2018-06-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det här håller fan inte. Skall jag behöva leda er i rätt riktning i det problematiska att Sentios grundare säger positiva saker om sitt egna företag.

Det är ett MÅSTE att dagens kids tränar mer källkritik i skolan.

Och jag får väl leda dig i rätt riktning. Ifall Sentios företagsledare hävdar att deras undersökningar inte publiceras i svensk traditionell media medans de gör det i andra länder de gör undersökningar i, så är det väldigt enkelt att kontrollera ifall hans påstående är sant eller ej.
Sentios och Yougovs undersökningar publicerades ganska ofta i svensk gammelmedia (främst i SVT) fram tills strax efter flyktingkrisen då SD rakade i höjden.
2018-06-10, 13:40
Medlem
Citat:
Det här håller fan inte. Skall jag behöva leda er i rätt riktning i det problematiska att Sentios grundare säger positiva saker om sitt egna företag.

Om invändningen handlar om att källan är en blogg så fanns ju annars länken till artikeln i Dagens Naeringsliv under inlägget: https://www.dn.no/nyheter/2018/06/08/2045/Utenriks/sverigedemokraterna-klart-storst-i-norsk-maling

Det är en vanlig norsk dagstidning med inriktning på finans och industri.

I artikeln finns förutom intervjun med Sentio ett uttalande av Joakim Ruist som säger att han inte blir förvånad om SD får 35% i valet. I en annan artikel har DN.no intervjuat en somalisk kvinna som tänker rösta på SD för att hon vill ha “disiplin for innvandrerungdommen”. https://www.dn.no/avisen/dn-2018-06-09/19
2018-06-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Och jag får väl leda dig i rätt riktning. Ifall Sentios företagsledare hävdar att deras undersökningar inte publiceras i svensk traditionell media medans de gör det i andra länder de gör undersökningar i, så är det väldigt enkelt att kontrollera ifall hans påstående är sant eller ej.
Sentios och Yougovs undersökningar publicerades ganska ofta i svensk gammelmedia (främst i SVT) fram tills strax efter flyktingkrisen då SD rakade i höjden.
Va? Nä, referenser till YouGov hittar man inte utanför Metro bortsett från tjafset som uppstod när YG första gången hade dem som största parti, och Sentio har inte funnits i gammelmedias rapportering på hundra år. DN skrev om dem några gånger typ 2008.

Ett undantag är Per Gudmundson på SvD som i sin ledarblogg tog upp en Sentiomätning där SD blev större än M. Han blev då förhörd av någon politruk på Dagens Opinion: http://www.dagensopinion.se/gudmundson-svd-om-att-börja-använda-sentios-sd-statistik

Citat:
Men även om Sentio skulle kunna pricka Sverigedemokraternas resultat, vad är det som säger att de prickar Moderaternas rätt i den undersökning du hänvisar till?
– Ponera att Sentios siffror för Moderaterna avviker med två procentenheter, så talar det fortfarande för att ett väldigt allvarligt opinionsläge för Moderaterna.

Blir inte din kolumn ett sätt att legitimera Sentios mätning?
– Jag är inte ensam om att titta på opinionsmätningar som använder självrekryterade paneler. De ingår dels i statsvetenskapliga undersökningar om mätmetoder och används dels av andra tidningar som anlitar självrekryterade paneler.

Er redaktionschef Olle Zachrison sa så sent som i april att tidningen använder sig enbart av TNS/Sifos slumpmässiga undersökningar och inte accepterar självrekryterade paneler för opinionsmätningar. Hur ser du på det?
– Jag skriver också i min artikel att vi hellre förlitar oss på Sifo. Men det är inte så att ledarsidan uteslutande kommenterar sia egna mätningar.

Per Gudmundson räknar med en del uppståndelse kring artikeln Sentios undersökning.

– Vi lägger artikeln på ledarbloggen och blåser inte upp den på nyhetsplats. Artikeln bygger statsvetenskaplig forskning och två statsvetenskapliga undersökningar. Ändå uppfattas det som kontroversiellt. Det är konstigt.

Det kanske bara är jag som tycker att det är "kontroversiellt"?
– Nej då. I synnerhet de som avskyr mig på Twitter reagerar kraftigt. Men är det sant och relevant ska det rapporteras. I synnerhet på en oberoende moderat ledarredaktion. Jag har svårt att se att jag inte skulle kunna skriva om det.

Håller du på att byta partifärg?
– Är du tokig? Jag är inte med i något parti. Men jag jobbar på en ledarsida som är oberoende moderat. Det är en hygglig beskrivning över var jag står.
2018-06-10, 13:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Om Sifo ifrågasattes så skulle dess ägare försvara sig. Skillnaden är att det usla Sifo inte ifrågasätts för etablissemanget tycker om deras "prognoser", Sentio ifrågasätts för att de ger SD höga resultat. Därför är det Sentios ägare som måste försvara sig. De är ju självklart, är du allvarligt talat helt inskränkt och enkelspårig i ditt tänkande?
2018-06-10, 13:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samtidigt har etablissemanget ingenting för det längre eftersom de traditionella instituten nu börjat passera 20-strecket. Vid peaken i januari 2016 var det bara Novus som var över 20 (Demoskop 19 Sifo 18 Ipsos 17), eftersom de då var ensamma bland telefongänget om att ha ändrat metoden i mer SD-vänlig riktning. Men efter det har Demoskop, Ipsos och Sifo alla gått över till telefon/webb-hybrid och därför har vi dem nu väldigt samlade:

Januari 2016:
Novus 20,3 / Sifo 18,2 / Ipsos 16,7 / Demoskop 18,7 (spridning 3,6)

Maj 2018:
Novus 19,2 / Sifo 18,7 / Ipsos 19,5 / Demoskop 19,4 (spridning 0,8)

Juni 2018:
Novus 21,9 / Sifo ??? / Ipsos ??? / Demoskop ???

Dramaturgiskt blir det en fullträff att det händer nu. Ungefär som en slow burn-säsong av en TV-serie där man först blir frustrerad av hur lite som händer men sen när det blir full action blir wow-effekten dubbel tack vare att det var segt innan. De som inte följt YG och Sentio är ju helt obekanta med idén om SD över 20 eller SD som största parti. Nu får de 22% rakt i fejan via ett OI knutet till SVT.

Fan att man inte har aktier i nåt företag som gör medel mot nagelbitning. PK-delen av väljarna kommer att köpa sånt för minst en halv miljard fram till 9/9.
Ja för satan. Man skall sitta tungt i "Stopp & Väx", magsyretabletter, psykofarmaka & pappersnäsdukar, nu inför valet.
2018-06-10, 14:13
Medlem
Readyfreddies avatar
Skulle vara väldigt roligt om även andra än Sentio och Yougov började klättra upp på 23% och högre. Inizios 22,2% är än så länge topp för de övriga.

Ruist kan man väl inte kalla tokig SD-optimist.
Citat:
– Jeg blir ikke forundret om Sverigedemokraterna får opp mot 35 prosent oppslutning ved valget, sier immigrasjonsforsker Joakim Ruist ved Göteborgs universitet.
https://www.dn.no/nyheter/2018/06/08/2045/Utenriks/sverigedemokraterna-klart-storst-i-norsk-maling

Känns nästan som att det kan vara dags att damma av Scorpions gamla "Wind of change" nu när den 101 år gamla socialdemokratiska muren ska falla.
2018-06-10, 14:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det har visat sig att staten har många sossar och kommunister i sina led men det kan åtgärdas genom hot om nedläggning av myndigheter. De som konstrar alltför mycket läggs helt enkelt ned eller utflyttas till Kiruna etc då ingen vill följa med dit kan man anställa mer lojala medarbetar.
Flyttar man ut tillräckligt med myndigheter blir det ont om jobb i Stockholm för dessa rödingar och det slår ytterligare mot dem.
Det kommer att gynna Sd att ge jobb till större städer utanför storstadskretsen, säkrar resultatet i kommande val.
Det är generellt sätt bra att lägga ned myndigheter helt och ersätta dem med andra. De är inte bara politiskt aktivistiska utan även helt dysfunktionella. Jag tror också att en regering har makt över det oavsett vad riksdagen säger för regeringen skall implementera lagstiftningen i riksdagen. Hur den gör det är upp till regeringen. Så en SD minoritetsregering skulle kunna göra om mycket i staten.
2018-06-10, 14:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Va? Nä, referenser till YouGov hittar man inte utanför Metro bortsett från tjafset som uppstod när YG första gången hade dem som största parti, och Sentio har inte funnits i gammelmedias rapportering på hundra år. DN skrev om dem några gånger typ 2008.

Ett undantag är Per Gudmundson på SvD som i sin ledarblogg tog upp en Sentiomätning där SD blev större än M. Han blev då förhörd av någon politruk på Dagens Opinion: http://www.dagensopinion.se/gudmundson-svd-om-att-börja-använda-sentios-sd-statistik

Sverige har verkligen blivit som ett djupt religiöst samhälle där kunskap och vetenskap anses farligt och alla som för fram sådant företräder djävulen.

Per Gudmundson får frågan om han har gått över till djävulen när han redovisar en undersökning från det mest träffsäkra institutet. Man ska bara redovisa siffror från institut som har redovisat alldeles för låga siffror för SD, annars är man på djävulens sida.

Det är rätt mycket som när de religiösa förvisade eller dödade vetenskapsmän när de sa saker som stred emot de religiösa uppfattningarna, jorden är platt kom inte och säg annat för då dödar vi dig. Kunskap är farligt, falska "sanningar" ska försvaras även om det är uppenbart att de är falska.
2018-06-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Vet du vad aftonbladet hade för löpsedel på valdagen 2010?

Jag kommer ihåg hur det såg ut dagen efter i Aftonbladets opinionsjournalistik. Tidningen släppte en rad artiklar för att försöka ändra opinionen mot SD. I en artikel påstods det att massvis av folk ångrade sina röster. Sverigedemokraternas intåg i Riksdagen är ett hot mot välfärden, samt att invånare i invandrartäta områden är livrädda.

Två ungdomar som gjorde skolarbeten om Sverigedemokraterna bröt ihop och började gråta för att de hängdes ut som SD-aktivister genom ett hackat SD-register. Här är ett axplock av rubriker ett par dagar efter Riksdagsvalet. Opinionsjournalisterna måste ha arbetat 24/7 för att hunnit publicera alla artiklar.

Krigsrubriker:

Ohly vägrade gå in i samma rum som Åkesson

Ohly: Ingen tar fajten mot rasisterna mer än vi

Partiledaren Jimmie Åkesson stängde in sig i ett rum och vägrade komma ut

Sverige släppte in hatet

Nu kräver de makten

Invånarna i Rinkeby oroliga efter Sverigedemokraternas framgångar i valet

Demonstrationer mot SD i dag

En öppen hand mot rasism

Därför kom SD in i riksdagen

Hur kunde det hända?

SD-register spritt på nätet

Agnes och Nina hängs ut som SD-aktivister
2018-06-10, 15:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Det blev ett missförstånd med vem som skulle uppjustera. Både Inizio och Aftonbladet la till 1.3pe var å så blev det 2.6!

Haha, snyggt det där! Aftonbladets maffia avslöjades igen!

Citat:

Det blir ju en debatt om debatten.
Tycker att att 'Sentios grundare' inte har en poäng?
2018-06-10, 15:56
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
För att vara helt ärlig, jag tror att den allmänna rapporteringen om våldsbrott räcker för att väljare skall gå över till SD.
Myndigheters och massmedias eviga mörkande av gärningsmännens nationalitet/etniska bakgrund har nu resulterat i att många nyhetskonsumenter "per automatik" tar för givet att våldsbrottslingar är av utländsk börd.

Det räcker med att Expressen har som rubrik att 87-åriga tanten XX blev attackerad bakifrån......och SD fick några nya röster.

PK-filter, åsiktskorridor, "värdegrund", mörkande och agendasättande journalistik erhåller nu en rekyl från gräsrötterna, och SD håvar in!

Detta i kombination med att klungor av unga högljudda energidryckssörplande afrika/asien-män som varken kan gå, stå eller sitta som folk dominerar den mest myllrande delen av varenda håla i landet. Det går liksom inte att titta bort längre. De är runt omkring. Det går inte heller undgå att se på pensionärerna som frekventerar samma yta vad de tycker. Det hörs också ibland. Det är inte långt bort från att sosse-dammen helt rämnar i den gruppen och de börjar flöda över till ett annat parti. Jag har mina dubier att det syns i OU då skam sitter djupt i äldre generationer utan det blir istället en chock på valdagen.
2018-06-10, 16:04
Medlem
Väldigt intressant det här. SD verkar kunna ligga varsomhelst mellan 17% och 25%. Ingen har någon aning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in