2018-06-09, 17:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att vittnena ska vara oberoende från den det gäller, inte från varandra. Det gäller i alla fall bevittnandet av testamentet.
Ja, i så fall kvarstår ju mysteriet med "senast sedd i livet" för Hanna. Om testamentet är äkta d.v.s.
Citera
2018-06-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
O:s firma togs över samtidigt av hans syster så testamentets giltighet måste vara ok enligt polisen.

Jag skulle tippa att testamentet är det absolut mest avgörande för polisens uttalande den 19 januari. Brevets, brasklappens, äkthet verkade polisen inte intresserad av. Intervjuerna kunde nog bara återge vad O respektive H delat med sig.

Jag tyckte att polisen var väldigt snabb med att gå ut med informationen om avskedsbrev och gemensamt beslut. Varför var det så bråttom?

För att "lugna" allmänheten? För att försöka stoppa vidare spekulationer? Var det enligt släktingars önskemål som den informationen släpptes? Tänkte man sig att det skulle bli slut med spekulationer, och tyst i media, efter ett besked från polisen?

Föräldrarna ville detta. Punkt. De ville det tillsammans. Punkt. Det fanns en anledning: barnen var sjuka. Punkt.

Var polisen för snabb? Borde man ha väntat till efter närmare granskning av brev och testamente?
Citera
2018-06-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kan någon förklarar för mig varför man skriver ett testament när man tänker att döda sina barn, där man först av allt nämnar rättigheter och inkomster efter en bok, som man har publicerad? Vilka belopp handlar det om?

Verkar helt absurt för mig. Galn. Sjukt. Riktigt sjukt.

Finns det någon annan förklaring?

Ja, visst är det mycket som verkar konstigt med detta testamente?

Och varför måste alla absolut dö....? Vanföreställning...hos någon...?
Citera
2018-06-09, 17:47
Medlem
Citat:
Jag tror att vittnena ska vara oberoende från den det gäller, inte från varandra. Det gäller i alla fall bevittnandet av testamentet.

Tack, gick vilse i historien!

Fast. Det står ju ”av varandra oberoende”.
Citera
2018-06-09, 17:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Den ene ska väl inte vara den andres anställde eller träl. Två självständiga individer, om än gifta med varandra, anses nog som oberoende här. Annars skulle väl bara den ene få rösta i allmänna val. Och man skulle få slåss om vem det vore.

”Myndig” är väl f.ö. rättsuttrycket som man torde falla tillbaka på i detta fall.

Inte lätt när man själv är närmare övermyndig än något annat....?
Citera
2018-06-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag håller med dig: namnteckningarna i testamentet ser onekligen väldigt lika ut i vissa avseenden - är de skrivna av samma person?

Självklart är det enkelt för polisen att kontrollera detta: de har säkert förhört makarna som bevittnade testamentet. Om makarna inte har bevittnat dokumentet, så borde det ligga i deras intresse att sanningen på den punkten kommer fram. Jag skulle inte vilja att någon påstår att jag skrivit under ett obehagligt testamente, som jag inte haft någonting att göra med. Det skulle kännas olustigt. Antagligen är väl makarna H just nu förbjudna att uttala sig - av polisen, av utredningsskäl.

De kanske blev mutade? Sen vill de inte erkänna det nu, vore ju pinsamt. O och H visste ju att de inte hade någon nytta av sina pengar längre så slänga ut en summa pengar där vore nog inga problem. Folk gör förvånansvärt mycket för pengar.
Citera
2018-06-09, 18:00
Medlem
Citat:
Men då måste också ingå det som kommer fram vi obduktion och andra fynd. Och då var det inget som talade emot samförstånd. Ingen kursanmälan? Ingen som hjälpte H att dö?

För mig står det utom all tvil att det var O som är författaren till testamentet. Annars hade aldrig hans bok hamnad överst. Som du skrev tidigare: det som är viktigast kommer först. Hur kan man tänka på sådant när man tänka döda sina barn? Det måste vara för honom en av de viktigaste sakerna han efterlämnade. Det speglar arbetets betydelse för O, tror jag.

Testamentets formulering gör mig illamående. Förstår nu att de som har läst avskedsbrevet och uttalade sig om att det är sjukt.

Ja, hur var avskedsbrevet egentligen formulerat... Med tanke på innehållet i testamentet - det är ju ganska speciellt....Är avskedsbrevet också speciellt...? Vi har egentligen ingen aning om vad brevet innehåller (frånsett det där med "livskvalitet" - om nu det ordet var ett direkt citat)
Citera
2018-06-09, 23:08
Medlem
Jag tror att jag kan tyda det mesta av testamentet, men är osäker och min syn är inte vidare bra.
Skulle någon vilja skriva vad som står?
Citera
2018-06-09, 23:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Polisen, den i Skåne - tycker allt ser bra ut - i sin ordning. EN jurist har lämnat ett vääl eftermäle. Till önskelistan / testamentet ska också läggas - reseberättelsen... Den, som båda föräldrarna gemensamt var, både övertygade och beslutsamma om. Den, som gick ut på att mörda barnen. Agn*s och M*a

Stackars barn
Citera
2018-06-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
De kanske blev mutade? Sen vill de inte erkänna det nu, vore ju pinsamt. O och H visste ju att de inte hade någon nytta av sina pengar längre så slänga ut en summa pengar där vore nog inga problem. Folk gör förvånansvärt mycket för pengar.
Mutade att göra vad?
Citera
2018-06-10, 01:19
Medlem
Citat:
Mutade att göra vad?

Att skriva på utan att ha en aning om vad det var som de skrev på, att skriva på utan att ha sett O och H själva skriva sina signaturer, att låta någon använda deras namn och själv kladda dit t ex.
Citera
2018-06-10, 03:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men då måste också ingå det som kommer fram vi obduktion och andra fynd. Och då var det inget som talade emot samförstånd. Ingen kursanmälan? Ingen som hjälpte H att dö?

För mig står det utom all tvil att det var O som är författaren till testamentet. Annars hade aldrig hans bok hamnad överst. Som du skrev tidigare: det som är viktigast kommer först. Hur kan man tänka på sådant när man tänka döda sina barn? Det måste vara för honom en av de viktigaste sakerna han efterlämnade. Det speglar arbetets betydelse för O, tror jag.

Testamentets formulering gör mig illamående. Förstår nu att de som har läst avskedsbrevet och uttalade sig om att det är sjukt.

Detta är ett testamente inte en lista över vad som var viktigast. Fullt normalt att man först bryter ut de delar som testamenteras separat och sedan avslutar med resterande del av vår kvarlåtenskap......

Det som jag kursiverat håller jag med om. De är så otroligt planerande och medvetna om att barnen ej kommer att leva när de går bort. De skriver "efter vårt frånfälle" också bestämt att det skall ske samtidigt. Brrrr

Stackars de grannar som helt oskyldigt gjort familjen en tjänst. Deras namn och person nr. borde varit maskat innan det lades ut på nätet. Hoppas verkligen inte någon reporter eller annan galenpanna kontaktar detta par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in