Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Och jag får väl leda dig i rätt riktning. Ifall Sentios företagsledare hävdar att deras undersökningar inte publiceras i svensk traditionell media medans de gör det i andra länder de gör undersökningar i, så är det väldigt enkelt att kontrollera ifall hans påstående är sant eller ej.
Sentios och Yougovs undersökningar publicerades ganska ofta i svensk gammelmedia (främst i SVT) fram tills strax efter flyktingkrisen då SD rakade i höjden.
Va? Nä, referenser till YouGov hittar man inte utanför Metro bortsett från tjafset som uppstod när YG första gången hade dem som största parti, och Sentio har inte funnits i gammelmedias rapportering på hundra år. DN skrev om dem några gånger typ 2008.
Ett undantag är Per Gudmundson på SvD som i sin ledarblogg tog upp en Sentiomätning där SD blev större än M. Han blev då förhörd av någon politruk på Dagens Opinion:
http://www.dagensopinion.se/gudmundson-svd-om-att-börja-använda-sentios-sd-statistik
Citat:
Men även om Sentio skulle kunna pricka Sverigedemokraternas resultat, vad är det som säger att de prickar Moderaternas rätt i den undersökning du hänvisar till?
– Ponera att Sentios siffror för Moderaterna avviker med två procentenheter, så talar det fortfarande för att ett väldigt allvarligt opinionsläge för Moderaterna.
Blir inte din kolumn ett sätt att legitimera Sentios mätning?
– Jag är inte ensam om att titta på opinionsmätningar som använder självrekryterade paneler. De ingår dels i statsvetenskapliga undersökningar om mätmetoder och används dels av andra tidningar som anlitar självrekryterade paneler.
Er redaktionschef Olle Zachrison sa så sent som i april att tidningen använder sig enbart av TNS/Sifos slumpmässiga undersökningar och inte accepterar självrekryterade paneler för opinionsmätningar. Hur ser du på det?
– Jag skriver också i min artikel att vi hellre förlitar oss på Sifo. Men det är inte så att ledarsidan uteslutande kommenterar sia egna mätningar.
Per Gudmundson räknar med en del uppståndelse kring artikeln Sentios undersökning.
– Vi lägger artikeln på ledarbloggen och blåser inte upp den på nyhetsplats. Artikeln bygger statsvetenskaplig forskning och två statsvetenskapliga undersökningar. Ändå uppfattas det som kontroversiellt. Det är konstigt.
Det kanske bara är jag som tycker att det är "kontroversiellt"?
– Nej då. I synnerhet de som avskyr mig på Twitter reagerar kraftigt. Men är det sant och relevant ska det rapporteras. I synnerhet på en oberoende moderat ledarredaktion. Jag har svårt att se att jag inte skulle kunna skriva om det.
Håller du på att byta partifärg?
– Är du tokig? Jag är inte med i något parti. Men jag jobbar på en ledarsida som är oberoende moderat. Det är en hygglig beskrivning över var jag står.