2018-06-10, 15:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
SE:s brevsvar till Sven Anér från en granntråd.

https://www.flashback.org/sp38991649

Det där brevet blir lite taget ur sitt sammanhang, då det är SE's sista svar på Anérs tidigare beskyllningar.

Från Anérs bok Cover-Up!

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMYXNnSkxqSkFLUHc
Citera
2018-06-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Drygt 10 minuter in i klippet redogör Söderström för vad sker efter han anlänt. Avspärrningen gjordes av en inspektör Persson och Söderström godkände den. Bör varit precis innan 23:30 till 23:31 Då OP identifieras (förstår det som att avspärrningen gjordes precis innan).

https://www.youtube.com/watch?v=V3WJwvLI9kg&feature=share

Tack, då är det ju fullt troligt att SE historia stämmer. Är ju trots allt likt SE på bilden.
Är det en nyhetsbyrå eller polisen som tagit bilden?
(Ursäkta dom dumma frågorna)
Citera
2018-06-10, 16:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Visst är det så.
Observationen av LJ ägde rum ca 45 sek efter mordet, och då hade SE varit på platsen ca 15 sek enl sin egen beräkning.
Det viktigaste är att GM aldrig kan ha gjort den observationen.

Det är ett faktum som tål att upprepas precis hur många gånger som helst.
Uteslutas kan det inte eftersom LJ såg GM vända sig om och titta ner mot LJ. Dessutom kan LJ ha tittat mot mordplatsen dessförinnan en kort stund samtidigt som GM kan ha vänt sig om i trappan.
Citera
2018-06-10, 16:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tack, då är det ju fullt troligt att SE historia stämmer. Är ju trots allt likt SE på bilden.
Är det en nyhetsbyrå eller polisen som tagit bilden?
(Ursäkta dom dumma frågorna)

Vem som har fotograferat vet jag dock inte. Skulle dock tro att det fanns något antal fotografer ute där. Kopplade till tidningar eller frilansare. Bilden är från Remstams sida.
Citera
2018-06-10, 16:12
Medlem
Om någon av kvällstidningsfotograferna tagit bilden så är den tagen efter 23.40 och det kan i så fall inte vara Engström innan han återvänt till Skandia, men det kan vara han som återvänder till brottsplatsen.
Om någon annan tagit bilden innan 23.40 kan det förstås vara Engström innan han återvänder till Skandia.
Så vem har tagit bilden?
Det som jag upplever som perspektivförskjutning i bilden får mig att tro att det är professionell kamerautrustning, men jag är inte fotografikunnig. Sveavägen ser närmast ut som en gränd.

Första tidning på plats var Expressen. Klockan 23.37.10 ringer Leif Brännström till larmcentralen och pratar med driftsledaren med anledning av ett tips att BO kan vara OP. Tommy Schönstedt gav sig just då iväg med fotograf.
Att dom skulle ha hunnit från Gjörwellsgatan till Sveavägen och fångat Engström på bild innan han återvände till Skandia 23.40 är inte rimligt, men dom kan givetvis ha gjort det om han återvänt till mordplatsen.

Engström kan ha hunnit tillbaka till brottsplatsen en snabb sväng och ändå hunnit med nattbussen eller också ljuger han om bussen. Som jag sagt tidigare är det märkligt att han insisterar på att ta bussen istället för taxi som föreslås av väktarna. Om han tar taxi bör han vara hemma ungefär 00.15, istället väljer han bussen och är enligt egen uppgift hemma 01.10. Kanske är han extremt snål, rutinbunden eller hatar taxibilar eller så har han andra motiv. Ingen har heller såvitt jag vet några vittnesmål om att han verkligen tagit den där nattbussen. Kanske har ingen brytt sig om att undersöka saken?
Senast redigerad av cherryfive 2018-06-10 kl. 16:14.
Citera
2018-06-10, 16:28
Medlem
Det finn 100 tal som erkäner palme mordet per år. Det finns kotroll frågor polisen har
Citera
2018-06-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Uteslutas kan det inte eftersom LJ såg GM vända sig om och titta ner mot LJ. Dessutom kan LJ ha tittat mot mordplatsen dessförinnan en kort stund samtidigt som GM kan ha vänt sig om i trappan.
Om jag förstår rätt nu.

SE kan vara gärningsmannen då han bevittnat LJ uppe från trappkrönet, men i stället påstår han att iakttagelsen gjordes från mordplatsen?

LJ har ljugit om att han stod bakom den södra sidan av baracken under skottögonblicket utan i själva verket var det den norra.

Eller att han kanske befann sig på den södra sidan, sprungit till den norra sidan och där blivit iakttagen av mördaren SE, för att därefter springa tillbaka till den södra sidan, och sedan till den norra sidan igen...
”Idioten” kallade vi den övningen i skolan.

Visst kan man lägga orden i munnen på vittnena för att modellera fram en önskad sanning, men här går väl ändå gränsen?

.
Vem var det som tidigare talade om ”metaspekulationer”.
Senast redigerad av gida 2018-06-10 kl. 16:54.
Citera
2018-06-10, 16:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Om jag förstår rätt nu.

SE kan vara gärningsmannen då han bevittnat LJ uppe från trappkrönet, men i stället påstår han att iakttagelsen gjordes från mordplatsen?

LJ har ljugit om att han inte stod bakom den södra sidan av baracken under skottögonblicket utan i själva verket var det den norra.

Eller att han kanske befann sig på den södra sidan, sprungit till den norra sidan och där blivit iakttagen av mördaren SE, för att därefter springa tillbaka till den södra sidan, och sedan till den norra sidan igen...
”Idioten” kallade vi den övningen i skolan.

Visst kan man lägga orden i munnen på vittnena för att modellera fram en önskad sanning, men här går väl ändå gränsen?

.
Vem var det som tidigare talade om ”metaspekulationer”.
LJ stod vid den norra sidan om barackerna när GM var på toppen av trappan. Om LJ såg GM kunde också GM se LJ.

Jag talar om teoretiska möjligheter. Det går inte att utesluta att GM såg LJ från trappan.
Citera
2018-06-10, 16:53
Medlem
Citat:
LJ stod vid den norra sidan om barackerna när GM var på toppen av trappan. Om LJ såg GM kunde också GM se LJ.

Jag talar om teoretiska möjligheter. Det går inte att utesluta att GM såg LJ från trappan.
Självklart! Det gjorde han antagligen också, men vad har detta med SE att göra?

Berätta gärna med egna ord så jag slipper gissa. Det är då vi missförstår varandra.
Citera
2018-06-10, 17:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Självklart! Det gjorde han antagligen också, men vad har detta med SE att göra?

Berätta gärna med egna ord så jag slipper gissa. Det är då vi missförstår varandra.
Jag menar bara att man inte kan använda det argumentet för att utesluta SE som GM. Ingen av oss tror att SE var GM, skillnaden är bara att jag har uppfattningen att man inte med säkerhet kan utesluta honom.
Citera
2018-06-10, 17:18
Medlem
Citat:
Jag menar bara att man inte kan använda det argumentet för att utesluta SE som GM. Ingen av oss tror att SE var GM, skillnaden är bara att jag har uppfattningen att man inte med säkerhet kan utesluta honom.
Menar du då att han beskriver en observation som han som gärningsman gjort från trappkrönet som om den skulle vara från mordplatsen?

På detta sätt:

...”Engström tittade i den riktning Lisbeth Palme pekade [...]
det enda ljus som lyser är på ett kulturhus på Luntmakargatan 14. Vid detta kulturhus står en man som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blick stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en man ca 20-25 år gammal. Engström släpper mannen med blicken för en stund. När han sedan tittar åt mannens håll är mannen borta...”
Citera
2018-06-10, 17:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Menar du då att han beskriver en observation som han som gärningsman gjort från trappkrönet som om den skulle vara från mordplatsen?

På detta sätt:

...”Engström tittade i den riktning Lisbeth Palme pekade [...]
det enda ljus som lyser är på ett kulturhus på Luntmakargatan 14. Vid detta kulturhus står en man som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blick stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en man ca 20-25 år gammal. Engström släpper mannen med blicken för en stund. När han sedan tittar åt mannens håll är mannen borta...”
Att han såg LJ från trappan och säger att han såg LJ från mordplatsen ja. Det går väl inte att uteslutas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in