chatt osv i så fall raderats ur mobilen innan den (om det var den) slängdes i skogen? Hur mycket kan man återskapa ur en mobil egentligen? Rubbet?

2. Blodiga kläder - ej bekräftats att det inte gav något (kanske väntar på analys ff?)

3. Vad jag vet var det polishundar som nosade i SDs trädgård - att de GRÄVDE har jag inte sett någonstans (men kan såklart ha missat det, uppdatera mig gärna i så fall).
Citera
2018-06-11, 20:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6
Tack för ditt svar. Det kan jag förstå. Det är rimligt att tänka så.

Tycker åndå inte om tanken att det är ngn annan som har funnits omkring LW
som kan vara inblandad men nu kan sopa undan alla spår och bara skrattar
åt att allt pekar på SD.
Men hoppas att de hittar den skyldige. Vem det än må vara.

Jo, det är sant den farhågan har visst fog för sig. Men det är svårare som utomstående att få någon uppfattning av andra personer hon haft relation till. Hon har skyltat längre och kvantitativt mer med SD. Det kan väl finnas åtskilliga hon haft mycket att göra med men som måhända inte är lika "linslusig".
Citera
2018-06-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En snudd på sekteristisk hobby kombinerat med möjligheten att ohämmat (över)exponera sig på sociala medier öppnar onekligen upp för en del spännande beteenden.
Fast jag tycker väl egentligen knappast LW avverkat något särskilt överväldigande antal pojkvänner/KK. SD:s score vore nästan intressantare iom att han är gift.

Ja det är nog inte antalet som är ögonbrynshöjaren, det är väl det om hon gått in i ett mer amoröst förhållande, alltså mer än vänskap men någon som hon vigt och fortfarande är gift. Advokaten kommenterade ju att själva förhållandet skulle varit en kortare tid. Vilket antagligt är SDs uppgift och måhända ganska friserad beskrivning. Om det är så så kan man ju undra om syftet med det var att göra någon svartsjuk. Låter i och för sig väldigt omoget.
Citera
2018-06-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Måste kännas frustrerande för utredarna om de är säkra på GM men inte kan bevisa Typ sömnlösa

Hur pass vanligt är det att en GM lyckas utlåna alla spår? Någon som kan relatera till något liknande fall som blivit olöst p.g.a utebliven bevisning? Där kroppen ändå är intakt (såvitt vi vet) och hittats relativt snabbt. Tidigt i tråden cirkulerades något rykte om att syra använts på kroppen, någon som minns varifrån det ryktet kom? Det här fallet känns så skumt, med tanke på att dom gått ut med så lite information. Det känns väldigt frustrerande även för mig.
Citera
2018-06-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Angående om MH fortfarande arbetar som pastor i Equmeniakyrkan, har för mig att det
skrivits om det tidigare och även om en bok som hon skrivit. Jag hittar att en MH
arbetar på en förskola där hon bor (om det nu är samma MH), kanske hon lämnat
kyrkan för gott eller eventuellt "hoppar" in ibland som LW verkade göra.

Någon i tråden länkade till en tidskrift, liknande föreningstidskrift som församlingen gav ut där hon var redaktör eller liknande.
Citera
2018-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att veta det, men jag tror inte att utredningen stannar av ännu.
Jag tror (och hoppas på) att förhör, insamling av data och analyser av inhämtade uppgifter fortsätter. Tror tvärtom att man gör allt för att få fast den skyldige.

Funderar lite över DNA analyser.
Vet att det ibland kan vara svårt att få ut tillräckligt med DNA från vissa prov. Det kanske tar längre tid att få svar på proven om specialanalyser av DNA krävs?

Tänker också på det mordfall på Island som jag följde förra året.
I det fallet fälldes en fiskare via en mängd indicier. Bl a hade han tvättat en jacka på båten (berättade hans arbetskamrater) med förklaringen att någon hade kräkts på den. Det kunde man dock avfärda.
På jackan kunde man säkra blod från mordoffret. I detta mordfall var det tyvärr väldigt mycket blod involverat och kanske var det detta som gjorde att man kunde hitta blodrester i jackan, jag vet inte. Kanske var det också en tjockare jacka. Det var vinter.

https://www.flashback.org/t2803139p91
https://www.flashback.org/sp60562690

Nu vet vi ju inget om det funnits blodspår på något sätt i detta fall i Örebro. DNA spår är tyvärr inte svar på allt. Det krävs att det på något vis inte ska sitta där det sitter. Eller vara av den art det inte borde vara på fel ställe. Det ska inte kunna förklaras varför det sitter som det sitter. Den misstänkte ska inte kunna förklara bort det.

SD kan kanske ha förklaringar varför hans DNA finns där "det inte borde finnas". Jag hoppas på att man hittar något, något som inte stämmer när man fortsätter att förhöra och samla in information. Han kan ju komma med förklaringar varför hans DNA sitter på henne, men kanske man så småningom kan lägga ihop ett pussel för att få fast honom. Tror att denna gärningsman inte har planerat detta. Det är väldigt svårt att inte lämna spår om man inte planerat noga.

Mycket sorgligt (obegripligt) att man inte hittade kroppen förrän efter fem dagar. Kan inte förstå att även om man rubricerar ett brott som misstänkt människorov, måste väl ändå polisen ha i bakhuvudet att det är stor sannolikhet att försvinnandet lika gärna kan vara ett mord också?

Ja, detta med analyser på olika spår säkrade från brottsplatser kan vara ett aber att få till. Många
många analyssvar ger inget svar alls faktiskt. De säger varken det ena eller det andra. Hur det ligger till i detta ärendet vet jag inte, men vi kan ju konstatera att SD blivit släppt ur häkte antagligen i brist på bevisning.
Det vi vet är att han först blev häktad på den lägre misstankegraden skäligen misstänkt - vad den bevisningen består av vet vi inte, men man kan gissa att det har med deras tidigare förhållanden, bråk, anmälningar och av-anmälningar att göra b. la. Det behövs som bekant inte speciellt stark bevisning för att bli häktad i en vecka.

Oroande är att kroppen låg utomhus i fem dygn innan den hittades. Vädret var väl relativt gynnsamt och jag tror inte det kom någon regn. Naturligtvis påverkar yttre omständigheter som väder och vind, men tror att hon låg relativt skyddad under buskar och grenar. GM hade väl också försökt att dölja kroppen med lite grenar om jag inte missminner mig (uppgifter i tråden). Rättsläkare har också enligt uppgifter i media bekräftat att man har känd dödsorsak som utredningen dock inte av naturliga skäl gått ut med till allmänheten.

Att man vet dödsorsak säger ganska mycket om själva gärningen och man kan få hum om vad som kan ha föranlett mordet. Här finns det flera olika alternativ och tyvärr är det ju så att desto våldsammare desto fler chanser till spår. Har det skett minimal kroppskontakt dem emellan finns det så klart mindre spår att säkra.
Det man i alla fall kan anta är att fyndplatsen inte blivit kontaminerad av någon annan person än GM och jag har svårt att tänka mig att GM av någon anledning skulle ha återvänt till platsen efter själva gärningen, så platsen är nog ganska ren från övrig yttre påverkan förutom väder och eventuell mindre djurliv.
Varför man inte lyckats binda GM till plats, tid för gärning, kropp eller ett eventuellt mordvapen vet vi inte, det kan finnas olika anledningar till det. Det som krävs är att ovan nämnda syftningar kan styrkas på olika/något sätt. Det kan ta tid med analyser, men jag tror spår och fynd är säkrat. Jag säger det igen, det gäller att ha lite tur med analyssvaren också.
Citera
2018-06-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Har lite frågor till er:

1.VET vi att det de hittade i skogen verkligen var Lenas mobil? Det har väl aldrig bekräftats vad jag vet? Antar att sms/chatt osv i så fall raderats ur mobilen innan den (om det var den) slängdes i skogen? Hur mycket kan man återskapa ur en mobil egentligen? Rubbet?

2. Blodiga kläder - ej bekräftats att det inte gav något (kanske väntar på analys ff?)

3. Vad jag vet var det polishundar som nosade i SDs trädgård - att de GRÄVDE har jag inte sett någonstans (men kan såklart ha missat det, uppdatera mig gärna i så fall).

Jag har inte sett att det bekräftats att mobilen hittades där. Men mobilen hade de pingat medan hon ännu var försvunnen, så det har väl antagits att den inte var på samma ställe som kroppen utan vid den andra fyndplatsen (fast om det är svårt att lokalisera för den svarar mot för få master kanske mobil fanns vid kroppen i och för sig).
Citera
2018-06-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Har lite frågor till er:

1. Polisen sökte exakt där hennes mobil pingat, så polisen hade nog koordinaterna. Dom spärrade av området och fann mobilen. Polisen återkom från platsen med en liten brun påse och for.

Ja, normalt kan man återskapa det mesta.

2. Mest troligt. Dom for ju själva ner till NFC med plaggen.

3. Det var en uppgift från tråden. Dom markerade väl alla platser där hunden visade förhöjt intresse och grävde där.

Det är min tolkning.
Citera
2018-06-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Enligt en källa jag litar på, så var LW i början av en relation med AL, men det kan ju vara flera på banan.

Jag har också haft den uppfattningen att L hade börjat inleda en relation med AL,
väldigt förvirrande när det nu verkar vara en JH...men kan ju vara flera möjliga
kandidater.
Citera
2018-06-11, 20:48
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En snudd på sekteristisk hobby kombinerat med möjligheten att ohämmat (över)exponera sig på sociala medier öppnar onekligen upp för en del spännande beteenden.
Fast jag tycker väl egentligen knappast LW avverkat något särskilt överväldigande antal pojkvänner/KK. SD:s score vore nästan intressantare iom att han är gift.

”Sekteristisk hobby”, instämmer! Ja, undrar hur många ”närhetsdonatorer som likt ett flämtande ljus i mörkret värmt denne frusna och passiva mottagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in