Citat:
Ursprungligen postat av
tivereC
Metro har jag för mig.
Japp, det är Metro som publicerar Yougov (lite märkligt kan man tycka, med tanke på hur mycket de bashar SD i övrigt) och den brukar komma på onsdagar, så nästa mätning kommer antagligen den 20/6.
F.ö. så vill jag bara flika in att den här tråden är underbar läsning i dessa dagar. Jag har länge varit tvivlande till att SD ska lyckas att fördubbla sig även till detta val, men nu verkar det snarast vara en fråga om valresultatet kommer att ligga närmast 25% eller 30%.
25 eller 30 procent är dock inte det viktigaste, utan i min bok ligger prioriteringarna som följer:
1. MP under 4%.
2. C utanför regeringsposition. (En "bred mittenregering" som vissa förespråkar, t.ex. S+C+L vore nog värsta tänkbara scenario.)
3. SD största parti.
4. C utan inflytande whatsoever
5. L under 4%.
Sedan finns det visserligen andra scenarier som skulle vara ännu viktigare, typ C under 4% men de är knappast trovärdiga. Ännu...
Drömmen vore dock en koalition mellan S och SD. SD är ju i princip det S var för 40 år sedan, och de har så mycket mer gemensamt än vad som kommer fram, och jag har väldigt svårt att se samtliga övriga partier (om ens det räcker) samarbeta för att rösta ner deras politik.
Låt SD sköta migrationspolitiken, brottsbekämpningen och jämställdhetsarbetet (

), så kan S ta hand om välfärden, försvaret och utrikespolitiken.
Begriper verkligen inte varför de envisas med att flirta högerut hela tiden...