2018-06-11, 00:16
Medlem
Jag har fått möjlighet att köpa en Luxman L-509X för en fjärdedel av återförsäljarpriset. Länge funderat på att skaffa ett riktigt bra hifi system och nu tog chansen. Återstår bara att ta hem den.

Trots de goda priset var de lite dyrare än de va tänkt egentligen, men varför inte tänkte jag och slog till. Problemet är bara att jag nu också måste ha ett par högtalare som kan matcha den både gällande prestanda och kompatibilitet.. Jag har pratat med olika hifi återförsäljare men jag tycker dom vekar ha dålig koll (Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur mycket produkter som finns). Så nu vänder jag mej till alla entusiaster på forumet och hoppas på bra råd. Rummet är på 8 gånger 5 och jag tänkte mej ett par högtalare som är något sånär diskreta.
Senast redigerad av Ki 2018-06-11 kl. 00:24.
Citera
2018-06-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag har fått möjlighet att köpa en Luxman L-509X för en fjärdedel av återförsäljarpriset. Länge funderat på att skaffa ett riktigt bra hifi system och nu tog chansen. Återstår bara att ta hem den.

Trots de goda priset var de lite dyrare än de va tänkt egentligen, men varför inte tänkte jag och slog till. Problemet är bara att jag nu också måste ha ett par högtalare som kan matcha den både gällande prestanda och kompatibilitet.. Jag har pratat med olika hifi återförsäljare men jag tycker dom vekar ha dålig koll (Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur mycket produkter som finns). Så nu vänder jag mej till alla entusiaster på forumet och hoppas på bra råd. Rummet är på 8 gånger 5 och jag tänkte mej ett par högtalare som är något sånär diskreta.
Du får ta reda på ut eff den lämnar samt ohm stryka den tål
Citera
2018-06-11, 01:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardtokill
Du får ta reda på ut eff den lämnar samt ohm stryka den tål
Det känns verkligen som om du har koll. Har du kanske någon rekommendation på när det låter bäst? om det är vid en viss Ohmstyrka, eller?
Och det du nämner, hur tar man reda på en högtalares uteffekt, alltså som den lämnar?

Kul att du kommer med lite ny syn att se på saker och ting, det etablerade är ju så trist.
Senast redigerad av constant 2018-06-11 kl. 01:26.
Citera
2018-06-11, 01:55
Medlem
Läcker förstärkare!

Ok, baserat på spec. så lämnar den dubbelt så mycket effekt i 4 Ohm som i 8, vilket tyder på att den har en bra nätdel som orkar leverera ström som motsvarar effekten. Ifall det förhållandet fortsätter nedåt 2 Ohm har jag ingen aning om, men med tanke på prislappen och den relativt låga effekten törs vi nog utgå från att förhållandet är någorlunda stabilt.

Vad betyder då det? Jo, att du kan leta högtalare ganska fritt. Ett problem kan annars vara högtalare som har låga impedanser vid vissa frekvenser vilket innebär svårigheter för en del klenare förstärkare. Nu behöver du med stor sannolikhet inte oroa dig för det.

Istället kan du börja fundera på vilken kapacitet du ska ha, eller rättare sagt om du ska kika på stativare eller golvhögtalare. Ofta brukar man prata om stativare plus en sub, men eftersom du lagt så mycket krut på förstärkaren tycker jag det är synd att inte nyttja den till max. Sikta på att få allt ljud från ett par högtalare tycker jag. Jag tycker också att du ska fundera lite över vad du uppskattar hos en högtalare. En del kan ha ett mer tillbakalutat ljud, dvs ljudet håller sig en bit ifrån dig, medan andra kan ha en ljudbild som är mer framträdande och rakt på.

Personligen uppskattar jag det tidigare - även om det inte upplevs lika läcker från början så är det behagligt i längden. Nu har jag inte alls samma förstärkare som du, men jag har åtminstone ett par helt ok vägghögtalare, dls flatbox m-one, som ger en ljudbild som ligger ungefär i samma plan som högtalarna själva, vilket som en bonus stämmer väldigt bra överens med ljudet till filmer, spel osv.

Rena rekommendationer på högtalare avstår jag, eftersom det är många parametrar som du själv måste besvara istället.
Citera
2018-06-11, 02:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b_m_e
...vilket tyder på att den har en bra nätdel som orkar leverera ström som motsvarar effekten.
Finns det förstärkare som inte "orkar" att leverera ström motsvarande effekten?

Antar du menar att vissa förstärkare har någon egen form av Ohms lag, eller?
Citera
2018-06-11, 02:11
Bannlyst
ett par elektrostathögtalare bör den klara att driva , vilka du köper måste du prova dej fram så de funkar med din musikstil

vad fick du betala om man får fråga ?
Citera
2018-06-11, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki

Det handlar förstås till stor del om tycke och smak och hur mycket du vill slanta upp.
Har du några tankar om vilken typ av ljud du vill ha och vilken musik du mest lyssnar på?
För runt 50-100 laxar så tror jag att du kan hitta rätt trevliga lådor som matchar stärkaren i ljudkvalitet.
Finns förstås skapliga högtalare som är lite billigare än så också. Och betydligt dyrare.
Att hitta något diskret är väl kanske den största utmaningen.
Stärkaren driver nog det mesta som finns på marknaden utan problem.
Dessutom verkar den ljuda neutralt så inga sånna aspekter att ta hänsyn till.
Högtalarfabrikat finns det ju i mängder som bekant. En del mer prisvärda än andra.
Leta upp någon trevlig specialbutik av mindre storlek och glid in på en provlyssning.

http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=25
https://audioconcept.se/product-category/hogtalare/page/2/
https://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_cat_id=2&menu=1
http://www.lasseshifi.se
https://www.hifi-punkten.se/produkter/kategori/ljud/hoegtalare-2
https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/golvhogtalare?pagenum=4

Lite diskreta är väl sånna här kanske, men man missar ju en del i de djupare registret och de passar inte all typ av musik:

https://audioconcept.se/product/sonus-faber-olympica-1/

Personligen skulle jag nog satsa på golvhögtalare,
av den lite mer diskreta sorten:

http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=25&prodID=310
http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&katID=25&prodID=137
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-06-11 kl. 03:08.
Citera
2018-06-11, 10:03
Medlem
Titta in på HifiArt som en start och lyssna på Kudos Super 20A och Larsen 8. Men smaken är som baken som bekant.

http://www.hifiart.se/index.php

Ännu fler spännande alternativ i Göteborgs-trakten som t ex svenska Marten och engelska ATC m.fl:

https://www.akkelisaudio.com/hogtalare/
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-06-11 kl. 10:36.
Citera
2018-06-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ett par elektrostathögtalare bör den klara att driva , vilka du köper måste du prova dej fram så de funkar med din musikstil

vad fick du betala om man får fråga ?

Jag får den för 1600 pund, de är ett demoex (ska ha använts sparsamt och va perfekt skick), behöver bara åka till London hämta den också.

Angående elektrostathögtalare kikade jag på Quad ESL63 visst dom är verkligen inte skymmande men saknar tydligen dynamik. Vilket ska va typiskt för elektrostathögtalare lösninger verkar va att ha subbas till men då är de ju lika iögonfallande längre.
Senast redigerad av Ki 2018-06-11 kl. 17:22.
Citera
2018-06-11, 17:32
Medlem
Pratade också med person som sa att de absolut viktigaste (klart han överdrev lite) va att lådan skulle va solid. Eftersom en tun låda svänger och skapat distortion ungefär som ett träinstrument vilket inte är önskvärt eftersom de är elementen som ska reproducera musiken inte lådan.

När jag kollar på högtalare i mellan segmentet så känns dom ofta vekare än min skrivbordsskiva förstår inte riktigt varför man inte kan kosta på högtalarna en solidlåda.
Senast redigerad av Ki 2018-06-11 kl. 18:21.
Citera
2018-06-11, 17:32
Medlem
Lutar åt ett par treväggshögtalare i alla fall. De är ju dumt att inte få ut alla effekt ur förstärkaren.
Citera
2018-06-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b_m_e
Läcker förstärkare!

Ok, baserat på spec. så lämnar den dubbelt så mycket effekt i 4 Ohm som i 8, vilket tyder på att den har en bra nätdel som orkar leverera ström som motsvarar effekten. Ifall det förhållandet fortsätter nedåt 2 Ohm har jag ingen aning om, men med tanke på prislappen och den relativt låga effekten törs vi nog utgå från att förhållandet är någorlunda stabilt.

Vad betyder då det? Jo, att du kan leta högtalare ganska fritt. Ett problem kan annars vara högtalare som har låga impedanser vid vissa frekvenser vilket innebär svårigheter för en del klenare förstärkare. Nu behöver du med stor sannolikhet inte oroa dig för det.

Istället kan du börja fundera på vilken kapacitet du ska ha, eller rättare sagt om du ska kika på stativare eller golvhögtalare. Ofta brukar man prata om stativare plus en sub, men eftersom du lagt så mycket krut på förstärkaren tycker jag det är synd att inte nyttja den till max. Sikta på att få allt ljud från ett par högtalare tycker jag. Jag tycker också att du ska fundera lite över vad du uppskattar hos en högtalare. En del kan ha ett mer tillbakalutat ljud, dvs ljudet håller sig en bit ifrån dig, medan andra kan ha en ljudbild som är mer framträdande och rakt på.

Personligen uppskattar jag det tidigare - även om det inte upplevs lika läcker från början så är det behagligt i längden. Nu har jag inte alls samma förstärkare som du, men jag har åtminstone ett par helt ok vägghögtalare, dls flatbox m-one, som ger en ljudbild som ligger ungefär i samma plan som högtalarna själva, vilket som en bonus stämmer väldigt bra överens med ljudet till filmer, spel osv.

Rena rekommendationer på högtalare avstår jag, eftersom det är många parametrar som du själv måste besvara istället.

Jag tror jag vet vad du menar har för närvarande en kraftig Yamaha förstärkare från 70-talet som jag fått och som inhandlades av min föräldrar för snart 50 år sedan. Till detta har jag ett par JBL Studio 590 Tower monitor högtalare som är otroligt trögdrivna. Visst kan man få ut massor av effekt men skillnaden i kvalitet på detta och ett riktigt hifi system är enorm!

Har dock aldrig riktigt tagit steget ifrån monitorhögtalare till hifi högtalare då jag tycker monitorhögtalare är mer prisvärda en billiga hifi högtalare (Har tidigare nöjt mej med ett par bra hörlurar när jag vetat ha en djupare upplevelse). Men nu när förutsättningarna finns med en fin förstärkare tänkte jag att de va dags.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in