2018-06-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men då måste också ingå det som kommer fram vi obduktion och andra fynd. Och då var det inget som talade emot samförstånd. Ingen kursanmälan? Ingen som hjälpte H att dö?

För mig står det utom all tvil att det var O som är författaren till testamentet. Annars hade aldrig hans bok hamnad överst. Som du skrev tidigare: det som är viktigast kommer först. Hur kan man tänka på sådant när man tänka döda sina barn? Det måste vara för honom en av de viktigaste sakerna han efterlämnade. Det speglar arbetets betydelse för O, tror jag.

Testamentets formulering gör mig illamående. Förstår nu att de som har läst avskedsbrevet och uttalade sig om att det är sjukt.

Jag förmodar att obduktionen visade att dödsorsaken för tre offer inte kunde fastställas. Att obduktionen kanske upptäckte sömnmedel i deras kroppar men att det som dödade dem var något annat. Tippar på att de fått en kniv i sig eller någon skurit av artärer i handleden så att det ska se ut som självmord. Som jag nämnt tidigare så väntar polisen på ”svar från Stockholm” och där analyseras fingeravtryck i komplicerade matriser, t.ex blod. Någon annan avdelning i Stockholm som de har som kan vara intressant?

Håller med om testamentet. Sjukt att öht tänka på en snart passé bok om moms men den är nog bara en markering till någon. H skulle i alla fall aldrig börjat med att rada upp den. Undrar fortfarande om hon såg resten av texten under den döljande papperslappen. Paret H@nsson kan ju inte veta vad hon såg eller inte såg.

Kursanmälan kan ju polisen förbisett. Allt efter ett sånt här dödligt testamente förringar andra fakta.
Citera
2018-06-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En handskriven lapp är en handskriven lapp.

En brasklapp är ett skrivet förbehåll avgivet som försiktighetsåtgärd, men det används även om öppna reservationer som syftar till att rentvå en beslutsfattare i känsliga beslut.

Uttrycket brasklapp kommer från den svenske biskopen i Linköping, Hans Brask. Riksdagen beslutade att straffa ärkebiskopen Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet placerade en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet med formuleringen: "Till denna besegling är jag nödd och tvungen". Brask menade att han blivit tvingad att delta i beslutet.

Tre år senare, vid rättegången som föregick Stockholms blodbad, sägs det att biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet.

Den ursprungliga brasklappen var handskriven men det var för att det saknades skrivmaskiner och datorer på 1700-talet.

Du får gärna tro att man kan uppnå en sammantagen bild från ett dokument. Det tror inte jag.

Från och med nu finns även ”Brenton-lappen”.
Citera
2018-06-09, 11:20
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Från och med nu finns även ”Brenton-lappen”.

Varför hänger ni er på att avskedsbrevet var handskrivet?
Rockkungen påstår att brevet var utskrivet från datorn.
Med facit i handen: det h*n påstår brukar stämma.
Citera
2018-06-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Därför att detta ska styrkas av minst två av varandra oberoende vittnen. Paret Hansson duger alltså inte formellt för denna sak.

1500-talet
(ursäkta, kunde inte låta bli ).
Intressant (av mig fetade) kommentar.

Misstror polisen äktheten med underskrifterna?
Senast redigerad av likor 2018-06-09 kl. 12:44.
Citera
2018-06-09, 12:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor

Misstänker polisen trovärdigheten med underskrifterna?
Antagligen inte, som andra skrivit går ju detta att kontrollera (såvida inte Hanssons också avlidit). Det rör sig nog bara om formalia.
Citera
2018-06-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor

Misstror polisen äktheten med underskrifterna?

Ärvdabalken (ÄB) 10 kap. 1 §. Där uppställs följande krav:

(1) testamentet ska upprättas skriftligt,

(2) två av varandra oberoende vittnen ska bevittna upprättandet,

(3) testatorn måste underteckna testamentet när vittnena är närvarande,

(4) vittnena ska underteckna med sin namnteckning, och

(5) vittnena ska känna till att det är fråga om ett testamente, däremot behöver de ej känna till dess innehåll.

Dessa formkrav är stränga och om de inte är uppfyllda föreligger i regel inget giltigt testamente. Om de är uppfyllda föreligger å andra sidan ett giltigt testamente.
Citera
2018-06-09, 13:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Men hur det än var, tror ni inte att polisen har pratat med paret Han*so* och hört vad de har sagt.
Om de såg texten eller om den inte var synlig, om både verkligen undertecknade, om de har undertecknad, hur stämningen var etc.? Alltså hade polisen fattat misstankar i den berättelsen, så hade man väl inte gått ut med att man tror att det var samförstånd. Testamentet måste väl ändå har varit en anledning att man gick ut med den informationen. Jag är fortfarande osäker på det där med samförstånd. Trots allt. Men jag förstår konklusionen kring samförstånd bättre nu.

Säkert är det så att man har verifierat med paret Hansson att det verkligen är deras underskrifter och att detta har haft stor betydelse när polisen säger sig vara säkra på att föräldrarna utfört morden i samförstånd.

Citat:
Kan någon förklarar för mig varför man skriver ett testament när man tänker att döda sina barn, där man först av allt nämnar rättigheter och inkomster efter en bok, som man har publicerad? Vilka belopp handlar det om?

Verkar helt absurt för mig. Galn. Sjukt. Riktigt sjukt.

Finns det någon annan förklaring?

Återigen är det Oskar som har huvudrollen i alla fall. Oskars bok. Oskars bolag.

Citat:
Men då måste också ingå det som kommer fram vi obduktion och andra fynd. Och då var det inget som talade emot samförstånd. Ingen kursanmälan? Ingen som hjälpte H att dö?

För mig står det utom all tvil att det var O som är författaren till testamentet. Annars hade aldrig hans bok hamnad överst. Som du skrev tidigare: det som är viktigast kommer först. Hur kan man tänka på sådant när man tänka döda sina barn? Det måste vara för honom en av de viktigaste sakerna han efterlämnade. Det speglar arbetets betydelse för O, tror jag.

Testamentets formulering gör mig illamående. Förstår nu att de som har läst avskedsbrevet och uttalade sig om att det är sjukt.

Hur har dessa stackars barn haft det på slutet egentligen med dessa två föräldrar som var i full färd med att planera sin hädanfärd? Som en liten minisjälvmordssekt...
Citera
2018-06-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Därför att detta ska styrkas av minst två av varandra oberoende vittnen. Paret Hansson duger alltså inte formellt för denna sak.
Jag tror att vittnena ska vara oberoende från den det gäller, inte från varandra. Det gäller i alla fall bevittnandet av testamentet.

Citat:
1500-talet
(ursäkta, kunde inte låta bli ).
Tack, gick vilse i historien!
Citera
2018-06-09, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror att vittnena ska vara oberoende från den det gäller, inte från varandra. Det gäller i alla fall bevittnandet av testamentet.

Den ene ska väl inte vara den andres anställde eller träl. Två självständiga individer, om än gifta med varandra, anses nog som oberoende här. Annars skulle väl bara den ene få rösta i allmänna val. Och man skulle få slåss om vem det vore.
Citera
2018-06-09, 15:48
Medlem
Citat:
Om båda föräldrarna avlider så ärver barnen allt även utan testamente. Då är det viktigare att se till att man är väl försäkrad.

Försäkringar är viktigt, men det kan finnas anledning att skriva testamente i alla fall. Vi har t ex skrivit, ifall det skulle inträffa något som gör vårt barn föräldralös, att allt hen ärver efter oss ska vara enskild egendom. Då behöver hen aldrig skriva äktenskapsförord om det vid framtida giftermål.
Citera
2018-06-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hur har dessa stackars barn haft det på slutet egentligen med dessa två föräldrar som var i full färd med att planera sin hädanfärd? Som en liten minisjälvmordssekt...

Det kan man undra. Lyckades föräldrarna iskallt hålla masken inför barnen eller märkte barnen att det var nåt allvarligt fel med föräldrarnas beteende.
Citera
2018-06-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag tycker också att Hannas och Annas handstilar är misstänkt lika varandra. Jämför hur ”n” är skrivna i bägge namnen. Även ”n”-et i Jonas. ”H”-et i hans efternamn har lite av samma krumelur som ”O”-et i Oskar. Tittar man på helheten av de fyra översta namnen så får jag en stark känsla att en och samma person skrivit. Oskar?

Jag håller med dig: namnteckningarna i testamentet ser onekligen väldigt lika ut i vissa avseenden - är de skrivna av samma person?

Självklart är det enkelt för polisen att kontrollera detta: de har säkert förhört makarna som bevittnade testamentet. Om makarna inte har bevittnat dokumentet, så borde det ligga i deras intresse att sanningen på den punkten kommer fram. Jag skulle inte vilja att någon påstår att jag skrivit under ett obehagligt testamente, som jag inte haft någonting att göra med. Det skulle kännas olustigt. Antagligen är väl makarna H just nu förbjudna att uttala sig - av polisen, av utredningsskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in