2018-06-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Zlatan behöver knappast bry sig om läget i Sverige, men hans landsmän från Balkan som bor i Sverige tillhör SD:s mest hängivna supportrar.

Dags att SVT kommer in i matchen.

Sant, 75% av alla juggar jag känner eller är bekant med (omkring 20st), röstar på SD.
SVT är efterblivna i sin hitlerpropaganda, SR likaså!

https://www.youtube.com/watch?v=n40tm2P374w
2018-06-10, 23:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag är helt övertygad över att SD går som tåget av den enkla anledningen att massinvandringen brett ut sig mycket mer och ställer till problem över hela landet nu, och inte bara kring de större städerna. Folk som inte brytt sig tidigare tar ställning när deras egen gata blivit otrygg. Då hamnar man hos SD.
När massimporten av män med synnerligen kvinnofientliga klantraditioner peakade så skrev jag på flashback att Gräsrotssvensken kommer att reagera först så förändringarna blir uppenbara på kommunal nivå - sämre service, infrastrukturproblem och höjda skatter.
Ok, jag var sannerligen inte ensam på flashback om den "gissningen", det var ju uppenbart för de flesta av oss.
Svensken är lite seg, det tar tid för pendeln att slå åt motsatta hållet. Men när pendeln svängde, jag blir riktigt paff över hur snabbt det går.
2018-06-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag är helt övertygad över att SD går som tåget av den enkla anledningen att massinvandringen brett ut sig mycket mer och ställer till problem över hela landet nu, och inte bara kring de större städerna. Folk som inte brytt sig tidigare tar ställning när deras egen gata blivit otrygg. Då hamnar man hos SD.

Förstår absolut sossars totala desperation när man betraktar dessa siffror från valet 2014.

Valresultat (del av) Rinkeby, samt Rosengård 2014.
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/4121/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0809/index.html
Senast redigerad av Hultabultan 2018-06-11 kl. 00:12.
2018-06-11, 00:10
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
När massimporten av män med synnerligen kvinnofientliga klantraditioner peakade så skrev jag på flashback att Gräsrotssvensken kommer att reagera först så förändringarna blir uppenbara på kommunal nivå - sämre service, infrastrukturproblem och höjda skatter.
Ok, jag var sannerligen inte ensam på flashback om den "gissningen", det var ju uppenbart för de flesta av oss.
Svensken är lite seg, det tar tid för pendeln att slå åt motsatta hållet. Men när pendeln svängde, jag blir riktigt paff över hur snabbt det går.

Precis!

När regeringen tvingade på alla kommuner att ta emot massvis med människor som dom inte klarade av att ta hand om så uppstod problem av alla möjliga slag, och det förstår många idag. Allt mellan bostadsbrist till ökade våldsbrott upplever folk i sin vardag, och då vill man ha den förändring som SD erbjuder.

Om man ska skoja till det lite grann så kanske vi ska "tacka" S och MP över SDs framgångar. Dom har med sin usla politik fått folk att bli oroliga och förbannade över samhällsutvecklingen. Dom leder in väljare i händerna på SD.

Jag drar en djup suck av lättnad att pendeln har svängt i Sverige. Hoppas SD fortsätter starkt i dessa undersökningar fram tills vi får se facit på valdagen. Men det är valdagen som gäller såklart!
2018-06-11, 00:22
Medlem
FlashyBears avatar
Jag tror att skäggbarnsamnestin blir för SD som språkkrav för FP fast effekten inte visar sig lika snabbt. Då kan man gissa att SD får 24-25% i genomsnitt (och därmed blir det största partiet) och 30+% (och därmed det största "blocket") i Sentio/YouGov i augusti

Off-topic: jag ser att det blir 'slutduell mellan statsministern och oppositionsledaren i Sveriges Radios P1' den 2 september. Hur bestäms 'oppositionsledaren'? Mha Ekots poll of polls? En aktuell fråga nu för tiden
2018-06-11, 00:46
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
jag ser att det blir 'slutduell mellan statsministern och oppositionsledaren i Sveriges Radios P1' den 2 september. Hur bestäms 'oppositionsledaren'?

Även om Åkesson ligger över Kristersson i mätning efter mätning innan valet, så lär det ändå bli Kristersson som lär få duellera mot Löfvén, tyvärr.

De kommer nog säga att "vi går efter senaste valresultatet"
2018-06-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag tror att skäggbarnsamnestin blir för SD som språkkrav för FP fast effekten inte visar sig lika snabbt. Då kan man gissa att SD får 24-25% i genomsnitt (och därmed blir det största partiet) och 30+% (och därmed det största "blocket") i Sentio/YouGov i augusti

Off-topic: jag ser att det blir 'slutduell mellan statsministern och oppositionsledaren i Sveriges Radios P1' den 2 september. Hur bestäms 'oppositionsledaren'? Mha Ekots poll of polls? En aktuell fråga nu för tiden

Har redan satsat så mycket pengar på att SD slår både S och M till "enorma odds", för några månader sedan.

Att Åkesson skulle bli statsminister är ganska otroligt, men däremot ett stödparti, högst sannolikt.
Skillnaden mellan V som stödparti och SD är däremot helt enorm.
Åkesson kan säkert nästan diktera villkoren för parti(er) i regering, troligtvis M + ev. KD, då man är större än dessa parti(er) tillsammans kanske?

Dessutom sitta i "guldsits", inte behöva "ta ansvar" för obehagliga beslut, men styra det allra mesta med sin piska!
2018-06-11, 03:15
Medlem
8711s avatar
Demoskop, Juni:

S 23,1% (-3,2) Ras igen för S. Man är nu nere på riktiga krissiffror. Juholt-nivåer och värre än det. Långt under det sämsta valresultatet någonsin för S och det här tar man inte igen i brådrasket. S sämsta val någonsin väntar i september.
V 8,3% (+0,6) Samma nivåer som alltid, tar några sossar.
Mp 4,9% (+0,5) Tar några sossar som är massinvandringsvurmare.

SD 21,0% (+1,6) Rekord i Demoskop för Sverigedemokraterna i juni månads mätning. Sverigedemokraterna fortsätter att öka kraftigt och är nu klart näst största parti även hos detta institut. SD närmar sig även S som Sveriges största parti och har nu god chans att ta denna första plats i svensk politik vid ett val idag. Sverigedemokraterna fortsätter ta enorma antal väljare, medlemmar och politiker från både S och M.

M 19,9% (-2,4) Ras även för M. Sämsta siffran sedan partiledarskiftet. Kristersson går inte hem hos svenska folket. Hans tidigare deltagande i Reinfeldt-regeringen och att han alltid varit för massinvandringen och öppna gränser har svenska folket informerats om vid det här laget. Hyckleri och lögner där man låtsas föra en annan politik än ens verkliga politik vinner man inga val på.
C 9,8% (+0,7) Sannolikt överskattade likt mp förra valet. Shariadomar och afghanamnestin imponerar knappast på svenska folket.
L 5,1% (+0,2) Knappt över spärren på 4%, lite mer i denna mätning. Missnöjda moderater.
Kd 3,8% (+0,9) Fortsatt under riksdagsspärren, långt under i andra mätningar.
2018-06-11, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Demoskop, Juni:

S 23,1% (-3,2) Ras igen för S. Man är nu nere på riktiga krissiffror. Juholt-nivåer och värre än det. Långt under det sämsta valresultatet någonsin för S och det här tar man inte igen i brådrasket. S sämsta val någonsin väntar i september.
V 8,3% (+0,6) Samma nivåer som alltid, tar några sossar.
Mp 4,9% (+0,5) Tar några sossar som är massinvandringsvurmare.

SD 21,0% (+1,6) Rekord i Demoskop för Sverigedemokraterna i juni månads mätning. Sverigedemokraterna fortsätter att öka kraftigt och är nu klart näst största parti även hos detta institut. SD närmar sig även S som Sveriges största parti och har nu god chans att ta denna första plats i svensk politik vid ett val idag. Sverigedemokraterna fortsätter ta enorma antal väljare, medlemmar och politiker från både S och M.

M 19,9% (-2,4) Ras även för M. Sämsta siffran sedan partiledarskiftet. Kristersson går inte hem hos svenska folket. Hans tidigare deltagande i Reinfeldt-regeringen och att han alltid varit för massinvandringen och öppna gränser har svenska folket informerats om vid det här laget. Hyckleri och lögner där man låtsas föra en annan politik än ens verkliga politik vinner man inga val på.
C 9,8% (+0,7) Sannolikt överskattade likt mp förra valet. Shariadomar och afghanamnestin imponerar knappast på svenska folket.
L 5,1% (+0,2) Knappt över spärren på 4%, lite mer i denna mätning. Missnöjda moderater.
Kd 3,8% (+0,9) Fortsatt under riksdagsspärren, långt under i andra mätningar.

I Sverige skulle den s.k. Bradleyeffekten eller "följa strömmen påverkan", innebära SD kommer dubbla sin uppgång de senaste 3-6 månaderna.

Skulle absolut tro SD kommer närmare 30 % än 25 %!
Kommer bli oerhört intressant höra S och M:s idéer om regering, t.o.m. utan själva majoritet tillsammans.
Däremot är nog ett samarbete S + SD ganska långsökt, och i det närmaste uteslutet, ifall man studerar sossarnas valresultat 2014 i s.k. utanförskapsområden, Rinkeby och Rosengård bara som exempel.

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/4121/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0809/index.html
Senast redigerad av Hultabultan 2018-06-11 kl. 04:12.
2018-06-11, 04:01
Medlem
Trenden är densamma i alla OU. SD upp, S ned. Dessutom att M börjat minska något.

Min tro är att S har sitt golv på 20 procent. M på 15. Vilket innebär att, utifrån Demoskops senaste OU, att taket för SD ligger runt 30 procent i någon OU före valet. Förslagsvis Sentio och/eller Yougov.
2018-06-11, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Trenden är densamma i alla OU. SD upp, S ned. Dessutom att M börjat minska något.

Min tro är att S har sitt golv på 20 procent. M på 15. Vilket innebär att, utifrån Demoskops senaste OU, att taket för SD ligger runt 30 procent i någon OU före valet. Förslagsvis Sentio och/eller Yougov.

Det ligger nog mycket i vad du säger, men 30 % kommer nog inte SD upp i valresultat.

Tror däremot man kommer närmare 30 % än 25 %!
Dessutom har ju SD en välartad partiledare, i skarp kontrast till sossarna!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-06-11 kl. 04:37.
2018-06-11, 04:59
Medlem
8711s avatar
Nu på morgonen som kommer släpps SCB:s andra del av deras mätning. Med statistik om partisympati nedbrutet på sådant som kön, ålder, inkomst, utbildning, fackmedlemskap och annat.

Aftonbladet har skrivit en hel artikel om detta med fokus ENBART på Sverigedemokraterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E75vE/spannande-detaljer-i-scbs-andra-undersokning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in