2018-06-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop. Men före den kanske vi får den där Iniziomätningen där du hävdade att SD skulle öka med 1,3?

De ökade nämligen med 2,6 två dagar senare, så det ska bli spännande att se när den där utlovade 1,3-höjningen kommer.

Det blev ett missförstånd med vem som skulle uppjustera. Både Inizio och Aftonbladet la till 1.3pe var å så blev det 2.6!
2018-06-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Intressant text. Med tanke på att jag ett dussintal gånger sagt att jag tror att Sentio ligger nämast SD:s verkliga resultat så är det intressant att du försöker få det som att jag misstänkliggör Sentio i just det avseendet.

Om du anser att det är en slump och resultatet av att tänka korrekt att partier kan öka nästan 100% mellan en månads mätningar så får du väl anse det. Själv tror jag att det är ett tecken på något helt annat.
Nej, det är ju knappast troligt, utan helt enkelt slumpens skördar. Men vi vet inte om det var den förra siffran som inte var korrekt, eller denna senaste. Men jag har svårt att se att liberalerna skulle rida på en framgångsvåg just nu. Men som påpekats, om det slumpmässigt blivit 4 eller 6 respondenter som svarat liberalerna så får ju det noterbara effekter på det tänkta opinionsstödet.
2018-06-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej, det är ju knappast troligt, utan helt enkelt slumpens skördar. Men vi vet inte om det var den förra siffran som inte var korrekt, eller denna senaste. Men jag har svårt att se att liberalerna skulle rida på en framgångsvåg just nu. Men som påpekats, om det slumpmässigt blivit 4 eller 6 respondenter som svarat liberalerna så får ju det noterbara effekter på det tänkta opinionsstödet.

Just det! Men det är ganska vanligt förekommande med den typen av tvära kast i Sentio medans det inte är det hos de andra opinionsinstituten.
2018-06-09, 23:26
Medlem
Sentios junisiffra nämns 35:20 in i respektabla Kvartals veckopanel idag. Huitfeldt noterar, diskret som vanligt, att han "inte sett den siffran rapporterats vidare så mycket...". Huitfeltd kommenterar också svepande Sentios historiska träffsäkerhet avseende SD.
Ytterligare en spricka i muren när Sentio diskuteras av etablerade journalister

Intressant att lyssna på deras fredagsintervju med Joakim Ruist från igår också.

https://kvartal.se/veckopanelen/veckopanelen-v-23
2018-06-09, 23:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Med tanke på situationen i landet, tycker du det är en merit?

Jag förväntade mig detta. Jag försvarar inte Kristersson. Jag försöker bara se vad som kan vara mer eller mindre realistiskt. Det handlar inte om mina önskedrömmar eller farhågor. De är ganska ointressanta. Det är långt till en M och SD-regering, men idag är det inte en omöjlighet. Jag utgår från de senaste siffrorna där SD går om M, och kanske också S. Frågan är om M och SD blir ganska jämnstora eller om SD drar ifrån.

Jag tror alltså inte att Åkesson skulle gå igenom i riksdagen som statsminister. Det är vad jag tror. Samtidigt tror jag att SD skulle kunna pressa M ytterligare i regeringsförhandlingar om M får statsministerposten. I praktiken skulle SD kunna knipa alla tunga ministerposter och låta M ta statsministerposten och B-minstrar.
2018-06-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag förväntade mig detta. Jag försvarar inte Kristersson. Jag försöker bara se vad som kan vara mer eller mindre realistiskt. Det handlar inte om mina önskedrömmar eller farhågor. De är ganska ointressanta. Det är långt till en M och SD-regering, men idag är det inte en omöjlighet. Jag utgår från de senaste siffrorna där SD går om M, och kanske också S. Frågan är om M och SD blir ganska jämnstora eller om SD drar ifrån.

Jag tror alltså inte att Åkesson skulle gå igenom i riksdagen som statsminister. Det är vad jag tror. Samtidigt tror jag att SD skulle kunna pressa M ytterligare i regeringsförhandlingar om M får statsministerposten. I praktiken skulle SD kunna knipa alla tunga ministerposter och låta M ta statsministerposten och B-minstrar.

UK är sannolikt sedan länge köpt av globalisterna. Men för diskussionens skull kan vi låtsas att han inte är det.

Med de beslut som behöver fattas för att få ordning på det här landet så är varken UK rätt person och M rätt parti att leda det arbetet. När alla de obekväma beslut som måste fattas fattats så kommer en shit storm utan dess like. Den kommer inte statsminister UK palla trycket för. Är han minister i något departement som inte har med saken att göra slipper han frågorna. Det ligger i korten att SD ska driva det arbetet, kanske med hjälp av M om de ställer upp.

JÅ kommer godkänns i riksdagen som statsminister om SD och M har majoritet och det är verkligen inte osannolikt. Men som jag skrev tidigare jag tror S och M kommer försöka hitta en väg ut att hålla SD borta. SD kommer implodera om de sätter sig i regeringsställning utan att få något reellt gjort.
2018-06-10, 00:24
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Det är ju en intressant tanke. Men samtidigt; om SD skulle få 30% och M 20% (kanske inte sannolikt, men ingen omöjlighet), skulle det då inte falla sig naturligt med Åkesson som statsminister?

Å andra sidan skulle Åkesson som statsminister antagligen vara väldigt provocerande för "the deep state"; dvs alla myndighetspersoner och offentliganställda som skulle ställa sig på tvären när SD:s valprogram skall rullas ut i myndighetssverige. Bättre då att ha Kristersson som kuttersmycke. Men allt annat lika så känns Åkesson ärligare och mer statsmannamässig än spelevinken och ordbajsaren Kristersson.

Fortsätter opinionens utveckling i tangentens riktning under valrörelsen - S minskar och SD ökar - så kommer säkert både SD och M fundera kring dessa olika scenarior inför valet.
2018-06-10, 00:27
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
UK är sannolikt sedan länge köpt av globalisterna. Men för diskussionens skull kan vi låtsas att han inte är det.

Med de beslut som behöver fattas för att få ordning på det här landet så är varken UK rätt person och M rätt parti att leda det arbetet. När alla de obekväma beslut som måste fattas fattats så kommer en shit storm utan dess like. Den kommer inte statsminister UK palla trycket för. Är han minister i något departement som inte har med saken att göra slipper han frågorna. Det ligger i korten att SD ska driva det arbetet, kanske med hjälp av M om de ställer upp.

JÅ kommer godkänns i riksdagen som statsminister om SD och M har majoritet och det är verkligen inte osannolikt. Men som jag skrev tidigare jag tror S och M kommer försöka hitta en väg ut att hålla SD borta. SD kommer implodera om de sätter sig i regeringsställning utan att få något reellt gjort.

Väldigt intressanta scenarios. Finns det ingen tråd där vi kan diskutera dessa mer explicit? T.ex. "vad händer om SD får 30% och M 20% i valet?" eller "hur kommer skitstormen se ut från deep state om SD hamnar i regeringen"?
2018-06-10, 00:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Intressant text. Med tanke på att jag ett dussintal gånger sagt att jag tror att Sentio ligger nämast SD:s verkliga resultat så är det intressant att du försöker få det som att jag misstänkliggör Sentio i just det avseendet.

Om du anser att det är en slump och resultatet av att tänka korrekt att partier kan öka nästan 100% mellan en månads mätningar så får du väl anse det. Själv tror jag att det är ett tecken på något helt annat.
Sentio har legat nära SD s resultat för att de är ett renodlat webinstitut. Mig veterligen har dessutom Arve och co inte ändrat något sedan valet 2014. Det borgar för att de kommer ligga närmst eller näst så i höst likaså.
Sentio använder dock ej glidande medelvärde. Det kan komma att ligga dom till last då de får så stora svängningar från mätning till mätning.
Men, de eller Yougov kommer komma närmast valresultatet för SD. SDare är fortfarande paria i stora delar av samhället. Och det känns inte lika jobbigt att avslöja att man är SDare i en webundersökning.
Tror inte det är svårare än så.
Ls senaste siffror i Sentio är brus.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-06-10 kl. 00:41.
2018-06-10, 01:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Sentios junisiffra nämns 35:20 in i respektabla Kvartals veckopanel idag. Huitfeldt noterar, diskret som vanligt, att han "inte sett den siffran rapporterats vidare så mycket...". Huitfeltd kommenterar också svepande Sentios historiska träffsäkerhet avseende SD.
Ytterligare en spricka i muren när Sentio diskuteras av etablerade journalister
Intressant att lyssna på deras fredagsintervju med Joakim Ruist från igår också.
https://kvartal.se/veckopanelen/veckopanelen-v-23
Hon vänsterkvinnan lever i förnekelse; de som gått till SD "proteströstar". Alla undersökningar visar att SD har de trognaste väljarna; S får inte tillbaka sina väljare. S har inte ens probleminsikt ännu. Det innebär att de kommer köra samma förlorarstil till valet. Eventuella reformer av S kommer inte ens påbörjas förrns S har förlorat valet. Först dagen efter valet kommer insikten sjunka in att S har blivit ett andra rangens parti. Jag tror S kommer bli handlingsförlamat i ett par år framåt p.g.a. interna strider.
2018-06-10, 01:16
Medlem
HejaFinlands avatar
En fråga: Sist SD var så här stora i OU var i samband med "Flyktingkrisen" (Början på nuvarande ännu högre asylinvandring) så var det inte lika mycket medieuppmärksamhet och diskussioner om kris hit, kollaps dit, Åkesson som statsminister etc. Varför? För att vi är närmare valet nu? För att media och partierna har undersökningar vi inte känner till? För att även media har plötsligt insett att Sverige aldrig fick "EUs miniminivå" utan fortfarande har rekordsiffror i nya uppehållstillstånd och medborgarskap? Eller journalister som själva börjat bli oroliga för sina barn och gamla?
2018-06-10, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En fråga: Sist SD var så här stora i OU var i samband med "Flyktingkrisen" (Början på nuvarande ännu högre asylinvandring) så var det inte lika mycket medieuppmärksamhet och diskussioner om kris hit, kollaps dit, Åkesson som statsminister etc. Varför? För att vi är närmare valet nu? För att media och partierna har undersökningar vi inte känner till? För att även media har plötsligt insett att Sverige aldrig fick "EUs miniminivå" utan fortfarande har rekordsiffror i nya uppehållstillstånd och medborgarskap? Eller journalister som själva börjat bli oroliga för sina barn och gamla?
PK existerade då fortfarande i sin ursprungliga form och kraft, och gick på det stora hela rutin, att relativisera, ”nazifiera” och att mörka,. Men, som du också påpekar, nu är det kort tid till valet, facit (valresultatet) för PKs sista stora kraftansamling närmar sig, och det ser inte bra ut för PK. Slutet på en gyllene era, vid de outsinliga köttgrytorna, narmär sig med stormsteg, inte konstigt att de blir nervösa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in